10:23האם להתגרש? זוגיות בכל מחיר, זוגיות לא בכל מחיר, להילחם על הזוגיות, להישאר בזוגיות, להילחם על הקשר, מתי להתגרש? כדאי להתגרש, צריך להתגרש, להיפרד או להישאר, להישאר ביחד, אלימות במשפחה, גבר מכה, חלק 3
האם ניתן להצדיק אלימות בזוגיות?
אליעד כהן מציג גישה מפורטת המתייחסת לתופעת האלימות בזוגיות, עם דגש על ההיבטים הפסיכולוגיים והמעשיים של התמודדות עם התנהגות שלילית, כולל אלימות פיזית ומילולית. לפי אליעד, אין הצדקה לאלימות בשום מצב, אך חשוב להבין שברוב המקרים, אלימות לא מתרחשת ללא סיבה כלל. לדבריו, אנשים נוטים להתעלם מכך שההתנהגות שלהם משפיעה על המתרחש, גם אם זה באופן עקיף.
האם יש דבר כזה "אלימות סתם" בזוגיות?
אליעד טוען שברוב המקרים, אלימות אינה מתרחשת סתם, אלא יש סיבות כלשהן שהובילו אליה. הוא נותן דוגמה לכך שגם אדם שנפגע ברחוב לא נפגע ללא סיבה, אלא בעקבות אינטראקציה כלשהי, גם אם היא מינורית או לא פרופורציונלית. למרות זאת, הוא מדגיש כי אין בכך כדי להצדיק את הפגיעה. דוגמה קיצונית שהוא מביא היא מצב שבו אדם מצמץ לשנייה בכביש והדבר גורם לתאונה קשה, למרות שהתגובה נראית לא מידתית, המציאות פועלת כך, ולעיתים מחיר הטעות הקטנה הוא גבוה.
מדוע חשוב לקחת אחריות אישית על מצב של אלימות בזוגיות?
אליעד מסביר כי מי שרוצה להצליח ולהתפתח בחייו חייב לקחת אחריות מלאה על מצבו. זאת אומרת, גם אם בן הזוג הוא אלים, האדם צריך לשאול את עצמו מה חלקו במצב, כיצד התנהגותו משפיעה על בן הזוג, ומה ניתן לעשות אחרת כדי להפחית או למנוע את האלימות. הוא מביא לכך משל ברור: אם חייל יוצא לקרב ללא שכפ"ץ ונפצע, לא ניתן לומר שהוא אשם בפציעה, אך כן ניתן לומר שהוא יכול היה למנוע או להפחית את חומרת הפגיעה אם היה נערך נכון. כך גם בזוגיות, חשוב שהאדם יבחן מה הוא יכול לעשות כדי לשפר את מצבו.
איך להתמודד באופן מעשי עם אלימות במשפחה?
ברמה המעשית, אליעד מפרט באופן ברור את הצעדים שיש לנקוט במקרה של אלימות בזוגיות:
אליעד כהן טוען שרוב האנשים אינם אוהבים לשמוע שהם אחראים, אפילו חלקית, לסבל שלהם. לדבריו, אנשים נוטים להאשים את הצד השני או גורמים חיצוניים, וכך נמנעים מלקחת אחריות מלאה על החיים שלהם. הוא מסביר שגישה זו נכונה בכל תחומי החיים, לא רק בזוגיות אלא גם בתחומים כמו תאונות דרכים, הפסדים כלכליים ומקרים אחרים שבהם אנשים נפגעים לכאורה "סתם". לדעתו, מי שמצליח בחיים הוא זה שמבין שהוא יכול להשפיע על מצבו ומוכן לקחת אחריות מלאה על כל מה שקורה לו.
איך להתייחס לבן זוג אלים - האם להיפרד או להילחם על הקשר?
אליעד מדגיש כי המטרה אינה בהכרח להישאר או להיפרד באופן אוטומטי, אלא להבין שהאדם חייב לעשות את המקסימום האפשרי כדי למנוע מצבים של אלימות, בין אם נשארים יחד או נפרדים. הוא ממליץ שאם האלימות מתמשכת, יש לנקוט בצעדים מיידיים וברורים כדי להגן על הביטחון האישי, כגון עזיבת הבית או נקיטת צעדים משפטיים, לצד הבנה מעמיקה יותר של הדינמיקה האישית והרגשית בין בני הזוג.
הוא מבהיר בצורה חד - משמעית שההחלטה להישאר או להיפרד אינה רק עניין של "מגיע לי" או "לא מגיע לי", אלא עניין של אחריות אישית, התבוננות פנימית ומציאת הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב, בין אם על ידי שינוי עצמי, שינוי דפוסי תקשורת או נקיטת צעדים משפטיים ופרקטיים.
כיצד התמודדות נכונה עם אלימות משפיעה על הצלחה ואיכות חיים?
אליעד מסכם כי אדם שמרגיש לא טוב במערכת יחסים אלימה חייב לבדוק מה הוא עצמו יכול לעשות כדי לשפר את המצב, הן במישור המעשי (כמו התרחקות מהגורם האלים) והן במישור הרגשי והאישי (למשל, שינוי תגובות והתנהגות כדי להפחית מצבים בעייתיים). הוא טוען כי גישה זו מובילה להצלחה ואיכות חיים טובה יותר בכל התחומים, כיוון שהיא מחזירה לאדם את תחושת השליטה על חייו.
אליעד כהן מציג גישה מפורטת המתייחסת לתופעת האלימות בזוגיות, עם דגש על ההיבטים הפסיכולוגיים והמעשיים של התמודדות עם התנהגות שלילית, כולל אלימות פיזית ומילולית. לפי אליעד, אין הצדקה לאלימות בשום מצב, אך חשוב להבין שברוב המקרים, אלימות לא מתרחשת ללא סיבה כלל. לדבריו, אנשים נוטים להתעלם מכך שההתנהגות שלהם משפיעה על המתרחש, גם אם זה באופן עקיף.
