6:55טיפים ליצירת שיחה, טיפים למאמן אישי, טיפים למטפלים, טיפים למראיינים, איך לדובב אנשים? איך לגרום למישהו לדבר? איך להבין אנשים? טכניקות אימון, מה השאלה שלך? מה הבעיה שלך? מה רע לך?
למה אנשים שוכחים פתאום כעס או אכזבה לאחר עימות או כישלון?
אליעד כהן מסביר תופעה נפוצה שבה אנשים חווים רגעים של כעס, עוינות או מאמצים רבים להשגת מטרה מסוימת, אך לאחר זמן קצר מתנהגים כאילו האירוע כלל לא קרה. לדוגמה, אדם שמפגין כעס רב כלפי מישהו אחר, וממש לאחר כמה דקות מתנהל בשיחה רגועה ורגילה, בלי להראות שום זכר לכעס. דוגמה נוספת היא אדם שמשקיע מאמצים כבירים להשגת מטרה, מתאמץ מאוד וכשהוא לא מצליח, פתאום טוען שזה כלל לא היה חשוב לו. אליעד מדגיש שהשכחה הזו איננה בהכרח שכחה אמיתית, אלא התעלמות או הדחקה רגעית של רגש או תסכול, שיכולה לנבוע מחוסר רצון להתמודד עם הרגש הכואב או חוסר היכולת להגדיר לעצמו מה בדיוק הטריד אותו.
מדוע קשה לפעמים לאדם להגדיר במדויק את השאלה שלו?
אליעד כהן מתייחס לבעיה נפוצה שבה אדם מצהיר "יש לי שאלה", אך כשהוא מתבקש להגדיר אותה במדויק, הוא מתקשה ואינו יודע להסביר בבירור מהי השאלה. הוא נותן דוגמה לאדם שמתחיל לדבר מתוך תחושה שיש לו שאלה, אך לא מסוגל להגדיר אותה מפני שהוא טרם הצליח לחדד אותה במוחו. כאשר אדם נמצא בשלב של תחושת חוסר הבנה, הוא אינו בהכרח יודע לנסח את הבעיה במילים ברורות, וכך השאלה נותרת מעורפלת עבורו.
אליעד מסביר שהקושי הזה נובע מכך שבזמן שאדם מתבקש להגדיר שאלה, הוא למעשה מתבקש לתת תשובה ברורה לגבי מה הוא לא מבין, אף על פי שהוא עצמו טרם יודע זאת. בקשה כזו גורמת לו להיתקע, ומכניסה אותו למצב מביך, בו הוא מנסה למצוא הגדרה לשאלה שעדיין איננה קיימת בבירור בראשו.
איך דרישה מוגזמת להגדרת השאלה יכולה לגרום לאדם לוותר עליה לגמרי?
לפי אליעד כהן, אם מנסים בכוח לקבל הגדרה מדויקת וברורה לשאלה שאדם טרם גיבש, עלולים לגרום לו לוותר לחלוטין על השאלה. הסיבה לכך היא שאותו אדם עלול להרגיש שהשאלה שלו איננה רצינית מספיק או שהוא אינו יודע מספיק טוב מה הוא רוצה, ולכן הוא מעדיף פשוט לוותר ולסגת מהשיחה. דרישה ישירה מדי להגדיר בבירור את השאלה עשויה להשתיק את האדם לחלוטין, כי הוא מבין שאין לו יכולת לענות על הדרישה הזאת.
כיצד ניתן לסייע לאדם להבהיר את השאלה שלו בלי לגרום לו להרגיש לא בנוח?
אליעד מציע גישה עקיפה יותר, במקום לדרוש הגדרה מדויקת של השאלה. במקום לשאול "מה בדיוק השאלה?", עדיף לשאול שאלות עדינות יותר כגון "מה לא הבנת?" או "מה היית רוצה להבין יותר טוב?". שאלות אלו אינן מחייבות תשובה מוחלטת לגבי מה לא מובן או מהי בדיוק השאלה, אלא מאפשרות לאדם לגלות באופן הדרגתי את המחשבה הפנימית שלו. הגישה הזו מורידה את הלחץ מהאדם ומסייעת לו למצוא בעצמו את מה שמפריע לו, מבלי להרגיש שהוא חייב לדעת את התשובה מראש.
כיצד להתמודד עם אדם שמתקשה להגדיר את הבעיה שלו באופן ברור?
במקרים שבהם אדם אומר שיש לו בעיה אך מתקשה להסביר בדיוק מהי, אליעד ממליץ לא להקשות עליו עם שאלות ישירות מדי כמו "מה בדיוק הבעיה?", אלא להשתמש בשאלות עקיפות יותר, כגון "מה היית רוצה להרגיש?", או "מה היית רוצה שיהיה טוב יותר?". שאלה כזו אינה דורשת מהאדם תשובה מדויקת לגבי הבעיה עצמה, אלא מאפשרת לו לדבר בצורה כללית יותר על המצב שבו הוא נמצא, ובכך עוזרת לו לבטא בעקיפין את מה שמציק לו.
