11:22זוגיות, מערכות יחסים, איך לדעת מה מישהו אוהב? איך לדעת מה מישהו מרגיש? איך לדעת מה מישהו רוצה? איך לדעת מה מישהו לא אוהב? איך לקרוא אנשים? איך להבין אנשים? איך לקרוא מחשבות? חלק 2
למה חלק מהנשים מעדיפות גבר עם כסף ומראה טוב?
אליעד כהן מסביר שיש נשים שמחפשות בן זוג עם כסף ומראה חיצוני טוב משום שלדעתן אלה תנאים הכרחיים לחיים נוחים, לביטחון כלכלי או לסטטוס חברתי גבוה. למשל, אישה עשויה לראות בגבר כזה שותף שמשדר הצלחה או יוקרה. אך הוא מדגיש שאין מדובר בכלל גורף, ויש נשים שמחפשות דווקא תכונות אחרות לחלוטין, כמו כנות, הקשבה, או לב טוב. אליעד נותן דוגמה קלאסית לכך שאישה מאוד יפה יכולה לבחור דווקא בגבר פחות אטרקטיבי חיצונית משום שיש לו תכונה פנימית שמושכת אותה יותר.
האם כל הנשים באמת מחפשות את אותו הדבר?
אליעד מסביר שלא כל הנשים פועלות לפי אותו קריטריון או נורמה. הוא מציין שאמנם רוב האנשים עשויים להעדיף דברים מסוימים (למשל אוכל על פני חול), אך תמיד קיימים אנשים שמעדיפים דברים הפוכים או אחרים לגמרי. למשל, יש אישה שתבחר גבר עשיר ומטופח, אך יש גם נשים שיבחרו מישהו פחות אטרקטיבי ועני בגלל תכונות אחרות. אליעד מדגיש שהנורמה אינה מבטלת את קיומם של אנשים עם העדפות אחרות לגמרי.
כיצד מתבטאות העדפות אישיות שונות מהנורמה?
אליעד כהן נותן דוגמאות להבדלים אישיים משמעותיים של העדפות בזוגיות. למשל, אישה אחת יכולה להתרגל להתנהגות מסוימת מגבר אחד ואז להפתעתה לגלות שבן זוגה החדש רוצה בדיוק את ההפך. למשל, יש אנשים שאוהבים שמלטפים את שיערם בעדינות, בעוד אחרים מעדיפים ליטוף חזק או לא אוהבים שנוגעים בהם כלל. הוא מסביר שאין נורמה חד משמעית לדברים אישיים כאלה, גם אם סטטיסטית יתכן שרוב יבחרו בדרך מסוימת.
איך ניתן לדעת מה בן הזוג אוהב מבלי לשאול אותו?
אליעד מסביר שאפשר לדעת מה בן הזוג אוהב או מעדיף על ידי התבוננות בהתנהגות שלו עצמו. אם למשל בן הזוג תמיד לובש בגדים יוקרתיים, סביר להניח שהוא יעדיף שגם בת הזוג תתלבש בסגנון דומה. לעומת זאת, אם הוא מעדיף לבוש ספורטיבי, ייתכן שיצפה לכך גם ממנה. בנוסף, הוא אומר שאם בן הזוג מדגיש שהוא אוהב שקט ורוגע, סביר שהוא גם יעדיף שבת הזוג תתנהג בשקט וללא צעקות.
כיצד לדעת מה אדם לא אוהב לפי ההתנהגות שלו?
אליעד מציין שכשמישהו כועס ומכנה אדם אחר "טיפש", הוא כנראה חושב שטיפשות היא תכונה שלילית ביותר. כך, אם רוצים לפייס אותו או להחמיא לו, רצוי להגיד לו שהוא חכם. בדוגמה אחרת, אם אדם נמנע מלעשות רעש כדי לא להעיר ילדים ישנים, אפשר להסיק שהוא לא ירצה שיעירו גם אותו כשהוא ישן. הדוגמאות הללו ממחישות שאפשר ללמוד על העדפות של אנשים גם מתוך תגובות שליליות שלהם או מהדברים שמפריעים להם במיוחד.