האם יש דבר כזה "אלימות סתם" בזוגיות?
אליעד טוען שברוב המקרים, אלימות אינה מתרחשת סתם, אלא יש סיבות כלשהן שהובילו אליה. הוא נותן דוגמה לכך שגם אדם שנפגע ברחוב לא נפגע ללא סיבה, אלא בעקבות אינטראקציה כלשהי, גם אם היא מינורית או לא פרופורציונלית. למרות זאת, הוא מדגיש כי אין בכך כדי להצדיק את הפגיעה. דוגמה קיצונית שהוא מביא היא מצב שבו אדם מצמץ לשנייה בכביש והדבר גורם לתאונה קשה, למרות שהתגובה נראית לא מידתית, המציאות פועלת כך, ולעיתים מחיר הטעות הקטנה הוא גבוה.
מדוע חשוב לקחת אחריות אישית על מצב של אלימות בזוגיות?
אליעד מסביר כי מי שרוצה להצליח ולהתפתח בחייו חייב לקחת אחריות מלאה על מצבו. זאת אומרת, גם אם בן הזוג הוא אלים, האדם צריך לשאול את עצמו מה חלקו במצב, כיצד התנהגותו משפיעה על בן הזוג, ומה ניתן לעשות אחרת כדי להפחית או למנוע את האלימות. הוא מביא לכך משל ברור: אם חייל יוצא לקרב ללא שכפ"ץ ונפצע, לא ניתן לומר שהוא אשם בפציעה, אך כן ניתן לומר שהוא יכול היה למנוע או להפחית את חומרת הפגיעה אם היה נערך נכון. כך גם בזוגיות, חשוב שהאדם יבחן מה הוא יכול לעשות כדי לשפר את מצבו.
איך להתמודד באופן מעשי עם אלימות במשפחה?
ברמה המעשית, אליעד מפרט באופן ברור את הצעדים שיש לנקוט במקרה של אלימות בזוגיות:
- להתרחק מהאדם האלים באופן פיזי - לעזוב את הבית, להוציא צו הרחקה או לנקוט צעדים חוקיים אחרים.
- לבחון כיצד ניתן לשנות את הדינמיקה הזוגית כדי שלא להגיע למצבי אלימות נוספים בעתיד.
- לקחת אחריות על החלק האישי בסיטואציה, כדי לנסות למנוע הישנות של מקרי אלימות, לא מתוך אשמה אלא מתוך רצון לשלוט במצב.
אליעד כהן טוען שרוב האנשים אינם אוהבים לשמוע שהם אחראים, אפילו חלקית, לסבל שלהם. לדבריו, אנשים נוטים להאשים את הצד השני או גורמים חיצוניים, וכך נמנעים מלקחת אחריות מלאה על החיים שלהם. הוא מסביר שגישה זו נכונה בכל תחומי החיים, לא רק בזוגיות אלא גם בתחומים כמו תאונות דרכים, הפסדים כלכליים ומקרים אחרים שבהם אנשים נפגעים לכאורה "סתם". לדעתו, מי שמצליח בחיים הוא זה שמבין שהוא יכול להשפיע על מצבו ומוכן לקחת אחריות מלאה על כל מה שקורה לו.
איך להתייחס לבן זוג אלים - האם להיפרד או להילחם על הקשר?
אליעד מדגיש כי המטרה אינה בהכרח להישאר או להיפרד באופן אוטומטי, אלא להבין שהאדם חייב לעשות את המקסימום האפשרי כדי למנוע מצבים של אלימות, בין אם נשארים יחד או נפרדים. הוא ממליץ שאם האלימות מתמשכת, יש לנקוט בצעדים מיידיים וברורים כדי להגן על הביטחון האישי, כגון עזיבת הבית או נקיטת צעדים משפטיים, לצד הבנה מעמיקה יותר של הדינמיקה האישית והרגשית בין בני הזוג.
הוא מבהיר בצורה חד - משמעית שההחלטה להישאר או להיפרד אינה רק עניין של "מגיע לי" או "לא מגיע לי", אלא עניין של אחריות אישית, התבוננות פנימית ומציאת הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב, בין אם על ידי שינוי עצמי, שינוי דפוסי תקשורת או נקיטת צעדים משפטיים ופרקטיים.
כיצד התמודדות נכונה עם אלימות משפיעה על הצלחה ואיכות חיים?
אליעד מסכם כי אדם שמרגיש לא טוב במערכת יחסים אלימה חייב לבדוק מה הוא עצמו יכול לעשות כדי לשפר את המצב, הן במישור המעשי (כמו התרחקות מהגורם האלים) והן במישור הרגשי והאישי (למשל, שינוי תגובות והתנהגות כדי להפחית מצבים בעייתיים). הוא טוען כי גישה זו מובילה להצלחה ואיכות חיים טובה יותר בכל התחומים, כיוון שהיא מחזירה לאדם את תחושת השליטה על חייו.
- איך להתמודד עם גבר אלים?
- איך להתמודד עם אלימות נפשית בזוגיות?
- האם כדאי להיפרד בעקבות אלימות בזוגיות?
- מתי הזמן הנכון להתגרש?
- איך לקחת אחריות אישית בזוגיות?
- האם להתגרש או להישאר בזוגיות אלימה?
התמודדות עם אלימות בזוגיות ולקיחת אחריות
השיחה עוסקת בשאלה כיצד להתמודד עם התנהגות שלילית בתוך זוגיות, כאשר ההתנהגות אינה עניינית ואף עשויה להיחשב כאלימות. בתחילה, עולה השאלה האם יש מצבי קיצון ברורים, שבהם כל הדעות יראו את ההתנהגות כשלילית. אך התשובה היא שאין מצבי קיצון מוחלטים, שכן כל אדם מגדיר אותם באופן שונה. לדוגמה, עבור אחת, העלבה מילולית היא בלתי נסבלת, בעוד שאחרת רואה בכך עניין שולי לעומת אלימות פיזית.