למה ניסוח השאלה משנה את היכולת של האדם לענות עליה?
אליעד מסביר שהניסוח של השאלה משפיע מאוד על האופן שבו האדם מגיב אליה. למשל, כששואלים "מה אתה לא מבין?" האדם עלול להרגיש מותקף ולומר לעצמו "אבל אני מבין!", ואז לא יהיה לו מה לומר. לעומת זאת, אם שואלים "מה היית רוצה להבין יותר טוב?", האדם אינו צריך להודות שהוא לא מבין כלל, אלא רק מבטא רצון לשיפור ההבנה. זה מאפשר לו להמשיך בשיחה ולהסביר בהדרגה מה הוא מרגיש או חושב באופן נינוח.
איך הטכניקות הללו יכולות להסביר את המצבים של שכחה והתעלמות שהוזכרו?
אליעד קושר את ההסברים על הגדרת השאלה והבעיה אל אותם מצבים ראשוניים שתוארו, בהם אדם שוכח או מתעלם מרגש כעס או מתסכול לאחר מאמץ כושל. הוא מסביר שבאותו האופן שבו אדם מתקשה להגדיר את השאלה שלו, ייתכן שהוא מתקשה להגדיר לעצמו מה בדיוק הרגש שהפריע לו או מה בדיוק לא הצליח להשיג. לכן הוא כביכול שוכח או מתעלם מזה, לא מפני שלא היה לו אכפת, אלא מפני שקשה לו להתמודד עם הגדרה מפורשת של רגשות או תחושות כישלון.
אליעד מציע להשתמש באותם כלים ושאלות עקיפות גם במקרים האלו, כדי לעזור לאדם לברר עם עצמו מה בדיוק הרגיש ולמה הוא מגיב כפי שהוא מגיב. בעזרת שאלות עקיפות כמו "מה היית רוצה להרגיש?" או "מה היית רוצה שיהיה אחרת?", ניתן לעזור לאדם להבין לעומק את ההתנהגות והתגובות הרגשיות שלו.
אליעד כהן מסביר תופעה נפוצה שבה אנשים חווים רגעים של כעס, עוינות או מאמצים רבים להשגת מטרה מסוימת, אך לאחר זמן קצר מתנהגים כאילו האירוע כלל לא קרה. לדוגמה, אדם שמפגין כעס רב כלפי מישהו אחר, וממש לאחר כמה דקות מתנהל בשיחה רגועה ורגילה, בלי להראות שום זכר לכעס. דוגמה נוספת היא אדם שמשקיע מאמצים כבירים להשגת מטרה, מתאמץ מאוד וכשהוא לא מצליח, פתאום טוען שזה כלל לא היה חשוב לו. אליעד מדגיש שהשכחה הזו איננה בהכרח שכחה אמיתית, אלא התעלמות או הדחקה רגעית של רגש או תסכול, שיכולה לנבוע מחוסר רצון להתמודד עם הרגש הכואב או חוסר היכולת להגדיר לעצמו מה בדיוק הטריד אותו.
מדוע קשה לפעמים לאדם להגדיר במדויק את השאלה שלו?
אליעד כהן מתייחס לבעיה נפוצה שבה אדם מצהיר "יש לי שאלה", אך כשהוא מתבקש להגדיר אותה במדויק, הוא מתקשה ואינו יודע להסביר בבירור מהי השאלה. הוא נותן דוגמה לאדם שמתחיל לדבר מתוך תחושה שיש לו שאלה, אך לא מסוגל להגדיר אותה מפני שהוא טרם הצליח לחדד אותה במוחו. כאשר אדם נמצא בשלב של תחושת חוסר הבנה, הוא אינו בהכרח יודע לנסח את הבעיה במילים ברורות, וכך השאלה נותרת מעורפלת עבורו.
אליעד מסביר שהקושי הזה נובע מכך שבזמן שאדם מתבקש להגדיר שאלה, הוא למעשה מתבקש לתת תשובה ברורה לגבי מה הוא לא מבין, אף על פי שהוא עצמו טרם יודע זאת. בקשה כזו גורמת לו להיתקע, ומכניסה אותו למצב מביך, בו הוא מנסה למצוא הגדרה לשאלה שעדיין איננה קיימת בבירור בראשו.
איך דרישה מוגזמת להגדרת השאלה יכולה לגרום לאדם לוותר עליה לגמרי?
לפי אליעד כהן, אם מנסים בכוח לקבל הגדרה מדויקת וברורה לשאלה שאדם טרם גיבש, עלולים לגרום לו לוותר לחלוטין על השאלה. הסיבה לכך היא שאותו אדם עלול להרגיש שהשאלה שלו איננה רצינית מספיק או שהוא אינו יודע מספיק טוב מה הוא רוצה, ולכן הוא מעדיף פשוט לוותר ולסגת מהשיחה. דרישה ישירה מדי להגדיר בבירור את השאלה עשויה להשתיק את האדם לחלוטין, כי הוא מבין שאין לו יכולת לענות על הדרישה הזאת.