מה אפשר ללמוד מאיך שאדם מפרש סיטואציות שונות?
אליעד כהן מדגים כיצד האופן שבו אנשים מפרשים אירועים חיצוניים מעיד על תפיסותיהם האישיות. למשל, אדם שרואה אמא צועקת על בנה ומסיק מכך שהיא לא מעריכה את הילד, בעצם מבטא את תפיסתו הפנימית שלפיה צעקות קשורות לחוסר הערכה. אדם אחר יכול לפרש את הצעקות דווקא כהבעת אהבה ודאגה. אליעד נותן דוגמה נוספת של מישהו שנפגע כשהמנהל שלו דיבר אליו בטון תקיף, ובבירור התגלה שהאדם עצמו משתמש בטון כזה רק כאשר הוא רוצה לפגוע. לכן הוא פירש שגם המנהל רוצה לפגוע בו.
מהם הטיפים המרכזיים להבנת רצונות ורגשות של אנשים אחרים?
אליעד מסכם באמירה שכדי להבין מה האדם השני רוצה או מרגיש, צריך להיות קשובים למעשים שלו, להתבטאויותיו, למה שהוא משבח ולמה שהוא מגנה. זוהי הקשבה פנימית וקריאה בין השורות, לא רק הקשבה מילולית. לעיתים קרובות, אין צורך לשאול ישירות את האדם, וניתן להבין מה חשוב לו דרך צפייה בהתנהגותו.
אליעד כהן מדגיש גם את החשיבות שבהבנת ההבדלים בין מה שטוב לך לבין מה שטוב לאחר, משום שלעתים אנשים מניחים שמה שטוב או רע להם יהיה טוב או רע גם לאחרים. למשל, אדם יכול להדליק מזגן כי חם לו, אך אולי בן הזוג בכלל לא אוהב מזגן ומעדיף את החום. זה מדגיש את הצורך להבין שההעדפות הן אישיות ומשתנות בין בני אדם.
אליעד כהן מסביר שיש נשים שמחפשות בן זוג עם כסף ומראה חיצוני טוב משום שלדעתן אלה תנאים הכרחיים לחיים נוחים, לביטחון כלכלי או לסטטוס חברתי גבוה. למשל, אישה עשויה לראות בגבר כזה שותף שמשדר הצלחה או יוקרה. אך הוא מדגיש שאין מדובר בכלל גורף, ויש נשים שמחפשות דווקא תכונות אחרות לחלוטין, כמו כנות, הקשבה, או לב טוב. אליעד נותן דוגמה קלאסית לכך שאישה מאוד יפה יכולה לבחור דווקא בגבר פחות אטרקטיבי חיצונית משום שיש לו תכונה פנימית שמושכת אותה יותר.
האם כל הנשים באמת מחפשות את אותו הדבר?
אליעד מסביר שלא כל הנשים פועלות לפי אותו קריטריון או נורמה. הוא מציין שאמנם רוב האנשים עשויים להעדיף דברים מסוימים (למשל אוכל על פני חול), אך תמיד קיימים אנשים שמעדיפים דברים הפוכים או אחרים לגמרי. למשל, יש אישה שתבחר גבר עשיר ומטופח, אך יש גם נשים שיבחרו מישהו פחות אטרקטיבי ועני בגלל תכונות אחרות. אליעד מדגיש שהנורמה אינה מבטלת את קיומם של אנשים עם העדפות אחרות לגמרי.
כיצד מתבטאות העדפות אישיות שונות מהנורמה?
אליעד כהן נותן דוגמאות להבדלים אישיים משמעותיים של העדפות בזוגיות. למשל, אישה אחת יכולה להתרגל להתנהגות מסוימת מגבר אחד ואז להפתעתה לגלות שבן זוגה החדש רוצה בדיוק את ההפך. למשל, יש אנשים שאוהבים שמלטפים את שיערם בעדינות, בעוד אחרים מעדיפים ליטוף חזק או לא אוהבים שנוגעים בהם כלל. הוא מסביר שאין נורמה חד משמעית לדברים אישיים כאלה, גם אם סטטיסטית יתכן שרוב יבחרו בדרך מסוימת.
