14:32נטייה מינית, זהות מינית, העדפה מינית, משיכה מינית, נטייה מינית משתנה, נטייה מינית מולדת, נטייה מינית גנטית, הומואיות, אסקסואליות, א מיניות, חשק מיני, שינוי נטיה מינית, שינוי זהות מינית
האם נטייה מינית היא דבר מולד או דבר נרכש?
אליעד כהן טוען שכל נושא הנטייה המינית, הזהות המינית, ההעדפה המינית והמשיכה המינית אינם דברים מחויבים ואינם מוחלטים. לפי אליעד, שום דבר בכלל אינו מחויב ואינו מוחלט, וזה כולל גם את תחום הנטייה המינית. הוא מסביר שגם כאשר יש טענות שנטייה מינית מסוימת היא מולדת או גנטית, זה אינו מחייב שהדבר בלתי הפיך או שאי אפשר לשנות אותו. לטענתו, אפילו נטייה מינית עצמה אינה דבר מחויב במציאות. אליעד אומר בבירור שהוא מאמין שכל דבר שנמצא במוחו של האדם - כל רצון, כל משיכה וכל העדפה - ניתן לשינוי על ידי שינוי התניות, תפיסות והנחות יסוד.
האם ניתן להפוך אדם א מיני לאדם בעל חשק מיני?
אליעד מביא כדוגמה את האנשים הא - מיניים, אנשים אשר לכאורה אין להם שום משיכה מינית או עניין בנושא המיני. הוא מסביר שגם אנשים אלה ניתנים לשינוי, וניתן להפוך אותם לבעלי משיכה מינית. לטענתו, כל משיכה מינית או היעדר משיכה היא בסופו של דבר תוצר של התניות פנימיות ותפיסות מוקדמות של האדם. לכן, אם משנים את אותן התניות, ניתן לשנות גם את המשיכה עצמה.
כיצד נטייה מינית נקבעת על פי תפיסות והתניות חברתיות?
אליעד מדגים את הרעיון באמצעות דוגמה של אכילת בשר. הוא מסביר שאדם רגיל לאכול סוג מסוים של בשר ולא סוג אחר, בהתאם לסביבה החברתית שבה הוא גדל. לדוגמה, אם אדם גדל במשפחה שבה אוכלים סוג מסוים של בשר ולא אחר, הוא רגיל לתפוס זאת כטעים ורצוי. באותו האופן, גם המשיכה המינית של האדם נבנית לפי תפיסות והתניות פנימיות וחיצוניות, הנרכשות לאורך חייו של האדם.
לדבריו, גם תחושת החשיבות שהאדם מעניק לכסף היא דוגמה לתפיסות והתניות שנוצרו על ידי הסביבה. אנשים חושבים שכסף חשוב, כי כך לימדו אותם וכך הם התרגלו לחשוב. באותו אופן, נטייה מינית היא גם תפיסה פנימית, ומה שאדם מצפה לקבל מיחסים מיניים - אם זה תחושת ערך, אהבה, כוח או כל דבר אחר - משפיע על המשיכה שלו.
מהן הסיבות לכך שאנשים מאמינים שהנטייה שלהם אינה ניתנת לשינוי?
אליעד מציג שלוש סיבות עיקריות לכך שאנשים רבים מאמינים שהנטייה המינית שלהם אינה ניתנת לשינוי:
איך אפשר לשנות את הנטייה המינית?
על פי אליעד כהן, השינוי בנטייה מינית מתאפשר כאשר מזהים את ההנחות וההתניות שגורמות לאדם להרגיש משיכה כלפי מין מסוים. הוא מדגים זאת בעזרת דוגמה של אדם הומוסקסואל שנמשך לגברים. לדבריו, יש לבדוק מהן התחושות הפנימיות שהאדם מקבל ממשיכה זו, כמו תחושת ביטחון, אהבה או ערך עצמי. ברגע שמזהים אילו תחושות האדם מחפש באמצעות משיכה מינית, אפשר לנסות להבין מדוע דווקא הדמות הזאת (גבר או אישה) מעוררת אצלו את אותן תחושות.