כיצד ניתן לסייע לאדם להבהיר את השאלה שלו בלי לגרום לו להרגיש לא בנוח?
אליעד מציע גישה עקיפה יותר, במקום לדרוש הגדרה מדויקת של השאלה. במקום לשאול "מה בדיוק השאלה?", עדיף לשאול שאלות עדינות יותר כגון "מה לא הבנת?" או "מה היית רוצה להבין יותר טוב?". שאלות אלו אינן מחייבות תשובה מוחלטת לגבי מה לא מובן או מהי בדיוק השאלה, אלא מאפשרות לאדם לגלות באופן הדרגתי את המחשבה הפנימית שלו. הגישה הזו מורידה את הלחץ מהאדם ומסייעת לו למצוא בעצמו את מה שמפריע לו, מבלי להרגיש שהוא חייב לדעת את התשובה מראש.
כיצד להתמודד עם אדם שמתקשה להגדיר את הבעיה שלו באופן ברור?
במקרים שבהם אדם אומר שיש לו בעיה אך מתקשה להסביר בדיוק מהי, אליעד ממליץ לא להקשות עליו עם שאלות ישירות מדי כמו "מה בדיוק הבעיה?", אלא להשתמש בשאלות עקיפות יותר, כגון "מה היית רוצה להרגיש?", או "מה היית רוצה שיהיה טוב יותר?". שאלה כזו אינה דורשת מהאדם תשובה מדויקת לגבי הבעיה עצמה, אלא מאפשרת לו לדבר בצורה כללית יותר על המצב שבו הוא נמצא, ובכך עוזרת לו לבטא בעקיפין את מה שמציק לו.
למה ניסוח השאלה משנה את היכולת של האדם לענות עליה?
אליעד מסביר שהניסוח של השאלה משפיע מאוד על האופן שבו האדם מגיב אליה. למשל, כששואלים "מה אתה לא מבין?" האדם עלול להרגיש מותקף ולומר לעצמו "אבל אני מבין!", ואז לא יהיה לו מה לומר. לעומת זאת, אם שואלים "מה היית רוצה להבין יותר טוב?", האדם אינו צריך להודות שהוא לא מבין כלל, אלא רק מבטא רצון לשיפור ההבנה. זה מאפשר לו להמשיך בשיחה ולהסביר בהדרגה מה הוא מרגיש או חושב באופן נינוח.
איך הטכניקות הללו יכולות להסביר את המצבים של שכחה והתעלמות שהוזכרו?
אליעד קושר את ההסברים על הגדרת השאלה והבעיה אל אותם מצבים ראשוניים שתוארו, בהם אדם שוכח או מתעלם מרגש כעס או מתסכול לאחר מאמץ כושל. הוא מסביר שבאותו האופן שבו אדם מתקשה להגדיר את השאלה שלו, ייתכן שהוא מתקשה להגדיר לעצמו מה בדיוק הרגש שהפריע לו או מה בדיוק לא הצליח להשיג. לכן הוא כביכול שוכח או מתעלם מזה, לא מפני שלא היה לו אכפת, אלא מפני שקשה לו להתמודד עם הגדרה מפורשת של רגשות או תחושות כישלון.
אליעד מציע להשתמש באותם כלים ושאלות עקיפות גם במקרים האלו, כדי לעזור לאדם לברר עם עצמו מה בדיוק הרגיש ולמה הוא מגיב כפי שהוא מגיב. בעזרת שאלות עקיפות כמו "מה היית רוצה להרגיש?" או "מה היית רוצה שיהיה אחרת?", ניתן לעזור לאדם להבין לעומק את ההתנהגות והתגובות הרגשיות שלו.
- הגדרת בעיות ושאלות בחיי היומיום
- איך לברר מה באמת מציק לאדם?
- מודעות עצמית והבנת רצונות
- כלים לתקשורת והקשבה בין - אישית
- זיהוי וניתוח תגובות רגשיות
כיצד מתבטאים מצבי שכחה והתעלמות לאחר עימות או מאמץ?
בשיח עלתה תופעה שבה אדם עשוי להתנהג בעוינות או בכעס כלפי מישהו, אך זמן קצר אחר כך הוא מתנהל כאילו לא אירע דבר. הובאה דוגמה של אדם ששידר כעס וניתוק מתוך מטען רגשי, אך כעבור עשר דקות התנהל בשיחה רגילה בלי להראות שום זכר לאותו כעס. דוגמה נוספת התייחסה למצב שבו מישהו משתדל מאוד להשיג מטרה מסוימת, משקיע בכך מאמצים רבים, וכאשר אינו מצליח - לפתע נדמה שאינו מייחס לזה חשיבות, כאילו לא היה אכפת לו כלל.
מדוע קשה לפעמים להגדיר מהי השאלה?
