12:05פחד מבגידה, מפחד שהיא תבגוד בי, מפחדת שהוא יבגוד בי, ייסורי מצפון, למה אנשים בוגדים? להתגרש או לבגוד, איך למנוע בגידה? בעלי בוגד בי, אשתי בוגדת בי, פחד מאלוהים, פחד מגיהנום, מידה כנגד מידה, תורת הגמול
איך מתמודדים עם פחד מבגידה בזוגיות או בעבודה?
הנושא שאליעד כהן דן בו בהרצאה הוא הפחד מפני בגידה, בין אם מדובר בבני זוג או עובדים, והדרך להתמודד עם פחד זה באופן יסודי ומעמיק. החשש שמישהו אחר יבגוד או יעזוב יכול לעורר חרדה קשה, אך קיימות דרכים להתמודד איתו, תוך הבנה עמוקה של מניעים והאפשרויות השונות העומדות בפני כל אדם.
מדוע אנשים מפחדים שיבגדו בהם?
אליעד מסביר שאנשים מפחדים שיבגדו בהם משום שבגידה נתפסת כפגיעה קשה מבחינה רגשית, אגו, ואמון. פחד זה נובע מכך שהאדם חושש כי הצד השני ירצה בו פחות, יעדיף מישהו אחר או יהיה בלתי נאמן לו מבחינה רגשית, פיזית או אחרת. אליעד מדגיש שאם האדם היה סבור שהבגידה מתרחשת באופן אקראי וללא סיבה, הוא לא היה נפגע כל כך. הפגיעה האמיתית נובעת מכך שהאדם מרגיש שהצד השני מעדיף מישהו אחר על פניו.
מה האפשרויות להתמודד עם פחד מבגידה?
אליעד מציין שלוש אפשרויות בסיסיות כאשר קיים חשש מפני בגידה או אי - שביעות רצון של הצד השני:
איך מונעים בגידה בצורה אפקטיבית?
אליעד טוען שדרך היעילה ביותר למניעת בגידה היא להיות הכי טוב שאפשר. אם בן או בת הזוג או העובד אינם שבעים מבחינה רגשית, מינית או נפשית, יש להם שלוש אפשרויות עיקריות:
מה הקשר בין אהבה ללא תנאים ופחד מבגידה?
אליעד מסביר כי רבים מבקשים אהבה ללא תנאים, אך בפועל אינם מוכנים להעניק אהבה ללא תנאים בעצמם. אדם רוצה שהצד השני יאהב אותו ללא תנאים, אך עדיין חושש שאם לא יתאמץ לשמר את הקשר, הצד השני עלול לבגוד. זה מעיד על כך שהאהבה למעשה מותנית. הוא מדגיש ש"אהבה ללא תנאים" אמיתית פירושה לקבל את האפשרות שהצד השני עשוי לבגוד, ולאהוב אותו בכל מקרה. אם האדם לא מוכן לכך, האהבה שלו מותנית בדיוק כמו של הצד השני.
איך מתמודדים עם פחד מאלוהים וייסורי מצפון?
אליעד כהן מקשר בין פחד מבגידה לפחד מאלוהים וייסורי מצפון. בדתות רבות קיימת מערכת יחסים של "תן וקח" עם אלוהים, שבה האדם מבקש ממנו טובה, אומר תודה כאשר קורה משהו טוב, ומבקש סליחה כשהוא עושה משהו לא בסדר. אליעד מסביר כי פחד מאלוהים וייסורי מצפון נוצרים משום שהאדם מאמין שהמציאות אינה מושלמת ושהוא חייב לפחד מתוצאות מעשיו.
הוא ממליץ שאדם שאינו רוצה לפחד מאלוהים ומעונשים צריך לקבל את המציאות כפי שהיא ללא תנאים. אם אדם אומר "אני מקבל את כל מה שיקרה לי", הוא למעשה משתחרר מהפחד מפני אלוהים ומהמצפון, כיוון שאין עוד צורך להתנצל, לבקש סליחה או לומר תודה באופן מותנה.
מה ההיגיון של אדם דתי לגבי עונשים ותגמולים מאלוהים?
אליעד מפרט את ההיגיון מאחורי האמונה הדתית לגבי תורת הגמול. אדם דתי אומר תודה כאשר הוא ניצל ממחלה או צרה, אף על פי שהמחלה והצרה הגיעו מלכתחילה מאלוהים. הסיבה לכך היא שהוא מאמין שהצרה הגיעה אליו כתוצאה מעבירות שעשה, ולכן כשאלוהים "לוקח" ממנו את הצרה, הוא מרגיש מחויב להודות. ההיגיון הדתי כאן מבוסס על כך שהצרה הגיעה בגלל החטאים והמצוות שעשה האדם.
אליעד מוסיף כי דתיים בוחרים להאמין שמגיע להם עונש, מכיוון שאם הם מאמינים שמגיע להם שכר על המצוות, הם צריכים להאמין גם שמגיע להם עונש על עבירות. זה יוצר מערכת שבה יש סיבה לאדם להמשיך להאמין ולהיות תלוי באלוהים, כדי שיהיה לו למי לפנות בעת צרה.
איך מצמצמים פחדים באופן כללי במערכות יחסים?
אליעד מציע עיקרון כללי להתמודדות עם פחדים במערכות יחסים: אדם שרוצה להקטין את החשש מבגידה או עזיבה צריך להיות הטוב ביותר שהוא יכול עבור הצד השני. עליו למלא את כל הצרכים של הצד השני ככל שניתן. אם הצד השני ירגיש שבע רצון ומסופק, הסיכון לבגידה או לעזיבה יורד בצורה דרמטית.
סיכום ותובנה מרכזית
בסופו של דבר, אליעד כהן מסביר שאין דרך להבטיח באופן מוחלט שלא תהיה בגידה, אך הדרך הטובה ביותר להקטין את הסיכון היא להיות טוב ככל האפשר, למלא את כל הצרכים של הצד השני, ולהבין את ההשלכות של אי - מילוי הצרכים הללו. הוא מדגיש כי אדם חייב להחליט מה הוא מעדיף במקרה של אי שביעות רצון: להתגרש, לריב או שיבגדו בו, ולהבין שאין שום פתרון קסם מעבר לכך.