כאשר מבינים את ההתניות העומדות מאחורי המשיכה, אפשר להתחיל לערער עליהן ולהכניס ספק לגבי אמיתותן. לדוגמה, אם אדם מאמין שהוא נמשך לגבר כי הוא מרגיש איתו תחושת ביטחון, אפשר לבדוק מדוע הוא תופס את הגבר כמקור לביטחון דווקא, ולא אישה או דמות אחרת. בדרך זו ניתן בהדרגה לשנות את המשיכה על ידי פירוק ההתניות הקיימות והכנסת תפיסות חדשות למוחו של האדם.
האם יש רצונות שלא ניתנים לשינוי?
אליעד מסביר כי לדעתו כל רצון, ללא יוצא מן הכלל, ניתן לנטרול או לשינוי. לדבריו, גם רצונות בסיסיים ביותר כמו הרצון לחיות או הרצון למות, הרצון להיות בריא או חולה, הרצון להיות קיים או לא להיות קיים, ניתנים לשינוי אם משנים את ההנחות והתפיסות שעומדות בבסיסם. גם רצון מיני, בין אם הוא הטרוסקסואלי, הומוסקסואלי, דו - מיני או א מיני, ניתן לשנות אם רוצים לעשות זאת ואם יודעים כיצד.
האם כל אחד מסוגל לשנות את הנטייה שלו באופן מוחלט?
לסיכום, אליעד טוען שאין דבר כזה "בלתי אפשרי". גם אם אנשים רבים חושבים שאי אפשר לשנות נטייה מינית או כל רצון אחר, הם חושבים כך מפני שאינם יודעים איך לעשות זאת או לא ניסו מספיק. לדעתו, מי שמוכן להשקיע בכך מחשבה, מאמץ וחקירה פנימית, יכול בהחלט להגיע לשינוי בנטייה שלו. הוא מסכם בטענה שכל דבר, כולל נטייה מינית, משיכה מינית, זהות מינית וכל סוג אחר של רצון, הם ניתנים לשינוי ולנטרול לחלוטין.
אליעד כהן טוען שכל נושא הנטייה המינית, הזהות המינית, ההעדפה המינית והמשיכה המינית אינם דברים מחויבים ואינם מוחלטים. לפי אליעד, שום דבר בכלל אינו מחויב ואינו מוחלט, וזה כולל גם את תחום הנטייה המינית. הוא מסביר שגם כאשר יש טענות שנטייה מינית מסוימת היא מולדת או גנטית, זה אינו מחייב שהדבר בלתי הפיך או שאי אפשר לשנות אותו. לטענתו, אפילו נטייה מינית עצמה אינה דבר מחויב במציאות. אליעד אומר בבירור שהוא מאמין שכל דבר שנמצא במוחו של האדם - כל רצון, כל משיכה וכל העדפה - ניתן לשינוי על ידי שינוי התניות, תפיסות והנחות יסוד.
האם ניתן להפוך אדם א מיני לאדם בעל חשק מיני?
אליעד מביא כדוגמה את האנשים הא - מיניים, אנשים אשר לכאורה אין להם שום משיכה מינית או עניין בנושא המיני. הוא מסביר שגם אנשים אלה ניתנים לשינוי, וניתן להפוך אותם לבעלי משיכה מינית. לטענתו, כל משיכה מינית או היעדר משיכה היא בסופו של דבר תוצר של התניות פנימיות ותפיסות מוקדמות של האדם. לכן, אם משנים את אותן התניות, ניתן לשנות גם את המשיכה עצמה.
כיצד נטייה מינית נקבעת על פי תפיסות והתניות חברתיות?
אליעד מדגים את הרעיון באמצעות דוגמה של אכילת בשר. הוא מסביר שאדם רגיל לאכול סוג מסוים של בשר ולא סוג אחר, בהתאם לסביבה החברתית שבה הוא גדל. לדוגמה, אם אדם גדל במשפחה שבה אוכלים סוג מסוים של בשר ולא אחר, הוא רגיל לתפוס זאת כטעים ורצוי. באותו האופן, גם המשיכה המינית של האדם נבנית לפי תפיסות והתניות פנימיות וחיצוניות, הנרכשות לאורך חייו של האדם.