נמתחה ביקורת על מצב שבו אדם אומר "יש לי שאלה", אבל כשמתבקשים להסביר "מה בדיוק השאלה", מתברר שהיא איננה מוגדרת בבירור אפילו בעיני השואל עצמו. ההסבר הוא שייתכן שהשואל מרגיש שיש לו חוסר הבנה או בעיה מסוימת, אך בפועל הוא אינו מצליח לנסח זאת בצורה ממוקדת. לכן, כאשר הוא מתבקש באופן ישיר "מה השאלה שלך?", הוא נדרש להגדיר משהו שעוד לא הבשיל אצלו במחשבה, וזה עלול לגרום לו למבוכה או לאי - יכולת להשיב באופן ברור.
כיצד גישה ישירה לחידוד השאלה עלולה להשתיק את השואל?
כאשר דורשים מאדם להגדיר במדויק את השאלה, הוא עשוי להתקשות ולמצוא את עצמו במבוי סתום. הדבר בולט במיוחד כאשר השאלה מעורפלת גם עבורו. אם לוחצים עליו יתר על המידה להציג בדיוק מה אינו מובן או מה הוא רוצה לדעת, ייתכן שיוותר על השאלה מתוך קושי או אי - נוחות. במילים אחרות, דרישה ישירה לחדד את השאלה עלולה לגרום לשואל להסיק שהשאלה לא מוגדרת ולכן לשתוק או לוותר על המשך החקירה.
איך אפשר לסייע לאדם להגדיר את שאלתו בלי להקשות עליו?
במקום לדרוש מהשואל להציג "מה בדיוק השאלה", הוצעה שיטה אחרת שבה אפשר לשאול אותו: "מה לא הבנת?" או "מה היית רוצה להבין יותר טוב?" כך הוא אינו חש שהוא חייב להצהיר על בעיה או חוסר הבנה מוחלט, אלא פשוט להביע רצון לשפר את הבנתו. גישה כזו מורידה מהשואל את הלחץ למצוא הגדרה חד - משמעית לשאלה, ומאפשרת לו להמשיך ולחקור את הנושא מתוך מקום נינוח יותר.
כיצד להתמודד עם אדם שאומר "יש לי בעיה" אך מתקשה להגדירה?
עלתה דוגמה נוספת: אדם אומר "יש לי בעיה", מתחיל לספר סיפור, וכשמבקשים להבהיר "מה בדיוק הבעיה?", הוא מתקשה לתת תשובה מדויקת. במצב כזה, כדאי לשאול אותו "מה היית רוצה להרגיש?" או "מה היית רוצה לשפר?" במקום "מה הבעיה?". אם הוא אינו מצליח להשיב גם על כך, אפשר לשאול: "מה היית רוצה שיהיה יותר טוב?" דרך שאלות כאלו מגלים באופן עקיף את מה שמפריע לו, בלי להציב חסם שמחייב הגדרה מפורשת של הבעיה.
מדוע ניסוח השאלה משפיע על היכולת להבין אותה?
הוסבר שאם שואלים אדם "מה אתה לא מבין?", הוא עלול מיד לבדוק אם אכן אינו מבין משהו, וייתכן שישיב "אני דווקא כן מבין", מה ששוב מכניס אותו למבוכה. אבל אם שואלים "מה היית רוצה להבין יותר טוב?", אין כאן קביעה שהוא לא מבין - רק הזמנה לשפר הבנה כלשהי. כך ניתן לעודד שיח פורה ופתוח יותר.
איך הכלים הללו מתקשרים לדוגמאות הראשוניות?
אותם עקרונות של הבהרה ושאילת שאלות עשויים לתרום גם להבנת מצבים שבהם אנשים מתעלמים מאירועים שחוו (כמו כעסים פתאומיים או רדיפה אחר מטרות). במקום להניח שהם "שכחו" את מה שהטריד אותם או "לא באמת רצו" את המטרה, אפשר לברר איתם בצורה מדורגת יותר מה בדיוק הם מרגישים או איך הם תופסים את השינוי הפתאומי בהתנהגותם.
בשיח עלתה תופעה שבה אדם עשוי להתנהג בעוינות או בכעס כלפי מישהו, אך זמן קצר אחר כך הוא מתנהל כאילו לא אירע דבר. הובאה דוגמה של אדם ששידר כעס וניתוק מתוך מטען רגשי, אך כעבור עשר דקות התנהל בשיחה רגילה בלי להראות שום זכר לאותו כעס. דוגמה נוספת התייחסה למצב שבו מישהו משתדל מאוד להשיג מטרה מסוימת, משקיע בכך מאמצים רבים, וכאשר אינו מצליח - לפתע נדמה שאינו מייחס לזה חשיבות, כאילו לא היה אכפת לו כלל.
מדוע קשה לפעמים להגדיר מהי השאלה?
נמתחה ביקורת על מצב שבו אדם אומר "יש לי שאלה", אבל כשמתבקשים להסביר "מה בדיוק השאלה", מתברר שהיא איננה מוגדרת בבירור אפילו בעיני השואל עצמו. ההסבר הוא שייתכן שהשואל מרגיש שיש לו חוסר הבנה או בעיה מסוימת, אך בפועל הוא אינו מצליח לנסח זאת בצורה ממוקדת. לכן, כאשר הוא מתבקש באופן ישיר "מה השאלה שלך?", הוא נדרש להגדיר משהו שעוד לא הבשיל אצלו במחשבה, וזה עלול לגרום לו למבוכה או לאי - יכולת להשיב באופן ברור.