אליעד מסביר כי כאשר מדובר באלימות פיזית, חשוב להבין שלא מדובר באירוע מקרי לחלוטין. הוא טוען כי לרוב, אנשים אינם נוהגים באלימות "סתם כך", אלא ישנה סיבה כלשהי שהובילה לכך. אין בכך הצדקה לאלימות, אך יש בכך הבנה של המציאות. לדוגמה, גם אדם שנדקר ברחוב לרוב היה מעורב באירוע שקדמו לו אינטראקציות כלשהן. ייתכן כי הן לא היו מוצדקות, אך הן התרחשו.
לקיחת אחריות אישית
אחת הנקודות המרכזיות בשיחה היא האחריות האישית. אליעד מסביר כי המוצלח בחיים הוא זה שלוקח אחריות במאה אחוז על חייו. כלומר, גם אם אדם נפגע מאלימות, עליו לבדוק כיצד יכל למנוע זאת, בין אם זה בהתנהגותו, בתקשורת שלו, או בצעדים מניעתיים כמו התרחקות מהאדם האלים. זה אינו אומר שהאלימות מוצדקת, אלא שעל האדם להכיר בכך שגם לו יש תפקיד במצב.
הוא נותן דוגמה מהמציאות שבה אדם יכול ללבוש שכפ"ץ כדי למנוע פגיעה. אם חייל יוצא לקרב ללא שכפ"ץ ונפגע, לא ניתן לומר שהוא אשם בפציעתו, אך כן ניתן לומר שהוא יכול היה להיערך טוב יותר. באופן דומה, אם אדם נמצא בזוגיות אלימה, הוא יכול לקחת אחריות ולבדוק כיצד ניתן לשפר את מצבו.
פתרונות מעשיים
בפן המעשי, אליעד מציין כי אם אישה חווה אלימות מצד בן זוגה, עליה לפעול באופן ברור:
ישנה התייחסות לכך שרוב האנשים לא יאהבו את הגישה הזו, כיוון שהיא דורשת מהם להודות בכך שהם אחראים למצבם, דבר שאנשים רבים מתקשים לקבל. הדבר נכון לא רק בזוגיות אלא בכל תחומי החיים - החל מהתמודדות עם הפסדים כלכליים ועד תאונות דרכים. רבים מעדיפים להטיל את האשמה על גורמים חיצוניים במקום לבחון מה הם עצמם יכלו לעשות אחרת.
סיכום
הגישה שמוצגת כאן מדגישה את כוחו של האדם לשנות את מצבו, גם כאשר הוא נראה כקורבן. המסקנה היא שאדם שמרגיש לא טוב בסיטואציה כלשהי - בין אם מדובר באלימות פיזית, מילולית או אחרת - צריך לבדוק מה הוא יכול לעשות כדי לשנות את המצב, הן ברמה המעשית (למשל, לעזוב את הקשר), והן ברמה הרגשית והאישית (למשל, לשנות את התגובות וההתנהלות שלו כדי להפחית מצבים בעייתיים).
השיחה עוסקת בשאלה כיצד להתמודד עם התנהגות שלילית בתוך זוגיות, כאשר ההתנהגות אינה עניינית ואף עשויה להיחשב כאלימות. בתחילה, עולה השאלה האם יש מצבי קיצון ברורים, שבהם כל הדעות יראו את ההתנהגות כשלילית. אך התשובה היא שאין מצבי קיצון מוחלטים, שכן כל אדם מגדיר אותם באופן שונה. לדוגמה, עבור אחת, העלבה מילולית היא בלתי נסבלת, בעוד שאחרת רואה בכך עניין שולי לעומת אלימות פיזית.
אליעד מסביר כי כאשר מדובר באלימות פיזית, חשוב להבין שלא מדובר באירוע מקרי לחלוטין. הוא טוען כי לרוב, אנשים אינם נוהגים באלימות "סתם כך", אלא ישנה סיבה כלשהי שהובילה לכך. אין בכך הצדקה לאלימות, אך יש בכך הבנה של המציאות. לדוגמה, גם אדם שנדקר ברחוב לרוב היה מעורב באירוע שקדמו לו אינטראקציות כלשהן. ייתכן כי הן לא היו מוצדקות, אך הן התרחשו.
לקיחת אחריות אישית
אחת הנקודות המרכזיות בשיחה היא האחריות האישית. אליעד מסביר כי המוצלח בחיים הוא זה שלוקח אחריות במאה אחוז על חייו. כלומר, גם אם אדם נפגע מאלימות, עליו לבדוק כיצד יכל למנוע זאת, בין אם זה בהתנהגותו, בתקשורת שלו, או בצעדים מניעתיים כמו התרחקות מהאדם האלים. זה אינו אומר שהאלימות מוצדקת, אלא שעל האדם להכיר בכך שגם לו יש תפקיד במצב.
הוא נותן דוגמה מהמציאות שבה אדם יכול ללבוש שכפ"ץ כדי למנוע פגיעה. אם חייל יוצא לקרב ללא שכפ"ץ ונפגע, לא ניתן לומר שהוא אשם בפציעתו, אך כן ניתן לומר שהוא יכול היה להיערך טוב יותר. באופן דומה, אם אדם נמצא בזוגיות אלימה, הוא יכול לקחת אחריות ולבדוק כיצד ניתן לשפר את מצבו.
פתרונות מעשיים
בפן המעשי, אליעד מציין כי אם אישה חווה אלימות מצד בן זוגה, עליה לפעול באופן ברור:
- להתרחק מהאדם האלים - לעזוב את הבית, להזמין צו הרחקה או לנקוט צעדים חוקיים.
- לבחון כיצד ניתן לשנות את הדינמיקה במערכת היחסים כך שלא תגיע למצבי אלימות.
