25:12המבחן של המורה הרוחני, המבחן של ההארה הרוחנית, המבחן של האושר, א מיניות, העדר משיכה מינית, אסקסואליות, לזהות מורה רוחני, מי הגיע להארה? חוסר משיכה מינית, בלי משיכה מינית
איך אפשר לזהות מורה רוחני אמיתי?
השאלה המרכזית שאליעד כהן דן בה היא כיצד ניתן לדעת אם האדם שמציג את עצמו כמורה רוחני או כאחד שהגיע להארה רוחנית הוא אכן כזה, ולא מתחזה או אדם שרק נדמה לו שהגיע להארה. אליעד כהן מסביר שהדרך לדעת זאת היא באמצעות "מבחן השכל", שהוא למעשה המבחן העיקרי, משום שהשכל הוא הכלי שבעזרתו האדם מבין את המציאות, שולט ברגשותיו ובמצב רוחו, ולכן מורה רוחני אמיתי חייב להיות בעל שליטה מוחלטת בשכל.
אליעד כהן נותן דוגמה ומסביר שכאשר אדם ניצב בפני שלושה מורים רוחניים שונים, והוא צריך להחליט למי מהם ללכת ללמוד, עליו לבדוק מי מהם שולט בשכל יותר טוב. זאת משום שבזמן מוגבל שבו אי אפשר ללכת לכולם, השיקול החשוב ביותר הוא למצוא את זה שיש לו את היכולת לקחת כל טענה, כל רעיון, ולהציג את ההיגיון ההפוך שלו באופן ברור, חד ומדויק. מי שמסוגל לעשות זאת, מוכיח שיש לו יכולת שכלית להבין את המציאות מכל הזוויות האפשריות, ולכן יש לו גם יכולת אמיתית לעזור לתלמיד להבין את המציאות לעומק.
למה חשוב לבדוק את יכולת ההיפוך של המורה הרוחני?
אליעד כהן מדגיש שהמבחן הטוב ביותר למורה רוחני הוא יכולתו להפוך כל טענה ולהציג אותה בהיגיון ההפוך. לדוגמה, אם אדם טוען שהשמש זורחת, מורה רוחני אמיתי אמור להיות מסוגל להוכיח באופן לוגי וברור גם את הטענה ההפוכה, כלומר, שהשמש לא זורחת. אליעד מסביר שלכל טענה לוגית או אמונה שקיימת, יש הפך, ולכן מי שמציג את עצמו כמורה רוחני או כבעל הארה רוחנית חייב להיות מסוגל להראות בקיאות ויכולת מחשבתית עמוקה לשחק עם כל זווית אפשרית של המציאות.
הקשר בין שליטה בשכל לשליטה ברגש - האם זה אפשרי?
אליעד כהן מסביר באופן ברור את הקשר בין שכל לרגש, כשהוא מדגיש שהרגשות של האדם הם תוצאה ישירה של מה שהוא חושב על המציאות. הוא מסביר שכדי לשלוט באופן מלא ברגשות, האדם חייב להיות מסוגל לשלוט באופן מוחלט בשכלו. מי שמצליח לשלוט בשכלו באופן מוחלט יכול לשלוט לחלוטין גם ברגשותיו, משום שהמחשבות הן אלו שיוצרות את הרגשות. לכן, אם האדם לא מסוגל באופן מוחלט להסביר בשכלו מדוע כל דבר הוא טוב או רע, מדוע כל דבר הוא כזה ולא אחר, הוא לא יוכל לשלוט באופן מלא גם ברגשותיו ובמצב רוחו.
לדברי אליעד כהן, השליטה בשכל חייבת להיות כל כך חזקה, עד שהאדם יוכל להחליט אם להימשך למשהו או להיגעל ממנו באופן מודע. אם אדם לא מסוגל באופן רצוני להיגעל ממשהו שהוא בדרך כלל נמשך אליו, זה אומר שאין לו שליטה מלאה בשכל שלו, ולכן גם לא תהיה לו שליטה מלאה ברגשותיו ובמחשבותיו.
למה רבי נחמן קישר בין מיניות להבנת המציאות?
אליעד כהן מביא את הדוגמה של רבי נחמן מברסלב, שאמר שאדם שלא מסוגל באופן מודע להיגעל מהמשיכה המינית שלו, לא מסוגל להבין את המציאות באופן עמוק ולנגן את המנגינה של המציאות. כלומר, רבי נחמן ראה במשיכה המינית סוג של דוגמה בסיסית ועמוקה לשליטה בשכל. מי שלא מסוגל לשנות את יחסו באופן מוחלט לדבר בסיסי כמו משיכה מינית, לא יוכל להבין את המציאות באופן העמוק ביותר.