איך ניתן לדעת מה בן הזוג אוהב מבלי לשאול אותו?
אליעד מסביר שאפשר לדעת מה בן הזוג אוהב או מעדיף על ידי התבוננות בהתנהגות שלו עצמו. אם למשל בן הזוג תמיד לובש בגדים יוקרתיים, סביר להניח שהוא יעדיף שגם בת הזוג תתלבש בסגנון דומה. לעומת זאת, אם הוא מעדיף לבוש ספורטיבי, ייתכן שיצפה לכך גם ממנה. בנוסף, הוא אומר שאם בן הזוג מדגיש שהוא אוהב שקט ורוגע, סביר שהוא גם יעדיף שבת הזוג תתנהג בשקט וללא צעקות.
כיצד לדעת מה אדם לא אוהב לפי ההתנהגות שלו?
אליעד מציין שכשמישהו כועס ומכנה אדם אחר "טיפש", הוא כנראה חושב שטיפשות היא תכונה שלילית ביותר. כך, אם רוצים לפייס אותו או להחמיא לו, רצוי להגיד לו שהוא חכם. בדוגמה אחרת, אם אדם נמנע מלעשות רעש כדי לא להעיר ילדים ישנים, אפשר להסיק שהוא לא ירצה שיעירו גם אותו כשהוא ישן. הדוגמאות הללו ממחישות שאפשר ללמוד על העדפות של אנשים גם מתוך תגובות שליליות שלהם או מהדברים שמפריעים להם במיוחד.
מה אפשר ללמוד מאיך שאדם מפרש סיטואציות שונות?
אליעד כהן מדגים כיצד האופן שבו אנשים מפרשים אירועים חיצוניים מעיד על תפיסותיהם האישיות. למשל, אדם שרואה אמא צועקת על בנה ומסיק מכך שהיא לא מעריכה את הילד, בעצם מבטא את תפיסתו הפנימית שלפיה צעקות קשורות לחוסר הערכה. אדם אחר יכול לפרש את הצעקות דווקא כהבעת אהבה ודאגה. אליעד נותן דוגמה נוספת של מישהו שנפגע כשהמנהל שלו דיבר אליו בטון תקיף, ובבירור התגלה שהאדם עצמו משתמש בטון כזה רק כאשר הוא רוצה לפגוע. לכן הוא פירש שגם המנהל רוצה לפגוע בו.
מהם הטיפים המרכזיים להבנת רצונות ורגשות של אנשים אחרים?
אליעד מסכם באמירה שכדי להבין מה האדם השני רוצה או מרגיש, צריך להיות קשובים למעשים שלו, להתבטאויותיו, למה שהוא משבח ולמה שהוא מגנה. זוהי הקשבה פנימית וקריאה בין השורות, לא רק הקשבה מילולית. לעיתים קרובות, אין צורך לשאול ישירות את האדם, וניתן להבין מה חשוב לו דרך צפייה בהתנהגותו.
אליעד כהן מדגיש גם את החשיבות שבהבנת ההבדלים בין מה שטוב לך לבין מה שטוב לאחר, משום שלעתים אנשים מניחים שמה שטוב או רע להם יהיה טוב או רע גם לאחרים. למשל, אדם יכול להדליק מזגן כי חם לו, אך אולי בן הזוג בכלל לא אוהב מזגן ומעדיף את החום. זה מדגיש את הצורך להבין שההעדפות הן אישיות ומשתנות בין בני אדם.
- זוגיות והעדפות אישיות
- תקשורת בין - אישית והקשבה פנימית
- איך לפרש התנהגות וכעס של אחרים
- נורמות חברתיות לעומת העדפות אישיות
- איך להבין מה בן הזוג אוהב?