- לקחת אחריות על חלקה באינטראקציה - לא מתוך האשמה עצמית, אלא מתוך שאיפה לשלוט במצב ולמנוע הישנות של מקרים דומים.
ישנה התייחסות לכך שרוב האנשים לא יאהבו את הגישה הזו, כיוון שהיא דורשת מהם להודות בכך שהם אחראים למצבם, דבר שאנשים רבים מתקשים לקבל. הדבר נכון לא רק בזוגיות אלא בכל תחומי החיים - החל מהתמודדות עם הפסדים כלכליים ועד תאונות דרכים. רבים מעדיפים להטיל את האשמה על גורמים חיצוניים במקום לבחון מה הם עצמם יכלו לעשות אחרת.
סיכום
הגישה שמוצגת כאן מדגישה את כוחו של האדם לשנות את מצבו, גם כאשר הוא נראה כקורבן. המסקנה היא שאדם שמרגיש לא טוב בסיטואציה כלשהי - בין אם מדובר באלימות פיזית, מילולית או אחרת - צריך לבדוק מה הוא יכול לעשות כדי לשנות את המצב, הן ברמה המעשית (למשל, לעזוב את הקשר), והן ברמה הרגשית והאישית (למשל, לשנות את התגובות וההתנהלות שלו כדי להפחית מצבים בעייתיים).
אז מה את שואלת מה את אומרת?
ש: אני שואלת לעניין הזוגיות מה קורה אם באמת התנהגות שהיא לא עניינית שהיא לכל הדעות היא התנהגות שלילית.
אליעד: קודם כל מה זה משנה מה כל הדעות תגידי אני חושבת שלי זה לא.
ש: אני חושבת שיש מצבי קיצון ששם.
אליעד: מי מחליט את יודעת שמצבי קיצון אל תנסי שמישהו יגלה אמפתיה למצב שלך יש כאלה שמה שאצלך מצבי קיצון אצלם זה נורמלי ומה שאצל מישהו אחד זה נורמלי זה מצבי קיצון. מסכימה איתי לזה?
ש: אוקי לגמרי.
אליעד: יש מישהי שתגיד תודה שהוא הרביץ לך ולא סקל אותך בכיכר נכון יש הרבה נשים בעולם השלישי שיגידו הלוואי שהוא היה מרביץ לי למה הוא היה צריך להוציא אותי לתלייה נכון או להרוג אותי בסקילה ויש מישהי שתגיד אני לא מוכנה שהוא יקרא לי ככה בשום אופן בעולם ומישהי תגיד הלוואי שהוא יקרא לי ככה רק לא ירביץ לי נכון אז אין פה זה לא עניין של אמפתיה זה כאילו תגידי דברים שעבורך הם מצבי קיצון נגיד אז מה השאלה.
ש: השאלה היא איך אני מתמודדת יש כאן שני היבטים אחד זה ההיבט הרגשי ואחד זה ההיבט הענייני.
אליעד: אז ההיבט הרגשתי הבנת אותו נניח?
ש: ההיבט הרגשי הבנתי שאני צריכה לעשות איזושהי.
אליעד: בא נדבר על המקרה נניח שיש גבר שבא הביתה ומתחיל להרביץ לך בסדר אז ככה אז רוב הסיכויים שהוא לא בא הביתה ומתחיל להרביץ לך סתם זה נכון שאף אחד לא רוצה שיגידו לו לא מרביצים לך סתם הרי מי רוצה שירביצו לו אף אחד אז מי רוצה שיגידו לו לא מרביצים לך סתם גם אף אחד נכון, מי יאהב את המשפט הזה אתה יודע לא מרביצים לך סתם מה לא מרביצים לי סתם מה אתה רוצה שירביצו לי אתה שונא אותי מה אתה בעדו אין קשר יש האם אני בעדו יש אם אני חושב שהוא בסדר ויש האם זה סתם ויש אם זה רק סתם וזה בכלל סתם וזה לגמרי סתם ויש אם יכולת למנוע את זה רוב האנשים בעולם, אני תכף אתן את המקרה של הכן סתם בסדר רוב האנשים בעולם לא יבואו וירביצו לך סתם גם ברחוב כשמישהו דוקר אותך הוא לא דוקר אותך סתם משהו קרה לפני כן פגעת בו השפלת אותו.
את יכולה להגיד מה אז הוא צריך לדקור אותי לא אמרתי שהוא צריך לדקור אותך אבל זה לא היה סתם נכון את יכולה להגיד זה לא מידתי.
ש: קצת בעייתי להגיד משפט כזה.
אליעד: מה את רוצה שנעשה זאת המציאות תראי בן אדם לשנייה אחת מצמץ בכביש לא נכון עשה תאונת דרכים אז הוא אומר מה על זה שמצמצתי מגיע לי תאונת דרכים כן זה מה יש מה לעשות זאת המציאות על זה שטיפה לא שמתי לב החלקתי שברתי את הראש כן זה מה יש מה לעשות זה לא מידתי תתלונן למציאות תשלח פתק לאלוהים המציאות לא מידתית על טעויות קטנות לפעמים אתה משלם הרבה, זאת אמת או לא אמת עכשיו ירית במישהו טיפה ימינה טיפה שמאלה ומישהו מת מזה מה לעשות זה מה יש. עכשיו רוב האנשים לא אוהבים לחטוף מכות ולכן רוב האנשים לא יאהבו שמישהו יגיד לו חטפת מכות בגללך או זה לא סתם אבל האמת היא שקודם כל רוב האנשים לא יבואו למישהו וירביצו לו סתם, ירביצו לו זאת מטאפורה אפשר לקחת מזה כל דבר אחר יקלל אותך לא משנה מה זה לא סתם.