כיצד גישה ישירה לחידוד השאלה עלולה להשתיק את השואל?
כאשר דורשים מאדם להגדיר במדויק את השאלה, הוא עשוי להתקשות ולמצוא את עצמו במבוי סתום. הדבר בולט במיוחד כאשר השאלה מעורפלת גם עבורו. אם לוחצים עליו יתר על המידה להציג בדיוק מה אינו מובן או מה הוא רוצה לדעת, ייתכן שיוותר על השאלה מתוך קושי או אי - נוחות. במילים אחרות, דרישה ישירה לחדד את השאלה עלולה לגרום לשואל להסיק שהשאלה לא מוגדרת ולכן לשתוק או לוותר על המשך החקירה.
איך אפשר לסייע לאדם להגדיר את שאלתו בלי להקשות עליו?
במקום לדרוש מהשואל להציג "מה בדיוק השאלה", הוצעה שיטה אחרת שבה אפשר לשאול אותו: "מה לא הבנת?" או "מה היית רוצה להבין יותר טוב?" כך הוא אינו חש שהוא חייב להצהיר על בעיה או חוסר הבנה מוחלט, אלא פשוט להביע רצון לשפר את הבנתו. גישה כזו מורידה מהשואל את הלחץ למצוא הגדרה חד - משמעית לשאלה, ומאפשרת לו להמשיך ולחקור את הנושא מתוך מקום נינוח יותר.
כיצד להתמודד עם אדם שאומר "יש לי בעיה" אך מתקשה להגדירה?
עלתה דוגמה נוספת: אדם אומר "יש לי בעיה", מתחיל לספר סיפור, וכשמבקשים להבהיר "מה בדיוק הבעיה?", הוא מתקשה לתת תשובה מדויקת. במצב כזה, כדאי לשאול אותו "מה היית רוצה להרגיש?" או "מה היית רוצה לשפר?" במקום "מה הבעיה?". אם הוא אינו מצליח להשיב גם על כך, אפשר לשאול: "מה היית רוצה שיהיה יותר טוב?" דרך שאלות כאלו מגלים באופן עקיף את מה שמפריע לו, בלי להציב חסם שמחייב הגדרה מפורשת של הבעיה.
מדוע ניסוח השאלה משפיע על היכולת להבין אותה?
הוסבר שאם שואלים אדם "מה אתה לא מבין?", הוא עלול מיד לבדוק אם אכן אינו מבין משהו, וייתכן שישיב "אני דווקא כן מבין", מה ששוב מכניס אותו למבוכה. אבל אם שואלים "מה היית רוצה להבין יותר טוב?", אין כאן קביעה שהוא לא מבין - רק הזמנה לשפר הבנה כלשהי. כך ניתן לעודד שיח פורה ופתוח יותר.
איך הכלים הללו מתקשרים לדוגמאות הראשוניות?
אותם עקרונות של הבהרה ושאילת שאלות עשויים לתרום גם להבנת מצבים שבהם אנשים מתעלמים מאירועים שחוו (כמו כעסים פתאומיים או רדיפה אחר מטרות). במקום להניח שהם "שכחו" את מה שהטריד אותם או "לא באמת רצו" את המטרה, אפשר לברר איתם בצורה מדורגת יותר מה בדיוק הם מרגישים או איך הם תופסים את השינוי הפתאומי בהתנהגותם.
- הגדרת בעיות ושאלות בחיי היומיום
- איך לברר מה באמת מציק לאדם
- מודעות עצמית והבנת רצונות
- כלים לתקשורת והקשבה בין - אישית
- זיהוי וניתוח תגובות רגשיות
כן.
ש: לא יודע איך להגדיר את זה שכחה וזיכרון בכל מיני הקשרים, בהקשר שנגיד אני אביא דוגמה לדוגמה של זה פונקציה נגיד דיברתי עם בן אדם אז הוא שידר אלי כעס ניתוק כאילו זה היה מהרבה מטען רגשי כלפי עוינות, אחרי עשר דקות כאילו לא קרה דבר הוא דיבר איתי כאילו לא קרה דבר.
אליעד: אתה מתכוון לומר שהוא מדבר איתך בצורה שנראה כאילו לא קרה דבר.
ש: כן זאת דוגמה.
אליעד: אוקי.
ש: עוד דוגמה אחרת נגיד בן אדם נגיד רודף אחרי איזה משהו להשיג אותו והוא מתאמץ בשביל זה הוא מאוד רצה את זה עשה עבור זה הרבה דברים אז פתאום כשהוא לא השיג את זה אז כאילו הוא מדבר שלא אכפת לו בכלל.
אליעד: מה השאלה שלך?
ש: השאלה שלי יש בה כמה דברים דבר ראשון.