אליעד מסביר שזה לא אומר שהאדם צריך להיגעל ממשיכה מינית באופן קבוע, אלא שהוא צריך להיות מסוגל לשלוט בכך באופן מודע לחלוטין. הוא מדגיש שיכולת זו משקפת את היכולת הכללית של האדם להבין ולשלוט בכל רובד של המציאות, גם באלו שנראים לכאורה הכי בסיסיים ומחויבים.
מה הקשר בין ארץ ישראל להבנת שכל אמיתי לפי רבי נחמן?
אליעד כהן מתייחס גם לדוגמה נוספת של רבי נחמן, שהסביר שהבנה אמיתית של המציאות, דומה לטעימה של טעם מסוים, "טעם של ארץ ישראל". רבי נחמן טען שמי שמבין באמת את השכל האמיתי, את העומק של המציאות, יכול לזהות מיד לפי השיח עם אדם אחר אם אותו אדם היה במחיצת צדיק אמיתי או לא. לפי אליעד, היכולת הזו מבוססת על כך שמי שמכיר את הטעם האמיתי של השכל יכול לזהות בקלות אם אדם אחר טעם את אותו טעם שכלי.
כיצד אפשר לבדוק בעצמך האם אתה בוחר באופן חופשי?
אליעד כהן מסביר שהיכולת לבחור באופן חופשי באמת, תלויה בכך שהאדם יוכל להשתחרר לחלוטין מהאמונות שמגבילות אותו. הוא מסביר שאמונה או מחשבה שאתה "חייב" לפעול בדרך מסוימת היא כבר לא בחירה חופשית. כדי שתהיה בחירה חופשית אמיתית, האדם חייב להיות מסוגל לחשוב את ההיפך הגמור של כל דבר שהוא מאמין בו. רק כאשר הוא יכול לחשוב את כל ההיפוכים האפשריים באופן מוחלט, הוא באמת בוחר בחירה חופשית. אחרת, האמונות שלו הן אלו שמכתיבות לו את הפעולות וההחלטות שלו, ולא הוא בעצמו.
אליעד מדגיש שהבלבול שנוצר כתוצאה מהפיכת ההנחות והאמונות הוא סימן טוב, משום שהוא מעיד על תהליך של חשיבה אמיתית, חופשית, לא מוגבלת.
השאלה המרכזית שאליעד כהן דן בה היא כיצד ניתן לדעת אם האדם שמציג את עצמו כמורה רוחני או כאחד שהגיע להארה רוחנית הוא אכן כזה, ולא מתחזה או אדם שרק נדמה לו שהגיע להארה. אליעד כהן מסביר שהדרך לדעת זאת היא באמצעות "מבחן השכל", שהוא למעשה המבחן העיקרי, משום שהשכל הוא הכלי שבעזרתו האדם מבין את המציאות, שולט ברגשותיו ובמצב רוחו, ולכן מורה רוחני אמיתי חייב להיות בעל שליטה מוחלטת בשכל.
אליעד כהן נותן דוגמה ומסביר שכאשר אדם ניצב בפני שלושה מורים רוחניים שונים, והוא צריך להחליט למי מהם ללכת ללמוד, עליו לבדוק מי מהם שולט בשכל יותר טוב. זאת משום שבזמן מוגבל שבו אי אפשר ללכת לכולם, השיקול החשוב ביותר הוא למצוא את זה שיש לו את היכולת לקחת כל טענה, כל רעיון, ולהציג את ההיגיון ההפוך שלו באופן ברור, חד ומדויק. מי שמסוגל לעשות זאת, מוכיח שיש לו יכולת שכלית להבין את המציאות מכל הזוויות האפשריות, ולכן יש לו גם יכולת אמיתית לעזור לתלמיד להבין את המציאות לעומק.
למה חשוב לבדוק את יכולת ההיפוך של המורה הרוחני?
אליעד כהן מדגיש שהמבחן הטוב ביותר למורה רוחני הוא יכולתו להפוך כל טענה ולהציג אותה בהיגיון ההפוך. לדוגמה, אם אדם טוען שהשמש זורחת, מורה רוחני אמיתי אמור להיות מסוגל להוכיח באופן לוגי וברור גם את הטענה ההפוכה, כלומר, שהשמש לא זורחת. אליעד מסביר שלכל טענה לוגית או אמונה שקיימת, יש הפך, ולכן מי שמציג את עצמו כמורה רוחני או כבעל הארה רוחנית חייב להיות מסוגל להראות בקיאות ויכולת מחשבתית עמוקה לשחק עם כל זווית אפשרית של המציאות.