עכשיו גם אם הוא הרביץ לך סתם זה שהוא הרביץ לך חזק זה לא סתם כי יכול להיות שאחר כך עשית משהו ואז אתה לביית את האש גם זה יכול להיות עכשיו כמובן שאין בזה שום קשר לנסות להגיד שהמחבל בסדר וכמובן שאני לא מנסה להגיד שאתה תרביץ לאנשים אחרים סתם ואני כמובן לא מתכוון להגיד לך שאתה תהיה ערס שמישהו אומר לך משהו תדקור אותו אבל אתה כשאתה לוקח אחריות על עצמך הפסולת תהיה שלך זה משפט של רבי נחמן אתה אחראי לכל אתה אשם בכל דבר מה שאפשר להאשים אותך תעשה טובה לעצמך תאשים את עצמך, כן זה נקרא "פסול לך הפסולת יהיה שלך ומשם נתעשר משה" כל מקום שתראה פסולת תאשים את עצמך. עכשיו מי לא יאהב את המשפט הזה רוב האנשים וטוב שכך בשביל זה יש לנו חוטב עצים ושואב מים כי אם כולם היו מבינים את זה כולם היו נהיים אלוהים ולא היה מי שיחטוב עצים וישאב מים אבל בכל מקרה המצליחן אומר אני כל מה שאני יכול להיות אחראי אני אהיה אשם בסדר.
עכשיו מה זה אומר פרקטית זה אומר שככה אם נגיד מרביצים לך אני לא אומר לך תישארי במרביצים לך אבל קודם כל תעשי את המאה אחוז שלך כדי שלא ירביצו לך ואם מרביצים לך תעשי את המאה אחוז שלך כדי שלא ירביצו לך יותר חזק, אוקי זה אחד עכשיו בא נניח שהאמת היא שמרביצים לך סתם מה זאת אומרת סתם הוא בא הביתה מישהו עיצבן אותו בטלפון הולך להרביץ לך נגיד נניח משהו עצבן אותו מרביצים לך עכשיו אז קודם כל גם זה לא בהכרח סתם, מה זאת אומרת לא בהכרח סתם כי איכשהו משהו עצבנת אותו במשהו אחר אחרת הוא לא היה מרביץ לך סתם נכון ויש גם משהו שאם היית עושה אותו אולי גם לא היו מרביצים לך למרות שעצבנו אותו בטלפון נכון גם יכול להיות הרי הוא לא הרביץ לעצמו למה הוא לא הרביץ לעצמי למה הוא הרביץ לך כי הוא לא אוהב אותך זאת אומרת אם הוא היה אוהב אותך הוא לא היה מרביץ לך למרות שעצבנו אותו בטלפון עכשיו זה אחד אחד זה נושא של לקיחת אחריות.
עכשיו שתיים ברמה הפרקטית אם מרביצים לך מבחינתי תעזבי את הבית תעזבי את הבית תזמיני נגדו צו הרחקה תזמיני מתנקשים לא אכפת לי זה לא באמת משנה ברמה הפרקטית אני לא אומר לך אם מרביצים לך תתני שירביצו לך זה לא הרעיון הרעיון הוא גם אם עשית נגדו צו הרחקה גם אם עזבת את הבית עכשיו את עדיין תקחי אחריות על המאה אחוז שלך כדי לפתור את זה, את הבנת יש אחד האם את אשמה על זה שהרביצו לך יש האם את אחראית האם את לא אחראית מה את יכולה לעשות כדי למנוע את זה זה כיוון אחד כיוון שני זה מול עצמך ברמה הפרקטית את יכולה לעזוב את הבית ללכת למקום אחר את יכולה לגרש אותו מהבית להיסגר בחדר לסגור אותו בחדר לא יודע מה כל מה שאפשר לעשות פרקטית כדי שלא ירביצו לך זה לא סותר את זה שלמרות זאת אם תשאלי אם להתגרש או לא אני אענה לך תקשיבי.
אז עוד פעם אז אם את בן אדם סתום שרוצה שיאהבו אותו וילטפו אותו אני אגיד לך את צודקת נכון זה לא מתאים בזה זה נגמר אבל אם את דואגת לעצמך ואת אוהבת את עצמך באמת האמיתית את צריכה לעשות את המאה אחוז שלך כדי לפתור את זה זאת האמת את המאה אחוז שלך כדי לפתור את זה שזה אומר צריך לבדוק איך ההתנהגות שלך משפיעה על זה שהוא מרביץ לך וזה לא משנה אם זה מידתי או לא איך ההתנהגות שלך יכולה להשפיע על זה שהוא יכעס פחות שהוא יהיה יותר רגוע או מה שזה לא יהיה כי בן אדם צריך לקחת אחריות על חלקו ורוב האנשים בעולם ישנאו את מה שאמרתי עכשיו כי זה אומר שהם אשמים שרע להם כי הם אחראים על זה שרע להם ואף אחד לא רוצה לחשוב את זה ולכן רוב האנשים בעולם לא יאהבו.
ש: כל ארגוני הנשים.
אליעד: עכשיו למרות שמה האמת שאני לא הצדקתי את המכה אני לא מצדיק את זה שדוקר אותך מחבל אבל אני אומר שים שכפ"ץ יש אתה אחראי לזה שהמחבל דקר אותך כי אמרו לך לשים פה מגן למה לא שמת מגן צוואר אז אני אומר לך למה לא שמת מגן צוואר אתה אומר לי מה אז אתה מצדיק אותו שהוא דקר אותי בצוואר לא מצדיק אותו שהוא דקר אותך בצוואר אבל אתה היית צריך לשים מגן צוואר למה לא שמת מגן צוואר, זה שני דברים שונים יש האם הוא בסדר יש את זה שאנחנו נהרוג אותו יש את זה שאתה לא יכול להרוג אותו אתה חייב לעשות איתו הסכם שלום בא נראה איך לעשות את זה זה אחד ויש את זה שזה שדקרו אותך זה גם בגללך יכולת למנוע את זה היית שם מגן צוואר לא היו דוקרים אותך זאת באמת האמת מה לעשות ורוב האנשים לא רוצים לחשוב שהם אשמים בזה שרע להם ולכן רוב האנשים ישנאו את התשובה הזאת ולכן רוב אנשים גם לא יקבלו את התשובה הזאת בפרקטיקה. את קיבלת תשובה?