אליעד: תראה בא נדבר על זה שניה, אני אומר לו "מה השאלה שלך" עכשיו לכאורה, אתה הבנת מה הוא שאל למה כי הוא עוד לא שאל נכון, אז תסתכל אני אומר לו "מה השאלה שלך" עכשיו לכאורה הוא כבר שואל שאלה אבל למה הוא מדבר איתי הוא רוצה לשאול שאלה אז איך יכול להיות שכשאני אומר לו "מה השאלה שלך" הוא לא יודע להגיד מה השאלה שלו איך זה יתכן ודבר נוסף איך פותרים את זה. אז מה התשובה, אתה הבנת מה שאלתי אני שואל אותך "מה השאלה" ויש לך שאלה נכון הרי אתה מנסה לשאול שאלה לא סתם בא לתת לנו הרצאה כי אתה רוצה לשאול שאלה.
ש: כן.
אליעד: אני אומר לך "מה השאלה תגיד את השאלה, מה השאלה" אתה מחפש את השאלה, מה אתה מחפש את השאלה הייתה לך שאלה מה אתה צריך לחפש אותה אם היא קיימת.
ש: כן לא הגדרתי אותה, אפשר להגדיר אותה יותר לחדד אותה.
אליעד: לחדד אותה יותר ממה עוד לא שאלת אותה.
ש: תלוי בכיוון כאילו.
אליעד: אלא מה אז בוא נלמד משהו כשמישהו אומר "יש לי שאלה" נגיד אוקי, עכשיו איך אתה שולף ממנו את השאלה אז לפעמים הוא יודע מה השאלה או שהוא חושב שהוא יודע, הוא אומר "יש לי שאלה כזאת וכזאת" לפעמים הוא אומר "יש לי שאלה" והשאלה מעורפלת אצלו, למה היא מעורפלת אצלו כי הוא עוד לא הבין מה השאלה הוא לא מצליח להגדיר לעצמו מה השאלה, אוקי ואז כשאתה אומר לבן אדם "תגיד לי מה השאלה" אתה בעצם מקשה עליו כי אני אומר לו "תגדיר לי מה השאלה" זה כאילו כמו "תיתן לי תשובה מה השאלה", כאילו אני שואל אותך "מה השאלה" עכשיו אתה גם צריך להגיד תשובה. אתה מבין, עכשיו לכן לפעמים אם רוצים להקל על הבן אדם לשאול שאלה נגיד אם אתה רוצה להשתיק מישהו אז תגיד לו " לא מה השאלה, לא מה בדיוק השאלה, מה השאלה מה אתה בדיוק רוצה לדעת, למה אתה רוצה לדעת את זה" ואז הוא לא יודע ונגמר הדיון.
אבל אם אתה נגיד רוצה לעזור לבן אדם לשאול את השאלה אז נגיד כשהוא מסתבך אתה אומר לו "בוא תגיד לי מה לא הבנת" הוא מנסה להבין "מה לא הבנת? לא, לא יודע מה לא הבנתי", "אוקי בא תגיד לי מה היית רוצה להבין יותר טוב" ודרך זה אתה ממפה את מה שהוא מנסה להבין יותר טוב. הבנת עכשיו דבר נוסף, אוקי זה אחד עכשיו אותו דבר נגיד לגבי בן אדם שבא ואומר "יש לי בעיה" אתה אומר לו "טוב" ואז הוא מספר לך סיפור, עכשיו אוקי אבל מה הבעיה ואז הוא מתחיל להסתבך בלהסביר מה הבעיה, אוקי יש הברה מקרים כאלו מישהו אומר "יש לי בעיה" ואז מתחיל לספר סיפור אני אומר לו "טוב אבל מה הבעיה" ואז הוא לא מצליח להגיד מה הבעיה ואז אתה אומר לו "אוקי בא תגיד לי נגיד מה היית רוצה להרגיש" או כאילו לפעמים עדיף לקחת את זה למקום יותר מופשט או למקום פחות מוגדר שדרך שם יותר קל לבן אדם להסביר מה הוא לא מבין. זאת אומרת שכשאתה יושב מול עצמך ומחפש נגיד מנסה להבין את השאלה תשאל את עצמך את השאלות שלך, תתמלל את השאלות תתמלל אותן "למה אני לא מבין מספיק טוב" או "מה לא ברור לי מספיק" או "מה אני רוצה להבין יותר טוב". אתה הבנת מה אני אומר?
ש: כן.
אליעד: מה הבנת?
ש: כאילו שיש שתי צורות, שתי דרכים להתייחס לשאלה לא מספיק מוגדרת של בן אדם, כיוון אחד זה להגיד לו שיגדיר את זה יותר אבל מאחר והוא לא יודע להגדיר את זה אז או שהוא יגדיר את זה יותר או שבגלל שזה עדיין מעורפל אצלו הוא לא מצליח להגדיר את זה אז כאילו השאלה נעלמת לו אז זה פחות עוזר לו נגיד לחדד את השאלה שלו כי לפעמים יכול להיות שהדרישה שיש שיגדיר זה גורם לו לסגת מהשאלה.