הנושא שאליעד כהן דן בו בהרצאה הוא הפחד מפני בגידה, בין אם מדובר בבני זוג או עובדים, והדרך להתמודד עם פחד זה באופן יסודי ומעמיק. החשש שמישהו אחר יבגוד או יעזוב יכול לעורר חרדה קשה, אך קיימות דרכים להתמודד איתו, תוך הבנה עמוקה של מניעים והאפשרויות השונות העומדות בפני כל אדם.
מדוע אנשים מפחדים שיבגדו בהם?
אליעד מסביר שאנשים מפחדים שיבגדו בהם משום שבגידה נתפסת כפגיעה קשה מבחינה רגשית, אגו, ואמון. פחד זה נובע מכך שהאדם חושש כי הצד השני ירצה בו פחות, יעדיף מישהו אחר או יהיה בלתי נאמן לו מבחינה רגשית, פיזית או אחרת. אליעד מדגיש שאם האדם היה סבור שהבגידה מתרחשת באופן אקראי וללא סיבה, הוא לא היה נפגע כל כך. הפגיעה האמיתית נובעת מכך שהאדם מרגיש שהצד השני מעדיף מישהו אחר על פניו.
מה האפשרויות להתמודד עם פחד מבגידה?
אליעד מציין שלוש אפשרויות בסיסיות כאשר קיים חשש מפני בגידה או אי - שביעות רצון של הצד השני:
- להכיר בכך שייתכן מצב שבו יבגדו בך ולהשלים איתו.
- להפוך לטוב ביותר עבור הצד השני כדי למנוע את הרצון שלו לבגוד.
- להתמודד עם ההשלכות (ריבים, פרידה או בגידה).
איך מונעים בגידה בצורה אפקטיבית?
אליעד טוען שדרך היעילה ביותר למניעת בגידה היא להיות הכי טוב שאפשר. אם בן או בת הזוג או העובד אינם שבעים מבחינה רגשית, מינית או נפשית, יש להם שלוש אפשרויות עיקריות:
- לבקש מהצד השני להשתנות ולשפר את עצמו.
- לבגוד.
- להתגרש או לעזוב.
מה הקשר בין אהבה ללא תנאים ופחד מבגידה?
אליעד מסביר כי רבים מבקשים אהבה ללא תנאים, אך בפועל אינם מוכנים להעניק אהבה ללא תנאים בעצמם. אדם רוצה שהצד השני יאהב אותו ללא תנאים, אך עדיין חושש שאם לא יתאמץ לשמר את הקשר, הצד השני עלול לבגוד. זה מעיד על כך שהאהבה למעשה מותנית. הוא מדגיש ש"אהבה ללא תנאים" אמיתית פירושה לקבל את האפשרות שהצד השני עשוי לבגוד, ולאהוב אותו בכל מקרה. אם האדם לא מוכן לכך, האהבה שלו מותנית בדיוק כמו של הצד השני.
איך מתמודדים עם פחד מאלוהים וייסורי מצפון?
אליעד כהן מקשר בין פחד מבגידה לפחד מאלוהים וייסורי מצפון. בדתות רבות קיימת מערכת יחסים של "תן וקח" עם אלוהים, שבה האדם מבקש ממנו טובה, אומר תודה כאשר קורה משהו טוב, ומבקש סליחה כשהוא עושה משהו לא בסדר. אליעד מסביר כי פחד מאלוהים וייסורי מצפון נוצרים משום שהאדם מאמין שהמציאות אינה מושלמת ושהוא חייב לפחד מתוצאות מעשיו.
הוא ממליץ שאדם שאינו רוצה לפחד מאלוהים ומעונשים צריך לקבל את המציאות כפי שהיא ללא תנאים. אם אדם אומר "אני מקבל את כל מה שיקרה לי", הוא למעשה משתחרר מהפחד מפני אלוהים ומהמצפון, כיוון שאין עוד צורך להתנצל, לבקש סליחה או לומר תודה באופן מותנה.
מה ההיגיון של אדם דתי לגבי עונשים ותגמולים מאלוהים?
אליעד מפרט את ההיגיון מאחורי האמונה הדתית לגבי תורת הגמול. אדם דתי אומר תודה כאשר הוא ניצל ממחלה או צרה, אף על פי שהמחלה והצרה הגיעו מלכתחילה מאלוהים. הסיבה לכך היא שהוא מאמין שהצרה הגיעה אליו כתוצאה מעבירות שעשה, ולכן כשאלוהים "לוקח" ממנו את הצרה, הוא מרגיש מחויב להודות. ההיגיון הדתי כאן מבוסס על כך שהצרה הגיעה בגלל החטאים והמצוות שעשה האדם.
אליעד מוסיף כי דתיים בוחרים להאמין שמגיע להם עונש, מכיוון שאם הם מאמינים שמגיע להם שכר על המצוות, הם צריכים להאמין גם שמגיע להם עונש על עבירות. זה יוצר מערכת שבה יש סיבה לאדם להמשיך להאמין ולהיות תלוי באלוהים, כדי שיהיה לו למי לפנות בעת צרה.
איך מצמצמים פחדים באופן כללי במערכות יחסים?
אליעד מציע עיקרון כללי להתמודדות עם פחדים במערכות יחסים: אדם שרוצה להקטין את החשש מבגידה או עזיבה צריך להיות הטוב ביותר שהוא יכול עבור הצד השני. עליו למלא את כל הצרכים של הצד השני ככל שניתן. אם הצד השני ירגיש שבע רצון ומסופק, הסיכון לבגידה או לעזיבה יורד בצורה דרמטית.
סיכום ותובנה מרכזית
בסופו של דבר, אליעד כהן מסביר שאין דרך להבטיח באופן מוחלט שלא תהיה בגידה, אך הדרך הטובה ביותר להקטין את הסיכון היא להיות טוב ככל האפשר, למלא את כל הצרכים של הצד השני, ולהבין את ההשלכות של אי - מילוי הצרכים הללו. הוא מדגיש כי אדם חייב להחליט מה הוא מעדיף במקרה של אי שביעות רצון: להתגרש, לריב או שיבגדו בו, ולהבין שאין שום פתרון קסם מעבר לכך.
- איך להתמודד עם פחדים בזוגיות?
- איך לגרום לבן הזוג לא לרצות לבגוד?
- מה לעשות אם מפחדים שיבגדו בי?
- איך לבנות אמון במערכת יחסים?
- האם אפשר לאהוב ללא תנאים?
איך להתמודד עם הפחד מבגידה?