ש: כן.
אליעד: מה הבנת את התשובה?
ש: אני הבנתי שאני צריכה לקחת אחריות במאה אחוז על כל מה שאני עושה.
אליעד: את צריכה או יכולה?
ש: אני יכולה.
אליעד: אולי את צריכה?
ש: אני יכולה וצריכה.
אליעד: לא את יכולה זאת עובדה צריכה זה פירוש אם את רוצה משהו זה אז את צריכה אם את רוצה להרגיש טוב עם עצמך אז את צריכה לקחת אחריות במאה אחוז, עוד פעם את יכולה לקחת אחריות במאה אחוז את לא צריכה במידה ואת רוצה להרגיש טוב עם עצמך ואת רוצה להתפתח ואת רוצה להצליח או שאת רוצה להצליח בזוגיות או עם עצמך אז את צריכה לקחת אחריות במאה אחוז. ואם מרביצים לך מה לעשות?
ש: אני צריכה לשאול את עצמי למה לחטאי א'.
אליעד: באיזה מובן חטאות נעורים מה זה אומר למה זה הגיע לחטאי?
ש: לא לבדוק את המאה אחוז מה עשיתי שם כדי.
אליעד: מה עשיתי או אני עדיין עושה זה לא מה עשיתי בדרך כלל זה עדיין עושה.
ש: אוקי למה הגיע למצב הזה אם יכולתי למנוע את זה.
אליעד: כן אבל לא למה זה הגיע למה זה כרגע ככה וזאת גם לא השאלה למה זה הגיע אלא האם באמת אין שום דבר בעולם שאני יכולה לעשות מתוך אהבה שימנע את זה באמת שום דבר שאני אעשה לא יכול למנוע את זה באמת זאת האמת לא למה זה הגיע לי מה עשיתי מה עשיתי זה לא מקדם מה עשיתי מה שעשיתי לא מעניין, כרגע באמת כל מה שאני אעשה אי פעם עלי אדמות לא יכול לשנות את זה באמת זאת האמת מה רוב האנשים יגידו כן זה לא בגללי זה בגללו כי הוא הוא משוגע הוא עשה הוא אשם ורוב האנשים גם יגידו את זה בכל שאר התחומים ולכן הם כנראה לא יותר מדי יצליחו גם בעוד תחומים כפי כמה שהם יכולים להצליח.
אני אשם מה אני אשם שהבורסה נפלה מה אני אשם שפרצה מלחמה מה אני אשם שהיה משבר מה אני אשם שנכנס בי נהג שיכור מה אני אשם, אתה צודק אתה לא אשם שנכנס בך נהג שיכור ולכן עכשיו תהיה נכה אתה צודק אתה לא אשם אף אחד לא מאשים מישהו יכול להאשים אותך שנכנס בך שיכור אתה לא אשם אתה צודק אתה רוצה אמפתיה נכון אתה צודק אבל מה האמת שאתה גם אשם היית יכול להיות עוד יותר זהיר נכון תגיד לא בא לי אבל יכולת זאת האמת זאת פרספקטיבה אחת, פרספקטיבה שניה מה אמרתי לך ברמה הפרקטית את לא חייבת.
ש: להישאר שם.
אליעד: אבל ולמרות שאת לא נשארת שם פרקטית כאילו פיזית את עדיין יכולה לעשות את המאה אחוז שלך כדי למנוע את זה מראש או משהו כזה. הבנו את הסיפור הבנו?
ש: אני שואלת לעניין הזוגיות מה קורה אם באמת התנהגות שהיא לא עניינית שהיא לכל הדעות היא התנהגות שלילית.
אליעד: קודם כל מה זה משנה מה כל הדעות תגידי אני חושבת שלי זה לא.
ש: אני חושבת שיש מצבי קיצון ששם.
אליעד: מי מחליט את יודעת שמצבי קיצון אל תנסי שמישהו יגלה אמפתיה למצב שלך יש כאלה שמה שאצלך מצבי קיצון אצלם זה נורמלי ומה שאצל מישהו אחד זה נורמלי זה מצבי קיצון. מסכימה איתי לזה?
ש: אוקי לגמרי.
אליעד: יש מישהי שתגיד תודה שהוא הרביץ לך ולא סקל אותך בכיכר נכון יש הרבה נשים בעולם השלישי שיגידו הלוואי שהוא היה מרביץ לי למה הוא היה צריך להוציא אותי לתלייה נכון או להרוג אותי בסקילה ויש מישהי שתגיד אני לא מוכנה שהוא יקרא לי ככה בשום אופן בעולם ומישהי תגיד הלוואי שהוא יקרא לי ככה רק לא ירביץ לי נכון אז אין פה זה לא עניין של אמפתיה זה כאילו תגידי דברים שעבורך הם מצבי קיצון נגיד אז מה השאלה.
ש: השאלה היא איך אני מתמודדת יש כאן שני היבטים אחד זה ההיבט הרגשי ואחד זה ההיבט הענייני.
אליעד: אז ההיבט הרגשתי הבנת אותו נניח?
ש: ההיבט הרגשי הבנתי שאני צריכה לעשות איזושהי.