אליעד: נכון כי הוא לא יודע להגדיר אותה.
ש: כאילו הוא לא מצליח להגדיר אותה אבל לכיוון אחר אם אני באמת רוצה לעזור לו אז אני מבקש ממנו שיתייחס לשאלה שלו מכיוונים אחרים שיותר קלים לו.
אליעד: שפחות צריך להגדיר בהם.
ש: הוא מתייחס לשאלה אבל בצורה פחות מוגדרת נגיד "מה אתה לא מבין, מה היית רוצה להבין" וכיוצא בזה בעניין הזה.
אליעד: ואם אתה שואל אותו "מה היית רוצה להבין" והוא לא מוצא תשובה אז הרבה פעמים עדיף לשאול "מה היית רוצה להבין יותר טוב" כי הרבה פעמים כשאתה אומר למישהו "מה היית רוצה להבין" במוח שלו הוא מריץ "רגע מה אני לא מבין? אבל אני מבין" אז אם אתה מבין אז מה השאלה אבל הוא עדיין יש לו שאלה, אתה צריך לשאול אותו "תגיד לי מה היית רוצה להבין יותר טוב" רגע הוא אומר "אוקי מה אני יכול להבין יותר טוב" כאילו זה לא נמצא בקונפליקט עם "מה אני לא מבין". נגיד שמישהו בא יש לו בעיה ואומר לו "טוב מה הבעיה", "לא אין לי בעיה", "אז מה אתה רוצה", "לא אבל יש לי בעיה", "אז תגיד מה הבעיה, לא אוקי טוב אז מה היית רוצה שיהיה יותר טוב" זה בעצם להגיד בצורה עקיפה מה הבעיה.
ש: לשקר איתו את השקר.
אליעד: לא בהכרח את השקר אבל אתה יודע לזרום לפי החשיבה שלו. את הנושא הספציפי הזה מה שדיברנו עכשיו הבנת?
ש: כן.
אליעד: אוקי.
ש: לא יודע איך להגדיר את זה שכחה וזיכרון בכל מיני הקשרים, בהקשר שנגיד אני אביא דוגמה לדוגמה של זה פונקציה נגיד דיברתי עם בן אדם אז הוא שידר אלי כעס ניתוק כאילו זה היה מהרבה מטען רגשי כלפי עוינות, אחרי עשר דקות כאילו לא קרה דבר הוא דיבר איתי כאילו לא קרה דבר.
אליעד: אתה מתכוון לומר שהוא מדבר איתך בצורה שנראה כאילו לא קרה דבר.
ש: כן זאת דוגמה.
אליעד: אוקי.
ש: עוד דוגמה אחרת נגיד בן אדם נגיד רודף אחרי איזה משהו להשיג אותו והוא מתאמץ בשביל זה הוא מאוד רצה את זה עשה עבור זה הרבה דברים אז פתאום כשהוא לא השיג את זה אז כאילו הוא מדבר שלא אכפת לו בכלל.
אליעד: מה השאלה שלך?
ש: השאלה שלי יש בה כמה דברים דבר ראשון.
אליעד: תראה בא נדבר על זה שניה, אני אומר לו "מה השאלה שלך" עכשיו לכאורה, אתה הבנת מה הוא שאל למה כי הוא עוד לא שאל נכון, אז תסתכל אני אומר לו "מה השאלה שלך" עכשיו לכאורה הוא כבר שואל שאלה אבל למה הוא מדבר איתי הוא רוצה לשאול שאלה אז איך יכול להיות שכשאני אומר לו "מה השאלה שלך" הוא לא יודע להגיד מה השאלה שלו איך זה יתכן ודבר נוסף איך פותרים את זה. אז מה התשובה, אתה הבנת מה שאלתי אני שואל אותך "מה השאלה" ויש לך שאלה נכון הרי אתה מנסה לשאול שאלה לא סתם בא לתת לנו הרצאה כי אתה רוצה לשאול שאלה.
ש: כן.
אליעד: אני אומר לך "מה השאלה תגיד את השאלה, מה השאלה" אתה מחפש את השאלה, מה אתה מחפש את השאלה הייתה לך שאלה מה אתה צריך לחפש אותה אם היא קיימת.
ש: כן לא הגדרתי אותה, אפשר להגדיר אותה יותר לחדד אותה.
אליעד: לחדד אותה יותר ממה עוד לא שאלת אותה.
ש: תלוי בכיוון כאילו.