כאשר אדם מפחד שיבגדו בו, בין אם מדובר בבני זוג או בעובדים, השאלה המרכזית היא איך ניתן להתמודד עם הפחד הזה ולמנוע בגידה. הפחד מבגידה נובע מהחשש שמישהו אחר יעשה משהו שפוגע באדם מבחינה רגשית, כלכלית או אישית.
האם הפחד מוצדק?
כאשר אדם מפחד שיבגדו בו, אפשר להתחיל בבחינת הסיכוי והסיכון:
איך להקטין את הסיכון לבגידה?
האפשרות היחידה להקטין את הסיכון לבגידה היא לגרום לכך שהצד השני יהיה מרוצה. אם בן או בת הזוג לא שבעים רגשית, מינית או נפשית, יש שלוש אפשרויות:
האם ניתן למנוע בגידה לחלוטין?
אם מישהו נחוש לא לקבל אפשרות של בגידה בשום אופן, עליו לוודא שהוא עונה לכל הצרכים של הצד השני כך שלא תהיה לו סיבה לבגוד. אך יש להבין שכל עוד לא סוגרים "את כל הפרצות", תמיד יש סיכוי שבגידה תתרחש. הדבר דומה לבית - אם רוצים לוודא שגנב לא ייכנס, חייבים לסגור את כל הדלתות והחלונות.
אהבה ללא תנאים - האם זה אפשרי?
יש כאלה שאומרים שהם רוצים שהצד השני יאהב אותם ללא תנאים. אך השאלה היא - האם הם עצמם מוכנים לאהוב ללא תנאים? לרוב, אנשים רוצים אהבה ללא תנאים אך לא נותנים אותה בעצמם. אם אדם אומר שהוא לא רוצה להתאמץ כדי לשמר את הקשר, עליו להבין שהדבר יגרור השלכות - ככל שהוא לא ייתן ערך לקשר, הצד השני עשוי לחפש את הערך במקום אחר.
מה הקשר בין בגידה לאמונה דתית?
באופן דומה, אדם שמאמין באלוהים מנהל מולו מערכת יחסים של "תן וקח":
איך להתמודד עם פחדים במערכות יחסים?
במערכת יחסים, בין אם זוגית או מקצועית, אם אדם רוצה שיעריכו אותו ושלא יבגדו בו, עליו:
לסיכום
אם אדם רוצה שלא יבגדו בו, עליו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו ולוודא שהצד השני מרוצה. אין פתרונות קסם, ואין דרך להבטיח שבגידה לעולם לא תקרה. עם זאת, ככל שאדם משקיע יותר בקשר ובסיפוק הצרכים של הצד השני, כך קטן הסיכוי לבגידה.
כאשר אדם מפחד שיבגדו בו, בין אם מדובר בבני זוג או בעובדים, השאלה המרכזית היא איך ניתן להתמודד עם הפחד הזה ולמנוע בגידה. הפחד מבגידה נובע מהחשש שמישהו אחר יעשה משהו שפוגע באדם מבחינה רגשית, כלכלית או אישית.
האם הפחד מוצדק?
כאשר אדם מפחד שיבגדו בו, אפשר להתחיל בבחינת הסיכוי והסיכון:
- מה הסיכוי שהצד השני יבגוד?
- האם יש מניע לבגידה?
- האם הצד השני שבע רצון מהמצב הנוכחי?
איך להקטין את הסיכון לבגידה?
האפשרות היחידה להקטין את הסיכון לבגידה היא לגרום לכך שהצד השני יהיה מרוצה. אם בן או בת הזוג לא שבעים רגשית, מינית או נפשית, יש שלוש אפשרויות:
- לבקש שינוי ולנסות לתקן את המצב.
- לבגוד.
- להתגרש.
האם ניתן למנוע בגידה לחלוטין?
אם מישהו נחוש לא לקבל אפשרות של בגידה בשום אופן, עליו לוודא שהוא עונה לכל הצרכים של הצד השני כך שלא תהיה לו סיבה לבגוד. אך יש להבין שכל עוד לא סוגרים "את כל הפרצות", תמיד יש סיכוי שבגידה תתרחש. הדבר דומה לבית - אם רוצים לוודא שגנב לא ייכנס, חייבים לסגור את כל הדלתות והחלונות.
אהבה ללא תנאים - האם זה אפשרי?
יש כאלה שאומרים שהם רוצים שהצד השני יאהב אותם ללא תנאים. אך השאלה היא - האם הם עצמם מוכנים לאהוב ללא תנאים? לרוב, אנשים רוצים אהבה ללא תנאים אך לא נותנים אותה בעצמם. אם אדם אומר שהוא לא רוצה להתאמץ כדי לשמר את הקשר, עליו להבין שהדבר יגרור השלכות - ככל שהוא לא ייתן ערך לקשר, הצד השני עשוי לחפש את הערך במקום אחר.
מה הקשר בין בגידה לאמונה דתית?
באופן דומה, אדם שמאמין באלוהים מנהל מולו מערכת יחסים של "תן וקח":
- אם הוא עושה עבירות - הוא מפחד מהעונש ומרגיש מצפון.
- אם קורה לו משהו טוב - הוא אומר תודה.
- אם קורה לו משהו רע - הוא מבקש מאלוהים שיעזור לו.
איך להתמודד עם פחדים במערכות יחסים?
במערכת יחסים, בין אם זוגית או מקצועית, אם אדם רוצה שיעריכו אותו ושלא יבגדו בו, עליו:
- להיות הטוב ביותר שהוא יכול להיות עבור הצד השני.
- להבין שאם הצד השני אינו מרוצה - יהיו לכך השלכות.
- לקבל את האפשרות שבגידה עלולה לקרות, ולהחליט אם הוא מוכן להתמודד עם זה.
לסיכום
אם אדם רוצה שלא יבגדו בו, עליו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו ולוודא שהצד השני מרוצה. אין פתרונות קסם, ואין דרך להבטיח שבגידה לעולם לא תקרה. עם זאת, ככל שאדם משקיע יותר בקשר ובסיפוק הצרכים של הצד השני, כך קטן הסיכוי לבגידה.
- איך להתמודד עם פחדים בזוגיות?
- איך לגרום לבן הזוג לא לרצות לבגוד?
- מה לעשות אם מפחדים שיבגדו בי?
- איך לבנות אמון במערכת יחסים?
- האם אפשר לאהוב ללא תנאים?