אליעד: בא נדבר על המקרה נניח שיש גבר שבא הביתה ומתחיל להרביץ לך בסדר אז ככה אז רוב הסיכויים שהוא לא בא הביתה ומתחיל להרביץ לך סתם זה נכון שאף אחד לא רוצה שיגידו לו לא מרביצים לך סתם הרי מי רוצה שירביצו לו אף אחד אז מי רוצה שיגידו לו לא מרביצים לך סתם גם אף אחד נכון, מי יאהב את המשפט הזה אתה יודע לא מרביצים לך סתם מה לא מרביצים לי סתם מה אתה רוצה שירביצו לי אתה שונא אותי מה אתה בעדו אין קשר יש האם אני בעדו יש אם אני חושב שהוא בסדר ויש האם זה סתם ויש אם זה רק סתם וזה בכלל סתם וזה לגמרי סתם ויש אם יכולת למנוע את זה רוב האנשים בעולם, אני תכף אתן את המקרה של הכן סתם בסדר רוב האנשים בעולם לא יבואו וירביצו לך סתם גם ברחוב כשמישהו דוקר אותך הוא לא דוקר אותך סתם משהו קרה לפני כן פגעת בו השפלת אותו.
את יכולה להגיד מה אז הוא צריך לדקור אותי לא אמרתי שהוא צריך לדקור אותך אבל זה לא היה סתם נכון את יכולה להגיד זה לא מידתי.
ש: קצת בעייתי להגיד משפט כזה.
אליעד: מה את רוצה שנעשה זאת המציאות תראי בן אדם לשנייה אחת מצמץ בכביש לא נכון עשה תאונת דרכים אז הוא אומר מה על זה שמצמצתי מגיע לי תאונת דרכים כן זה מה יש מה לעשות זאת המציאות על זה שטיפה לא שמתי לב החלקתי שברתי את הראש כן זה מה יש מה לעשות זה לא מידתי תתלונן למציאות תשלח פתק לאלוהים המציאות לא מידתית על טעויות קטנות לפעמים אתה משלם הרבה, זאת אמת או לא אמת עכשיו ירית במישהו טיפה ימינה טיפה שמאלה ומישהו מת מזה מה לעשות זה מה יש. עכשיו רוב האנשים לא אוהבים לחטוף מכות ולכן רוב האנשים לא יאהבו שמישהו יגיד לו חטפת מכות בגללך או זה לא סתם אבל האמת היא שקודם כל רוב האנשים לא יבואו למישהו וירביצו לו סתם, ירביצו לו זאת מטאפורה אפשר לקחת מזה כל דבר אחר יקלל אותך לא משנה מה זה לא סתם.
עכשיו גם אם הוא הרביץ לך סתם זה שהוא הרביץ לך חזק זה לא סתם כי יכול להיות שאחר כך עשית משהו ואז אתה לביית את האש גם זה יכול להיות עכשיו כמובן שאין בזה שום קשר לנסות להגיד שהמחבל בסדר וכמובן שאני לא מנסה להגיד שאתה תרביץ לאנשים אחרים סתם ואני כמובן לא מתכוון להגיד לך שאתה תהיה ערס שמישהו אומר לך משהו תדקור אותו אבל אתה כשאתה לוקח אחריות על עצמך הפסולת תהיה שלך זה משפט של רבי נחמן אתה אחראי לכל אתה אשם בכל דבר מה שאפשר להאשים אותך תעשה טובה לעצמך תאשים את עצמך, כן זה נקרא "פסול לך הפסולת יהיה שלך ומשם נתעשר משה" כל מקום שתראה פסולת תאשים את עצמך. עכשיו מי לא יאהב את המשפט הזה רוב האנשים וטוב שכך בשביל זה יש לנו חוטב עצים ושואב מים כי אם כולם היו מבינים את זה כולם היו נהיים אלוהים ולא היה מי שיחטוב עצים וישאב מים אבל בכל מקרה המצליחן אומר אני כל מה שאני יכול להיות אחראי אני אהיה אשם בסדר.
עכשיו מה זה אומר פרקטית זה אומר שככה אם נגיד מרביצים לך אני לא אומר לך תישארי במרביצים לך אבל קודם כל תעשי את המאה אחוז שלך כדי שלא ירביצו לך ואם מרביצים לך תעשי את המאה אחוז שלך כדי שלא ירביצו לך יותר חזק, אוקי זה אחד עכשיו בא נניח שהאמת היא שמרביצים לך סתם מה זאת אומרת סתם הוא בא הביתה מישהו עיצבן אותו בטלפון הולך להרביץ לך נגיד נניח משהו עצבן אותו מרביצים לך עכשיו אז קודם כל גם זה לא בהכרח סתם, מה זאת אומרת לא בהכרח סתם כי איכשהו משהו עצבנת אותו במשהו אחר אחרת הוא לא היה מרביץ לך סתם נכון ויש גם משהו שאם היית עושה אותו אולי גם לא היו מרביצים לך למרות שעצבנו אותו בטלפון נכון גם יכול להיות הרי הוא לא הרביץ לעצמו למה הוא לא הרביץ לעצמי למה הוא הרביץ לך כי הוא לא אוהב אותך זאת אומרת אם הוא היה אוהב אותך הוא לא היה מרביץ לך למרות שעצבנו אותו בטלפון עכשיו זה אחד אחד זה נושא של לקיחת אחריות.
עכשיו שתיים ברמה הפרקטית אם מרביצים לך מבחינתי תעזבי את הבית תעזבי את הבית תזמיני נגדו צו הרחקה תזמיני מתנקשים לא אכפת לי זה לא באמת משנה ברמה הפרקטית אני לא אומר לך אם מרביצים לך תתני שירביצו לך זה לא הרעיון הרעיון הוא גם אם עשית נגדו צו הרחקה גם אם עזבת את הבית עכשיו את עדיין תקחי אחריות על המאה אחוז שלך כדי לפתור את זה, את הבנת יש אחד האם את אשמה על זה שהרביצו לך יש האם את אחראית האם את לא אחראית מה את יכולה לעשות כדי למנוע את זה זה כיוון אחד כיוון שני זה מול עצמך ברמה הפרקטית את יכולה לעזוב את הבית ללכת למקום אחר את יכולה לגרש אותו מהבית להיסגר בחדר לסגור אותו בחדר לא יודע מה כל מה שאפשר לעשות פרקטית כדי שלא ירביצו לך זה לא סותר את זה שלמרות זאת אם תשאלי אם להתגרש או לא אני אענה לך תקשיבי.