אליעד: אלא מה אז בוא נלמד משהו כשמישהו אומר "יש לי שאלה" נגיד אוקי, עכשיו איך אתה שולף ממנו את השאלה אז לפעמים הוא יודע מה השאלה או שהוא חושב שהוא יודע, הוא אומר "יש לי שאלה כזאת וכזאת" לפעמים הוא אומר "יש לי שאלה" והשאלה מעורפלת אצלו, למה היא מעורפלת אצלו כי הוא עוד לא הבין מה השאלה הוא לא מצליח להגדיר לעצמו מה השאלה, אוקי ואז כשאתה אומר לבן אדם "תגיד לי מה השאלה" אתה בעצם מקשה עליו כי אני אומר לו "תגדיר לי מה השאלה" זה כאילו כמו "תיתן לי תשובה מה השאלה", כאילו אני שואל אותך "מה השאלה" עכשיו אתה גם צריך להגיד תשובה. אתה מבין, עכשיו לכן לפעמים אם רוצים להקל על הבן אדם לשאול שאלה נגיד אם אתה רוצה להשתיק מישהו אז תגיד לו " לא מה השאלה, לא מה בדיוק השאלה, מה השאלה מה אתה בדיוק רוצה לדעת, למה אתה רוצה לדעת את זה" ואז הוא לא יודע ונגמר הדיון.
אבל אם אתה נגיד רוצה לעזור לבן אדם לשאול את השאלה אז נגיד כשהוא מסתבך אתה אומר לו "בוא תגיד לי מה לא הבנת" הוא מנסה להבין "מה לא הבנת? לא, לא יודע מה לא הבנתי", "אוקי בא תגיד לי מה היית רוצה להבין יותר טוב" ודרך זה אתה ממפה את מה שהוא מנסה להבין יותר טוב. הבנת עכשיו דבר נוסף, אוקי זה אחד עכשיו אותו דבר נגיד לגבי בן אדם שבא ואומר "יש לי בעיה" אתה אומר לו "טוב" ואז הוא מספר לך סיפור, עכשיו אוקי אבל מה הבעיה ואז הוא מתחיל להסתבך בלהסביר מה הבעיה, אוקי יש הברה מקרים כאלו מישהו אומר "יש לי בעיה" ואז מתחיל לספר סיפור אני אומר לו "טוב אבל מה הבעיה" ואז הוא לא מצליח להגיד מה הבעיה ואז אתה אומר לו "אוקי בא תגיד לי נגיד מה היית רוצה להרגיש" או כאילו לפעמים עדיף לקחת את זה למקום יותר מופשט או למקום פחות מוגדר שדרך שם יותר קל לבן אדם להסביר מה הוא לא מבין. זאת אומרת שכשאתה יושב מול עצמך ומחפש נגיד מנסה להבין את השאלה תשאל את עצמך את השאלות שלך, תתמלל את השאלות תתמלל אותן "למה אני לא מבין מספיק טוב" או "מה לא ברור לי מספיק" או "מה אני רוצה להבין יותר טוב". אתה הבנת מה אני אומר?
ש: כן.
אליעד: מה הבנת?
ש: כאילו שיש שתי צורות, שתי דרכים להתייחס לשאלה לא מספיק מוגדרת של בן אדם, כיוון אחד זה להגיד לו שיגדיר את זה יותר אבל מאחר והוא לא יודע להגדיר את זה אז או שהוא יגדיר את זה יותר או שבגלל שזה עדיין מעורפל אצלו הוא לא מצליח להגדיר את זה אז כאילו השאלה נעלמת לו אז זה פחות עוזר לו נגיד לחדד את השאלה שלו כי לפעמים יכול להיות שהדרישה שיש שיגדיר זה גורם לו לסגת מהשאלה.
אליעד: נכון כי הוא לא יודע להגדיר אותה.
ש: כאילו הוא לא מצליח להגדיר אותה אבל לכיוון אחר אם אני באמת רוצה לעזור לו אז אני מבקש ממנו שיתייחס לשאלה שלו מכיוונים אחרים שיותר קלים לו.
אליעד: שפחות צריך להגדיר בהם.
ש: הוא מתייחס לשאלה אבל בצורה פחות מוגדרת נגיד "מה אתה לא מבין, מה היית רוצה להבין" וכיוצא בזה בעניין הזה.
אליעד: ואם אתה שואל אותו "מה היית רוצה להבין" והוא לא מוצא תשובה אז הרבה פעמים עדיף לשאול "מה היית רוצה להבין יותר טוב" כי הרבה פעמים כשאתה אומר למישהו "מה היית רוצה להבין" במוח שלו הוא מריץ "רגע מה אני לא מבין? אבל אני מבין" אז אם אתה מבין אז מה השאלה אבל הוא עדיין יש לו שאלה, אתה צריך לשאול אותו "תגיד לי מה היית רוצה להבין יותר טוב" רגע הוא אומר "אוקי מה אני יכול להבין יותר טוב" כאילו זה לא נמצא בקונפליקט עם "מה אני לא מבין". נגיד שמישהו בא יש לו בעיה ואומר לו "טוב מה הבעיה", "לא אין לי בעיה", "אז מה אתה רוצה", "לא אבל יש לי בעיה", "אז תגיד מה הבעיה, לא אוקי טוב אז מה היית רוצה שיהיה יותר טוב" זה בעצם להגיד בצורה עקיפה מה הבעיה.
ש: לשקר איתו את השקר.
אליעד: לא בהכרח את השקר אבל אתה יודע לזרום לפי החשיבה שלו. את הנושא הספציפי הזה מה שדיברנו עכשיו הבנת?
ש: כן.
אליעד: אוקי.