עכשיו היו היה איש שפחד שאשתו תבגוד בו עד כאן הבנו והוא אמר לעצמו "אני מפחד שהיא תבגוד בי ולכן אני לא אבגוד בה כי אם אני לא אבגוד בה זה יעזור לי להאמין שהיא לא תבגוד בי" ואז הוא לא בגד בה לא בגד בה היה נאמן חבל על הזמן אבל זה לא עזר לו הוא עדיין פחד שאשתו תבגוד בו, עכשיו השאלה היא זה מה הבן אדם צריך לעשות אם הוא מפחד שיבגדו בו מה הוא צריך לעשות מה לעשות הוא אומר "אני מפחד שיבגדו בי", בוא נרחיב את השאלה בן אדם יש לו עובד הוא מפחד שהעובד שלו יעזוב אותו הוא מפחד שהעובד שלו יבגוד בו ויגנוב אותו מה יעשה איך להתמודד עם פחד מבגידה אם אתה מפחד שיבגדו בך מה אתה צריך לעשות איך להתמודד עם זה.
ש: להסתכל סיכוי סיכון זאת אומרת מה הסיכוי שהוא יבגוד בי לבדוק האם יש לו מניע אין לו מניע.
אליעד: "אם היא תרצה לבגוד בי מה אני אעשה לא יודע ואם היא תבגוד בי לא רוצה שיבגדו בי מה לעשות לא רוצה שיבגדו בי אם יבגדו בי לא רוצה יכול להיות שיבגדו בי לא רוצה שיבגדו בי מה לעשות".
ש: "למה שתבגוד בך?".
אליעד: "כי היא תרצה כי מישהו יפתה אותה מה לעשות".
ש: "בוא אתה תפתה אותה" זאת אומרת כאילו.
אליעד: מה זה תפתה אותה "אני לא רוצה שהיא תבגוד בי לא מוכן שהיא תבגוד בי שלא תבגוד בי".
ש: להקטין את הסיכויים שהיא תעשה את זה.
אליעד: מה זה להקטין את הסיכויים "אני לא רוצה שהיא תבגוד בי מה אני אקטין את הסיכויים שהיא לא תבגוד בי".
ש: "למה אתה חושב שיבגדו בך?".
אליעד: "כי היא תחליט שהיא רוצה לבגוד".
ש: למה זאת אומרת לבדוק מה המהות "למה אתה חושב".
אליעד: "כי בא לה לבגוד".
ש: "סתם בא לה?".
אליעד: "כן סתם בא לה לבגוד".
ש: "אקראי?".
אליעד: "אקראי".
ש: "יש משהו בך שהיא מחפשת במקום אחר?".
אליעד: רגע בא נראה מה האמת האמת היא שאם הוא היה חושב שהיא בוגדת בו באופן אקראי גם לא היה אכפת לו שהיא בוגדת בו כי אז אם זה אקראי זה לא אומר כלום הוא נפגע מזה שהיא בוגדת בו כי זה פוגע לו באגו "היא רוצה אותו לא רוצה אותי" נגיד סבבה היא לא נאמנה אם היית חושב שזה אקראי שזה בדיוק כמו לחטוף שפעת או בדיוק כמו לחטוף מחלה אז היית אומר "טוב מה לעשות אין מה לעשות חטפה מחלה" בסדר, עכשיו בן אדם שאומר "אני מפחד שיבגדו בי" ולא רוצה שיבגדו בו אז מה האפשרויות שלו אפשרות אחת לקבל את זה שיכול להיות שיבגדו בו זאת אפשרות אחת.
אבל בהנחה שהוא לא רוצה לקבל את האפשרות שיבגדו בו אם הוא אומר "אני לא מוכן לקבל את האפשרות שיבגדו בי לא מוכן לקבל את האפשרות" האפשרות היחידה אם אתה לא מוכן שיבגדו בך ואתה לא מוכן לרצות את זה שיכול להיות שיבגדו בך האפשרות היחידה שלך לגרום לכך שלא יבגדו בך היא אך ורק להיות יותר טוב אתה לא רוצה שיבגדו בך תגרום לה לא לבגוד בך תהיה כמה שיותר טוב שלא יבגדו בך אבל בא נסביר את ההיגיון, לא שנייה חכה מי אמר שהיית רחוק אבל אני מסביר את זה כנוסחה בא נסביר את הנוסחה אם אשתך בוגדת בך זה אומר שהיא לא שבעה אצלך לא משנה איך תגלגל את זה רגשית מינית נפשית לא אכפת לי מה לא שבעה.
עכשיו כאשר אשתך לא שבעה יש לה כמה אפשרויות או לריב איתך או להתגרש ממך או לבגוד בך זה האופציות.
ש: או לבקש ממך שתהיה טוב.
אליעד: שזה נקרא לריב איתך אם היא היית יכול לבקש ממך שתהיה טוב והיית טוב היא לא תבגוד בך אל תדאג אף אחד לא רע לו וישר בוגד לא קודם כל ביקשו ממך לא שמעת וביקשו ממך לא שמעת ואז הייתה לה בחירה "מה אני אעשה אני אתגרש ממנו אני אבגוד בו או לריב איתו או לסבול" עכשיו לסבול אם הבן אדם בוחר באפשרות של לסבול אז הוא יריב איתך כל פעם שהוא יכנס הביתה "אתה לא בסדר ואתה לא בסדר" כל פעם שיהיה לו רע יזרוק את זה עליך.
עכשיו איזו אפשרות אתה מעדיף שאם אשתך לא תהיה מרוצה ממך מה אתה מעדיף שהיא תתגרש ממך שהיא תריב איתך או שהיא תבגוד בך מה אתה מעדיף אז יבוא מישהו ויגיד "אני מעדיף שהיא תריב איתי" אוקי למה הוא אומר "אני מעדיף שהיא תריב איתי" כי היא עוד לא רבה איתו יכול להיות שיהיה מצב שהיא כל כך תריב איתו שהוא יגיד "תקשיבי בואי נתגרש" אוקי יכול להיות, עכשיו מישהו יגיד "אני מעדיף שהיא תתגרש לא שתתגרש" אבל יכול להיות שאיך שהיא תגיד לו בוא נתגרש "לא אני לא רוצה להתגרש למה להתגרש" אם אתה מוכן להתגרש מה אכפת לך לבגוד.
ש: שהיא תבגוד.