אז עוד פעם אז אם את בן אדם סתום שרוצה שיאהבו אותו וילטפו אותו אני אגיד לך את צודקת נכון זה לא מתאים בזה זה נגמר אבל אם את דואגת לעצמך ואת אוהבת את עצמך באמת האמיתית את צריכה לעשות את המאה אחוז שלך כדי לפתור את זה זאת האמת את המאה אחוז שלך כדי לפתור את זה שזה אומר צריך לבדוק איך ההתנהגות שלך משפיעה על זה שהוא מרביץ לך וזה לא משנה אם זה מידתי או לא איך ההתנהגות שלך יכולה להשפיע על זה שהוא יכעס פחות שהוא יהיה יותר רגוע או מה שזה לא יהיה כי בן אדם צריך לקחת אחריות על חלקו ורוב האנשים בעולם ישנאו את מה שאמרתי עכשיו כי זה אומר שהם אשמים שרע להם כי הם אחראים על זה שרע להם ואף אחד לא רוצה לחשוב את זה ולכן רוב האנשים בעולם לא יאהבו.
ש: כל ארגוני הנשים.
אליעד: עכשיו למרות שמה האמת שאני לא הצדקתי את המכה אני לא מצדיק את זה שדוקר אותך מחבל אבל אני אומר שים שכפ"ץ יש אתה אחראי לזה שהמחבל דקר אותך כי אמרו לך לשים פה מגן למה לא שמת מגן צוואר אז אני אומר לך למה לא שמת מגן צוואר אתה אומר לי מה אז אתה מצדיק אותו שהוא דקר אותי בצוואר לא מצדיק אותו שהוא דקר אותך בצוואר אבל אתה היית צריך לשים מגן צוואר למה לא שמת מגן צוואר, זה שני דברים שונים יש האם הוא בסדר יש את זה שאנחנו נהרוג אותו יש את זה שאתה לא יכול להרוג אותו אתה חייב לעשות איתו הסכם שלום בא נראה איך לעשות את זה זה אחד ויש את זה שזה שדקרו אותך זה גם בגללך יכולת למנוע את זה היית שם מגן צוואר לא היו דוקרים אותך זאת באמת האמת מה לעשות ורוב האנשים לא רוצים לחשוב שהם אשמים בזה שרע להם ולכן רוב האנשים ישנאו את התשובה הזאת ולכן רוב אנשים גם לא יקבלו את התשובה הזאת בפרקטיקה. את קיבלת תשובה?
ש: כן.
אליעד: מה הבנת את התשובה?
ש: אני הבנתי שאני צריכה לקחת אחריות במאה אחוז על כל מה שאני עושה.
אליעד: את צריכה או יכולה?
ש: אני יכולה.
אליעד: אולי את צריכה?
ש: אני יכולה וצריכה.
אליעד: לא את יכולה זאת עובדה צריכה זה פירוש אם את רוצה משהו זה אז את צריכה אם את רוצה להרגיש טוב עם עצמך אז את צריכה לקחת אחריות במאה אחוז, עוד פעם את יכולה לקחת אחריות במאה אחוז את לא צריכה במידה ואת רוצה להרגיש טוב עם עצמך ואת רוצה להתפתח ואת רוצה להצליח או שאת רוצה להצליח בזוגיות או עם עצמך אז את צריכה לקחת אחריות במאה אחוז. ואם מרביצים לך מה לעשות?
ש: אני צריכה לשאול את עצמי למה לחטאי א'.
אליעד: באיזה מובן חטאות נעורים מה זה אומר למה זה הגיע לחטאי?
ש: לא לבדוק את המאה אחוז מה עשיתי שם כדי.
אליעד: מה עשיתי או אני עדיין עושה זה לא מה עשיתי בדרך כלל זה עדיין עושה.
ש: אוקי למה הגיע למצב הזה אם יכולתי למנוע את זה.
אליעד: כן אבל לא למה זה הגיע למה זה כרגע ככה וזאת גם לא השאלה למה זה הגיע אלא האם באמת אין שום דבר בעולם שאני יכולה לעשות מתוך אהבה שימנע את זה באמת שום דבר שאני אעשה לא יכול למנוע את זה באמת זאת האמת לא למה זה הגיע לי מה עשיתי מה עשיתי זה לא מקדם מה עשיתי מה שעשיתי לא מעניין, כרגע באמת כל מה שאני אעשה אי פעם עלי אדמות לא יכול לשנות את זה באמת זאת האמת מה רוב האנשים יגידו כן זה לא בגללי זה בגללו כי הוא הוא משוגע הוא עשה הוא אשם ורוב האנשים גם יגידו את זה בכל שאר התחומים ולכן הם כנראה לא יותר מדי יצליחו גם בעוד תחומים כפי כמה שהם יכולים להצליח.
אני אשם מה אני אשם שהבורסה נפלה מה אני אשם שפרצה מלחמה מה אני אשם שהיה משבר מה אני אשם שנכנס בי נהג שיכור מה אני אשם, אתה צודק אתה לא אשם שנכנס בך נהג שיכור ולכן עכשיו תהיה נכה אתה צודק אתה לא אשם אף אחד לא מאשים מישהו יכול להאשים אותך שנכנס בך שיכור אתה לא אשם אתה צודק אתה רוצה אמפתיה נכון אתה צודק אבל מה האמת שאתה גם אשם היית יכול להיות עוד יותר זהיר נכון תגיד לא בא לי אבל יכולת זאת האמת זאת פרספקטיבה אחת, פרספקטיבה שניה מה אמרתי לך ברמה הפרקטית את לא חייבת.
ש: להישאר שם.
אליעד: אבל ולמרות שאת לא נשארת שם פרקטית כאילו פיזית את עדיין יכולה לעשות את המאה אחוז שלך כדי למנוע את זה מראש או משהו כזה. הבנו את הסיפור הבנו?