הקשר בין שליטה בשכל לשליטה ברגש - האם זה אפשרי?
אליעד כהן מסביר באופן ברור את הקשר בין שכל לרגש, כשהוא מדגיש שהרגשות של האדם הם תוצאה ישירה של מה שהוא חושב על המציאות. הוא מסביר שכדי לשלוט באופן מלא ברגשות, האדם חייב להיות מסוגל לשלוט באופן מוחלט בשכלו. מי שמצליח לשלוט בשכלו באופן מוחלט יכול לשלוט לחלוטין גם ברגשותיו, משום שהמחשבות הן אלו שיוצרות את הרגשות. לכן, אם האדם לא מסוגל באופן מוחלט להסביר בשכלו מדוע כל דבר הוא טוב או רע, מדוע כל דבר הוא כזה ולא אחר, הוא לא יוכל לשלוט באופן מלא גם ברגשותיו ובמצב רוחו.
לדברי אליעד כהן, השליטה בשכל חייבת להיות כל כך חזקה, עד שהאדם יוכל להחליט אם להימשך למשהו או להיגעל ממנו באופן מודע. אם אדם לא מסוגל באופן רצוני להיגעל ממשהו שהוא בדרך כלל נמשך אליו, זה אומר שאין לו שליטה מלאה בשכל שלו, ולכן גם לא תהיה לו שליטה מלאה ברגשותיו ובמחשבותיו.
למה רבי נחמן קישר בין מיניות להבנת המציאות?
אליעד כהן מביא את הדוגמה של רבי נחמן מברסלב, שאמר שאדם שלא מסוגל באופן מודע להיגעל מהמשיכה המינית שלו, לא מסוגל להבין את המציאות באופן עמוק ולנגן את המנגינה של המציאות. כלומר, רבי נחמן ראה במשיכה המינית סוג של דוגמה בסיסית ועמוקה לשליטה בשכל. מי שלא מסוגל לשנות את יחסו באופן מוחלט לדבר בסיסי כמו משיכה מינית, לא יוכל להבין את המציאות באופן העמוק ביותר.
אליעד מסביר שזה לא אומר שהאדם צריך להיגעל ממשיכה מינית באופן קבוע, אלא שהוא צריך להיות מסוגל לשלוט בכך באופן מודע לחלוטין. הוא מדגיש שיכולת זו משקפת את היכולת הכללית של האדם להבין ולשלוט בכל רובד של המציאות, גם באלו שנראים לכאורה הכי בסיסיים ומחויבים.
מה הקשר בין ארץ ישראל להבנת שכל אמיתי לפי רבי נחמן?
אליעד כהן מתייחס גם לדוגמה נוספת של רבי נחמן, שהסביר שהבנה אמיתית של המציאות, דומה לטעימה של טעם מסוים, "טעם של ארץ ישראל". רבי נחמן טען שמי שמבין באמת את השכל האמיתי, את העומק של המציאות, יכול לזהות מיד לפי השיח עם אדם אחר אם אותו אדם היה במחיצת צדיק אמיתי או לא. לפי אליעד, היכולת הזו מבוססת על כך שמי שמכיר את הטעם האמיתי של השכל יכול לזהות בקלות אם אדם אחר טעם את אותו טעם שכלי.
כיצד אפשר לבדוק בעצמך האם אתה בוחר באופן חופשי?
אליעד כהן מסביר שהיכולת לבחור באופן חופשי באמת, תלויה בכך שהאדם יוכל להשתחרר לחלוטין מהאמונות שמגבילות אותו. הוא מסביר שאמונה או מחשבה שאתה "חייב" לפעול בדרך מסוימת היא כבר לא בחירה חופשית. כדי שתהיה בחירה חופשית אמיתית, האדם חייב להיות מסוגל לחשוב את ההיפך הגמור של כל דבר שהוא מאמין בו. רק כאשר הוא יכול לחשוב את כל ההיפוכים האפשריים באופן מוחלט, הוא באמת בוחר בחירה חופשית. אחרת, האמונות שלו הן אלו שמכתיבות לו את הפעולות וההחלטות שלו, ולא הוא בעצמו.
אליעד מדגיש שהבלבול שנוצר כתוצאה מהפיכת ההנחות והאמונות הוא סימן טוב, משום שהוא מעיד על תהליך של חשיבה אמיתית, חופשית, לא מוגבלת.
- איך לזהות מורה רוחני אמיתי?
- מהו מבחן ההארה הרוחנית?
- כיצד לשלוט במשיכה מינית באופן מודע?
- מה הקשר בין שכל לרגשות לפי אליעד כהן?
- איך לדעת אם יש לך בחירה חופשית באמת?