אליעד: כן מה אכפת לך שהיא תבגוד עכשיו ויכול להיות מישהו שיגיד "אני כבר מוכן שהיא תבגוד רק לא להתגרש", עכשיו מה שבאתי בעצם להגיד שבן אדם רע לו בסוף או שהוא יבגוד או שהוא יתגרש או שהוא יריב איתך ואף אחת מהאפשרויות לא יותר טובה מאפשרות אחרת כל האפשרויות גרועות באותה מידה לריב איתך יש לזה אלף רמות להתגרש ממך יש לזה אלף רמות ולבגוד בך יש לזה אלף רמות הדרך היחידה לוודא שלא יבגדו בך זה שתהיה יותר טוב זה מה יש אין פתרון אחר אתה רוצה שלא יבגדו בך תיקח אחריות תמצא למה שהיא תבגוד בך תסגור את כל הפרצות אתה לא רוצה שלא יכנס גנב תסגור את כל החלונות אין מה לעשות לא תסגור יכול להיות שיכנס הגנב זה מה יש אין לך כוח לסגור את החלונות תיקח את האפשרות שיכול להיכנס גנב זה מה יש זה החיים.
עכשיו יבוא מישהו ויגיד "אני רוצה שאשתי תאהב אותי בלי תנאים אבל כן אבל אם כל הזמן אני אתאמץ לרצות אותה אז איזו אהבה זאת בכלל מה היא אוהבת אותי, מה אתה רוצה? אני רוצה שהיא תאהב אותי בלי תנאים, ואתה אתה תאהב אותה גם בלי תנאים? אני גם אוהב אותך בלי תנאים, אין בעיה מהיום אתה לא צריך יותר להתאמץ היא אוהבת אותך בלי תנאים אוקי" אבל הוא אומר "אבל היא תבגוד בי, אבל תאהב אותה בלי תנאים", נכון אתה לא מוכן לאהוב אותה בלי תנאים אתה אוהב אותה בתנאי אז גם היא אוהבת אותך בתנאי זה המשחק.
עכשיו בא נחזור לסיפור של ייסורי המצפון אם בן אדם אומר "אני מוכן שאלוהים יעשה לי מה שבא לו" אין לו שום פחד מאלוהים אתה מתחיל לפחד מאלוהים רק ברגע שאתה כאילו אתה מתחיל להרגיש שאתה לא בסדר רק ברגע שאתה חושב שהמציאות לא בסדר, בן אדם שאומר "לא אכפת לי מה שיקרה לי" שלם עם כל מה שהוא עשה עושה ויעשה ככל שיש יותר דברים שאתה מרגיש שאתה לא מוכן שלא טוב לך שקרו קורים יקרו אתה יותר מתחיל להרגיש רע מדברים שאתה עושה, המצפון הוא תוצאה של זה שאתה לא רוצה שיעשו לך במובן הרחב יותר שלו אם אתה לא רוצה שיקרה לך רע אתה מתחיל להרגיש רע על דברים שעשית.
זה הולך ביחד אם תגיד "אני מבחינתי כל מה שקורה לי מקובל עלי" באותו רגע אתה חופשי לעשות מה שאתה רוצה אתה לא צריך אין לך יותר שיקולים תשאל אני רוצה תעשה לא צריך יותר לחשוב על כלום, בן אדם לא עושה את מה שהוא רוצה כי הוא מפחד ממה שיקרה מה שיקרה גורם לך לא לעשות את מה שאתה רוצה זה הסיפור, הבנו את הסיפור עכשיו קחו נגיד בן אדם דתי דתיים מקיימים מערכת יחסים עם אלוהים של אומרים לו תודה על הדברים הטובים אומרים לו סליחה על הדברים הרעים שהם עשו אומרים לו בבקשה שיעשה להם דברים טובים שהם רוצים, עוד פעם כשהם רוצים משהו הם מתפללים אומרים לו בבקשה תעשה לנו טוב אם הוא עושה להם טוב הם אומרים לו תודה ואם הם עושים עבירות הם אומרים לו סליחה נכון.
ש: ואם הוא עושה להם רע?
אליעד: יפה עכשיו מה קורה אם הוא עושה להם רע אז הם אומרים לו בבקשה תפסיק נכון בבקשה תפסיק בשביל זה יש את בבקשה מה זה בבקשה על הרע הם מבקשים, עכשיו זה אומר שאתה לא אוהב את אלוהים בלי תנאים כי מה אתה בעצם אומר לאלוהים "תקשיב אני אוהב אותך בתנאי שאני בריא אני אוהב אותך בתנאי שזה ובתנאי שזה" כי אם אתה אוהב אותו בלי תנאים למה אתה צריך לציין תודה על זה שאני בריא אם אתה באמת מרוצה חולה ובריא אותו דבר אז למה אתה אומר תודה על הבריא למה אתה מבקש להיות בריא ולמה אתה אומר תודה שאתה בריא אין היגיון, עכשיו בגלל שאתה אומר תודה שאתה בריא ובגלל שאתה מבקש "בבקשה אלוהים תעשה אותי בריא" בגלל זה אתה גם מבקש סליחה על העבירות שלך.
הקומפוננטה של הסליחה היא כתוצאה על התודה והבבקשה אם אתה תפסיק להגיד לאלוהים בבקשה "אני לא מבקש ממנו יותר כלום ולא אומר לו תודה על שום דבר" גם לא תצטרך לבקש ממנו סליחה על שום דבר זה הולך ביחד בחבילה כי אם אתה אומר לאלוהים "אתה תעשה מה שאתה רוצה" אם בן אדם אומר לאלוהים "אתה תעשה מה שאתה רוצה אני יותר לא אומר לך תודה על שום דבר ולא מבקש בקשה על שום דבר" אז למה אתה צריך לבקש סליחה. עכשיו שימו לב אם מישהו גונב ממך ארנק אתה הולך ברחוב מישהו גנב לך את הארנק מישהו בא עצר את הגנב תפס את הארנק והחזיר לך אתה תגיד תודה למי שהחזיר לך את האבדה ותבקש שיעצרו את הגנב נכון יפה, עכשיו אם מישהו אתה הולך ברחוב הוא גונב לך את הארנק ואז הוא עושה סיבוב ומחזיר לך אותו אתה תגיד לו תודה "הוא גנב לי" נכון.
עכשיו אם נגיד אתה חולה סרטן ואתה ניצל מה הדתי עושה אומר תודה ותודה אבל למה אתה אומר תודה "כי אלוהים לקח לי את הסרטן" אבל מי הביא לך את הסרטן אלוהים הביא לך אותו אז מה אמרת לו תודה הוא הביא לך את הסרטן אבל למה מה ההיגיון של דתי כשהוא אומר תודה לאלוהים.