לדבריו, גם תחושת החשיבות שהאדם מעניק לכסף היא דוגמה לתפיסות והתניות שנוצרו על ידי הסביבה. אנשים חושבים שכסף חשוב, כי כך לימדו אותם וכך הם התרגלו לחשוב. באותו אופן, נטייה מינית היא גם תפיסה פנימית, ומה שאדם מצפה לקבל מיחסים מיניים - אם זה תחושת ערך, אהבה, כוח או כל דבר אחר - משפיע על המשיכה שלו.
מהן הסיבות לכך שאנשים מאמינים שהנטייה שלהם אינה ניתנת לשינוי?
אליעד מציג שלוש סיבות עיקריות לכך שאנשים רבים מאמינים שהנטייה המינית שלהם אינה ניתנת לשינוי:
- אנשים שניסו לשנות את נטייתם ונכשלו, ולכן מאמינים שזה בלתי אפשרי.
- אנשים שלא ניסו לשנות כי אין להם עניין לשנות את נטייתם או שנוח להם עם המצב הנוכחי.
- תפיסות חברתיות ודתיות הטוענות שהנטייה המינית היא מחויבת, ולכן אי אפשר או אסור לשנותה.
איך אפשר לשנות את הנטייה המינית?
על פי אליעד כהן, השינוי בנטייה מינית מתאפשר כאשר מזהים את ההנחות וההתניות שגורמות לאדם להרגיש משיכה כלפי מין מסוים. הוא מדגים זאת בעזרת דוגמה של אדם הומוסקסואל שנמשך לגברים. לדבריו, יש לבדוק מהן התחושות הפנימיות שהאדם מקבל ממשיכה זו, כמו תחושת ביטחון, אהבה או ערך עצמי. ברגע שמזהים אילו תחושות האדם מחפש באמצעות משיכה מינית, אפשר לנסות להבין מדוע דווקא הדמות הזאת (גבר או אישה) מעוררת אצלו את אותן תחושות.
כאשר מבינים את ההתניות העומדות מאחורי המשיכה, אפשר להתחיל לערער עליהן ולהכניס ספק לגבי אמיתותן. לדוגמה, אם אדם מאמין שהוא נמשך לגבר כי הוא מרגיש איתו תחושת ביטחון, אפשר לבדוק מדוע הוא תופס את הגבר כמקור לביטחון דווקא, ולא אישה או דמות אחרת. בדרך זו ניתן בהדרגה לשנות את המשיכה על ידי פירוק ההתניות הקיימות והכנסת תפיסות חדשות למוחו של האדם.
האם יש רצונות שלא ניתנים לשינוי?
אליעד מסביר כי לדעתו כל רצון, ללא יוצא מן הכלל, ניתן לנטרול או לשינוי. לדבריו, גם רצונות בסיסיים ביותר כמו הרצון לחיות או הרצון למות, הרצון להיות בריא או חולה, הרצון להיות קיים או לא להיות קיים, ניתנים לשינוי אם משנים את ההנחות והתפיסות שעומדות בבסיסם. גם רצון מיני, בין אם הוא הטרוסקסואלי, הומוסקסואלי, דו - מיני או א מיני, ניתן לשנות אם רוצים לעשות זאת ואם יודעים כיצד.
האם כל אחד מסוגל לשנות את הנטייה שלו באופן מוחלט?
לסיכום, אליעד טוען שאין דבר כזה "בלתי אפשרי". גם אם אנשים רבים חושבים שאי אפשר לשנות נטייה מינית או כל רצון אחר, הם חושבים כך מפני שאינם יודעים איך לעשות זאת או לא ניסו מספיק. לדעתו, מי שמוכן להשקיע בכך מחשבה, מאמץ וחקירה פנימית, יכול בהחלט להגיע לשינוי בנטייה שלו. הוא מסכם בטענה שכל דבר, כולל נטייה מינית, משיכה מינית, זהות מינית וכל סוג אחר של רצון, הם ניתנים לשינוי ולנטרול לחלוטין.
- האם נטייה מינית ניתנת לשינוי?
- איך משנים משיכה מינית?
- נטייה מינית גנטית או נרכשת?
- מה גורם למשיכה מינית?
- איך נוצרת העדפה מינית?
- האם אפשר להפוך לא - מיני?
- שינוי זהות מינית אפשרי?