ש: כי הוא עשה עבירות.
אליעד: בדיוק כי הוא אומר "תראה הסרטן היה מגיע לי כי עשיתי עבירות מההתחלה היה מגיע לי הסרטן כי אלוהים עשה לי קומבינה ולקח את הסרטן עכשיו אגיד לו תודה" וכשאתה אומר בבקשה זה כאילו "תסלח לי על העבירות שעשיתי כי הרי מגיע לי לחטוף סרטן", עכשיו למה שבן אדם דתי יחשוב שמגיע לו לחטוף סרטן מה ההיגיון בזה?
ש: כי הוא אומר "אני אחטוף סרטן עכשיו ואני אכנס לגן עדן".
אליעד: לא מה ההיגיון שבן אדם ירצה להאמין שמגיע לו לחטוף סרטן תראה אם הוא אמר בבקשה.
ש: מהעבירות.
אליעד: לא עוד פעם מההתחלה הוא אומר לאלוהים "בבקשה תיקח ממני את הסרטן ותודה לך גם אם תיקח אותו" כי הוא חושב שהסרטן זה לא מאלוהים זאת אומרת זה אומנם מאלוהים אבל זה "כי מגיע לי אז אם זה מגיע לי והוא לקח לי את זה אז מגיע לו תודה כי זה מגיע לי העונש הזה" עכשיו למה מגיע לך העונש כי עשית עבירות אבל למה שבן אדם דתי יאמין מה האינטרס הרגשי של בן אדם להאמין שמגיע לו עונש על עבירות מה האינטרס הרגשי בגלל שהוא מאמין שמגיע לו שכר על המצוות הוא אומר "תראה אומנם מגיע לי סרטן על זה אבל אני גם צדיק יש לי גם מצוות שעשיתי אני אלך לגן עדן ויש עוד הרבה אופציות אם אני אהיה חולה יהיה לי למי להתפלל שיעזור לי" ויש לו איזה ביזנס.
הוא חושב שאלוהים גם הולך לעשות לו דברים טובים אז הדיל הזה של אלוהים זה דיל טוב למה "אם יש לי בעיה מה אני אעשה אתה אין לך במי להאמין אני יש לי עוד יש לי plan B אני יכול להתפלל לאלוהים ואם יש לך צרה מה זה ואם קרה משהו אני יכול להאמין באלוהים, זאת אומרת אלוהים עושה לי טוב אם אלוהים עושה לי טוב עכשיו אני צריך לשלם על זה במה אני אשלם על זה במצוות עשיתי עבירות מגיע לי עונש מגיע לי עונש עכשיו אני אומר לו תודה שהוא לקח לי את הסרטן" אבל אם אתה אומר לעצמך "אני אם אני אהיה חולה ואני אמות אז אני אהיה חולה ואני אמות ובזה זה נגמר" אז אתה לא צריך לא תודה לא בבקשה לא סליחה כל אחד עושה מה שבא לו וזהו.
ועדיין יכול להיות לך מצפון למה כי מהסיבות שלך עם עצמך כי יותר קל לך לחיות בעולם שבו אתה חושב שאסור לגנוב אתה אומר "בוא נאמין שאסור לגנוב כדי שלא יגנבו לי אני אגיד שאסור לגנוב ואני לא אגנוב" איפה יותר קל לך להאמין שאסור לגנוב אם אתה לא גונב, הבנו ואם אתה רוצה שלא יבגדו בך תהיה יותר טוב ואם אתה רוצה שירצו אותך תהיה יותר טוב ואם אתה רוצה שהעובד שלך לא יעזוב אותך תהיה יותר טוב. הבנו?
ש: להסתכל סיכוי סיכון זאת אומרת מה הסיכוי שהוא יבגוד בי לבדוק האם יש לו מניע אין לו מניע.
אליעד: "אם היא תרצה לבגוד בי מה אני אעשה לא יודע ואם היא תבגוד בי לא רוצה שיבגדו בי מה לעשות לא רוצה שיבגדו בי אם יבגדו בי לא רוצה יכול להיות שיבגדו בי לא רוצה שיבגדו בי מה לעשות".
ש: "למה שתבגוד בך?".
אליעד: "כי היא תרצה כי מישהו יפתה אותה מה לעשות".
ש: "בוא אתה תפתה אותה" זאת אומרת כאילו.
אליעד: מה זה תפתה אותה "אני לא רוצה שהיא תבגוד בי לא מוכן שהיא תבגוד בי שלא תבגוד בי".
ש: להקטין את הסיכויים שהיא תעשה את זה.
אליעד: מה זה להקטין את הסיכויים "אני לא רוצה שהיא תבגוד בי מה אני אקטין את הסיכויים שהיא לא תבגוד בי".
ש: "למה אתה חושב שיבגדו בך?".
אליעד: "כי היא תחליט שהיא רוצה לבגוד".
ש: למה זאת אומרת לבדוק מה המהות "למה אתה חושב".
אליעד: "כי בא לה לבגוד".
ש: "סתם בא לה?".
אליעד: "כן סתם בא לה לבגוד".
ש: "אקראי?".
אליעד: "אקראי".
ש: "יש משהו בך שהיא מחפשת במקום אחר?".
אליעד: רגע בא נראה מה האמת האמת היא שאם הוא היה חושב שהיא בוגדת בו באופן אקראי גם לא היה אכפת לו שהיא בוגדת בו כי אז אם זה אקראי זה לא אומר כלום הוא נפגע מזה שהיא בוגדת בו כי זה פוגע לו באגו "היא רוצה אותו לא רוצה אותי" נגיד סבבה היא לא נאמנה אם היית חושב שזה אקראי שזה בדיוק כמו לחטוף שפעת או בדיוק כמו לחטוף מחלה אז היית אומר "טוב מה לעשות אין מה לעשות חטפה מחלה" בסדר, עכשיו בן אדם שאומר "אני מפחד שיבגדו בי" ולא רוצה שיבגדו בו אז מה האפשרויות שלו אפשרות אחת לקבל את זה שיכול להיות שיבגדו בו זאת אפשרות אחת.
אבל בהנחה שהוא לא רוצה לקבל את האפשרות שיבגדו בו אם הוא אומר "אני לא מוכן לקבל את האפשרות שיבגדו בי לא מוכן לקבל את האפשרות" האפשרות היחידה אם אתה לא מוכן שיבגדו בך ואתה לא מוכן לרצות את זה שיכול להיות שיבגדו בך האפשרות היחידה שלך לגרום לכך שלא יבגדו בך היא אך ורק להיות יותר טוב אתה לא רוצה שיבגדו בך תגרום לה לא לבגוד בך תהיה כמה שיותר טוב שלא יבגדו בך אבל בא נסביר את ההיגיון, לא שנייה חכה מי אמר שהיית רחוק אבל אני מסביר את זה כנוסחה בא נסביר את הנוסחה אם אשתך בוגדת בך זה אומר שהיא לא שבעה אצלך לא משנה איך תגלגל את זה רגשית מינית נפשית לא אכפת לי מה לא שבעה.
עכשיו כאשר אשתך לא שבעה יש לה כמה אפשרויות או לריב איתך או להתגרש ממך או לבגוד בך זה האופציות.
ש: או לבקש ממך שתהיה טוב.
אליעד: שזה נקרא לריב איתך אם היא היית יכול לבקש ממך שתהיה טוב והיית טוב היא לא תבגוד בך אל תדאג אף אחד לא רע לו וישר בוגד לא קודם כל ביקשו ממך לא שמעת וביקשו ממך לא שמעת ואז הייתה לה בחירה "מה אני אעשה אני אתגרש ממנו אני אבגוד בו או לריב איתו או לסבול" עכשיו לסבול אם הבן אדם בוחר באפשרות של לסבול אז הוא יריב איתך כל פעם שהוא יכנס הביתה "אתה לא בסדר ואתה לא בסדר" כל פעם שיהיה לו רע יזרוק את זה עליך.
עכשיו איזו אפשרות אתה מעדיף שאם אשתך לא תהיה מרוצה ממך מה אתה מעדיף שהיא תתגרש ממך שהיא תריב איתך או שהיא תבגוד בך מה אתה מעדיף אז יבוא מישהו ויגיד "אני מעדיף שהיא תריב איתי" אוקי למה הוא אומר "אני מעדיף שהיא תריב איתי" כי היא עוד לא רבה איתו יכול להיות שיהיה מצב שהיא כל כך תריב איתו שהוא יגיד "תקשיבי בואי נתגרש" אוקי יכול להיות, עכשיו מישהו יגיד "אני מעדיף שהיא תתגרש לא שתתגרש" אבל יכול להיות שאיך שהיא תגיד לו בוא נתגרש "לא אני לא רוצה להתגרש למה להתגרש" אם אתה מוכן להתגרש מה אכפת לך לבגוד.
ש: שהיא תבגוד.
אליעד: כן מה אכפת לך שהיא תבגוד עכשיו ויכול להיות מישהו שיגיד "אני כבר מוכן שהיא תבגוד רק לא להתגרש", עכשיו מה שבאתי בעצם להגיד שבן אדם רע לו בסוף או שהוא יבגוד או שהוא יתגרש או שהוא יריב איתך ואף אחת מהאפשרויות לא יותר טובה מאפשרות אחרת כל האפשרויות גרועות באותה מידה לריב איתך יש לזה אלף רמות להתגרש ממך יש לזה אלף רמות ולבגוד בך יש לזה אלף רמות הדרך היחידה לוודא שלא יבגדו בך זה שתהיה יותר טוב זה מה יש אין פתרון אחר אתה רוצה שלא יבגדו בך תיקח אחריות תמצא למה שהיא תבגוד בך תסגור את כל הפרצות אתה לא רוצה שלא יכנס גנב תסגור את כל החלונות אין מה לעשות לא תסגור יכול להיות שיכנס הגנב זה מה יש אין לך כוח לסגור את החלונות תיקח את האפשרות שיכול להיכנס גנב זה מה יש זה החיים.
עכשיו יבוא מישהו ויגיד "אני רוצה שאשתי תאהב אותי בלי תנאים אבל כן אבל אם כל הזמן אני אתאמץ לרצות אותה אז איזו אהבה זאת בכלל מה היא אוהבת אותי, מה אתה רוצה? אני רוצה שהיא תאהב אותי בלי תנאים, ואתה אתה תאהב אותה גם בלי תנאים? אני גם אוהב אותך בלי תנאים, אין בעיה מהיום אתה לא צריך יותר להתאמץ היא אוהבת אותך בלי תנאים אוקי" אבל הוא אומר "אבל היא תבגוד בי, אבל תאהב אותה בלי תנאים", נכון אתה לא מוכן לאהוב אותה בלי תנאים אתה אוהב אותה בתנאי אז גם היא אוהבת אותך בתנאי זה המשחק.
עכשיו בא נחזור לסיפור של ייסורי המצפון אם בן אדם אומר "אני מוכן שאלוהים יעשה לי מה שבא לו" אין לו שום פחד מאלוהים אתה מתחיל לפחד מאלוהים רק ברגע שאתה כאילו אתה מתחיל להרגיש שאתה לא בסדר רק ברגע שאתה חושב שהמציאות לא בסדר, בן אדם שאומר "לא אכפת לי מה שיקרה לי" שלם עם כל מה שהוא עשה עושה ויעשה ככל שיש יותר דברים שאתה מרגיש שאתה לא מוכן שלא טוב לך שקרו קורים יקרו אתה יותר מתחיל להרגיש רע מדברים שאתה עושה, המצפון הוא תוצאה של זה שאתה לא רוצה שיעשו לך במובן הרחב יותר שלו אם אתה לא רוצה שיקרה לך רע אתה מתחיל להרגיש רע על דברים שעשית.
זה הולך ביחד אם תגיד "אני מבחינתי כל מה שקורה לי מקובל עלי" באותו רגע אתה חופשי לעשות מה שאתה רוצה אתה לא צריך אין לך יותר שיקולים תשאל אני רוצה תעשה לא צריך יותר לחשוב על כלום, בן אדם לא עושה את מה שהוא רוצה כי הוא מפחד ממה שיקרה מה שיקרה גורם לך לא לעשות את מה שאתה רוצה זה הסיפור, הבנו את הסיפור עכשיו קחו נגיד בן אדם דתי דתיים מקיימים מערכת יחסים עם אלוהים של אומרים לו תודה על הדברים הטובים אומרים לו סליחה על הדברים הרעים שהם עשו אומרים לו בבקשה שיעשה להם דברים טובים שהם רוצים, עוד פעם כשהם רוצים משהו הם מתפללים אומרים לו בבקשה תעשה לנו טוב אם הוא עושה להם טוב הם אומרים לו תודה ואם הם עושים עבירות הם אומרים לו סליחה נכון.
ש: ואם הוא עושה להם רע?
אליעד: יפה עכשיו מה קורה אם הוא עושה להם רע אז הם אומרים לו בבקשה תפסיק נכון בבקשה תפסיק בשביל זה יש את בבקשה מה זה בבקשה על הרע הם מבקשים, עכשיו זה אומר שאתה לא אוהב את אלוהים בלי תנאים כי מה אתה בעצם אומר לאלוהים "תקשיב אני אוהב אותך בתנאי שאני בריא אני אוהב אותך בתנאי שזה ובתנאי שזה" כי אם אתה אוהב אותו בלי תנאים למה אתה צריך לציין תודה על זה שאני בריא אם אתה באמת מרוצה חולה ובריא אותו דבר אז למה אתה אומר תודה על הבריא למה אתה מבקש להיות בריא ולמה אתה אומר תודה שאתה בריא אין היגיון, עכשיו בגלל שאתה אומר תודה שאתה בריא ובגלל שאתה מבקש "בבקשה אלוהים תעשה אותי בריא" בגלל זה אתה גם מבקש סליחה על העבירות שלך.
הקומפוננטה של הסליחה היא כתוצאה על התודה והבבקשה אם אתה תפסיק להגיד לאלוהים בבקשה "אני לא מבקש ממנו יותר כלום ולא אומר לו תודה על שום דבר" גם לא תצטרך לבקש ממנו סליחה על שום דבר זה הולך ביחד בחבילה כי אם אתה אומר לאלוהים "אתה תעשה מה שאתה רוצה" אם בן אדם אומר לאלוהים "אתה תעשה מה שאתה רוצה אני יותר לא אומר לך תודה על שום דבר ולא מבקש בקשה על שום דבר" אז למה אתה צריך לבקש סליחה. עכשיו שימו לב אם מישהו גונב ממך ארנק אתה הולך ברחוב מישהו גנב לך את הארנק מישהו בא עצר את הגנב תפס את הארנק והחזיר לך אתה תגיד תודה למי שהחזיר לך את האבדה ותבקש שיעצרו את הגנב נכון יפה, עכשיו אם מישהו אתה הולך ברחוב הוא גונב לך את הארנק ואז הוא עושה סיבוב ומחזיר לך אותו אתה תגיד לו תודה "הוא גנב לי" נכון.
עכשיו אם נגיד אתה חולה סרטן ואתה ניצל מה הדתי עושה אומר תודה ותודה אבל למה אתה אומר תודה "כי אלוהים לקח לי את הסרטן" אבל מי הביא לך את הסרטן אלוהים הביא לך אותו אז מה אמרת לו תודה הוא הביא לך את הסרטן אבל למה מה ההיגיון של דתי כשהוא אומר תודה לאלוהים.
ש: כי הוא עשה עבירות.
אליעד: בדיוק כי הוא אומר "תראה הסרטן היה מגיע לי כי עשיתי עבירות מההתחלה היה מגיע לי הסרטן כי אלוהים עשה לי קומבינה ולקח את הסרטן עכשיו אגיד לו תודה" וכשאתה אומר בבקשה זה כאילו "תסלח לי על העבירות שעשיתי כי הרי מגיע לי לחטוף סרטן", עכשיו למה שבן אדם דתי יחשוב שמגיע לו לחטוף סרטן מה ההיגיון בזה?
ש: כי הוא אומר "אני אחטוף סרטן עכשיו ואני אכנס לגן עדן".
אליעד: לא מה ההיגיון שבן אדם ירצה להאמין שמגיע לו לחטוף סרטן תראה אם הוא אמר בבקשה.
ש: מהעבירות.
אליעד: לא עוד פעם מההתחלה הוא אומר לאלוהים "בבקשה תיקח ממני את הסרטן ותודה לך גם אם תיקח אותו" כי הוא חושב שהסרטן זה לא מאלוהים זאת אומרת זה אומנם מאלוהים אבל זה "כי מגיע לי אז אם זה מגיע לי והוא לקח לי את זה אז מגיע לו תודה כי זה מגיע לי העונש הזה" עכשיו למה מגיע לך העונש כי עשית עבירות אבל למה שבן אדם דתי יאמין מה האינטרס הרגשי של בן אדם להאמין שמגיע לו עונש על עבירות מה האינטרס הרגשי בגלל שהוא מאמין שמגיע לו שכר על המצוות הוא אומר "תראה אומנם מגיע לי סרטן על זה אבל אני גם צדיק יש לי גם מצוות שעשיתי אני אלך לגן עדן ויש עוד הרבה אופציות אם אני אהיה חולה יהיה לי למי להתפלל שיעזור לי" ויש לו איזה ביזנס.
הוא חושב שאלוהים גם הולך לעשות לו דברים טובים אז הדיל הזה של אלוהים זה דיל טוב למה "אם יש לי בעיה מה אני אעשה אתה אין לך במי להאמין אני יש לי עוד יש לי plan B אני יכול להתפלל לאלוהים ואם יש לך צרה מה זה ואם קרה משהו אני יכול להאמין באלוהים, זאת אומרת אלוהים עושה לי טוב אם אלוהים עושה לי טוב עכשיו אני צריך לשלם על זה במה אני אשלם על זה במצוות עשיתי עבירות מגיע לי עונש מגיע לי עונש עכשיו אני אומר לו תודה שהוא לקח לי את הסרטן" אבל אם אתה אומר לעצמך "אני אם אני אהיה חולה ואני אמות אז אני אהיה חולה ואני אמות ובזה זה נגמר" אז אתה לא צריך לא תודה לא בבקשה לא סליחה כל אחד עושה מה שבא לו וזהו.
ועדיין יכול להיות לך מצפון למה כי מהסיבות שלך עם עצמך כי יותר קל לך לחיות בעולם שבו אתה חושב שאסור לגנוב אתה אומר "בוא נאמין שאסור לגנוב כדי שלא יגנבו לי אני אגיד שאסור לגנוב ואני לא אגנוב" איפה יותר קל לך להאמין שאסור לגנוב אם אתה לא גונב, הבנו ואם אתה רוצה שלא יבגדו בך תהיה יותר טוב ואם אתה רוצה שירצו אותך תהיה יותר טוב ואם אתה רוצה שהעובד שלך לא יעזוב אותך תהיה יותר טוב. הבנו?