- איך לדעת מה אנשים מרגישים?
- איך לקרוא אנשים נכון?
מדוע יש נשים שמחפשות גבר עם כסף ונראה טוב?
ש: לעתים שואלים מדוע חלק מהנשים מעדיפות גבר שיש לו כסף ונראה טוב.
ת: יש נשים שמחפשות את זה כי כך הן מאמינות שזהו הבסיס לחיים נוחים, לביטחון כלכלי, או אולי לתחושה שיש להן שותף שמשדר הצלחה או יוקרה. יחד עם זאת, יש נשים אחרות שיעדיפו תכונות אחרות, כמו לב טוב, יכולת הקשבה או כנות.
האם כולן פועלות לפי אותה נורמה?
ש: האם אפשר לומר שכל הנשים בוחרות רק לפי כסף ומראה חיצוני?
ת: לא בהכרח. יש נשים רבות שכן מייחסות משקל למראה ולכסף, אך יש גם לא מעט נשים שיוצאות עם גבר שאולי לא נראה הכי טוב או לא מחזיק ממון רב, רק בגלל שהן מצאו בו תכונה אחרת חשובה יותר. דוגמה קלאסית היא אישה יפה הבוחרת בגבר פחות אטרקטיבי חיצונית, כי הוא מעניק לה יחס חם או לב טוב.
איך נורמה ורוב סטטיסטי מתנגשים עם העדפות אישיות?
ש: יש טענה שרוב הנשים כן מעדיפות מראה טוב או מצב כלכלי יציב. מה עושים עם אלו שלא מתאימות ל"רוב"?
ת: ברור שיש הסתברויות ונורמות חברתיות שכיחות, אך זה לא מבטל את קיומם של מיעוט או "שוליים" שבהם העדפות שונות לגמרי. אדם אחד עשוי להסתכל על בגדי יוקרה כחשובים, בעוד אדם אחר רואה חשיבות בלבוש ספורטיבי ופשוט יותר.
האם קיימות העדפות הפוכות לגמרי?
ש: האם באמת יש מצבים שבן אדם אחד רוצה דבר מסוים, ומישהו אחר רוצה את ההיפך הגמור?
ת: כן, יש מקרים שבהם אישה התרגלה לצורת התנהגות או לבוש מסוימת רק כדי לגלות שאצל בן זוג חדש זה בדיוק מה שהוא לא רוצה. לפעמים אדם אחד נהנה כשהוא מדבר בקול רם, בעוד השני רוצה שקט. לפעמים אחת מעדיפה ליטוף עדין בשיער, ואחר מעדיף ליטוף חזק יותר או בכלל לא אוהב שנוגעים לו בשיער. אלו דוגמאות להבדלים אישיים משמעותיים שלא קשורים בהכרח לנורמות רחבות כמו "רוב האנשים מעדיפים אוכל על פני חול".
כיצד ניתן לזהות את העדפות האחר מבלי לשאול ישירות?
ש: אם בן הזוג לא משתף מה הוא בדיוק אוהב, איך אפשר לדעת בכל זאת מה מתאים לו?
ת: אפשר להסתכל על הפעולות שלו עצמו. לדוגמה, אם את רואה שמישהו תמיד בוחר ללבוש בגדים יוקרתיים, ייתכן שהוא ישמח שגם את תתלבשי דומה כשתצאו יחד. אם הוא אוהב ללכת בחולצת טריקו וג'ינס, הוא עשוי לצפות למראה דומה גם ממך. מעבר לזה, אם את רואה שהוא מדגיש חשיבות ל"שקט ורוגע", יכול להיות שהוא ירצה שגם את תדברי אליו בשקט ובלי צעקות.
מה לגבי התנהגויות שליליות או ביטויי כעס?
ש: איך אפשר לדעת במה אדם רגיש אם הוא כועס או רוצה לפגוע במישהו אחר?
ת: הרבה פעמים, אם אדם כועס ומכנה מישהו "טיפש", אפשר להסיק שהוא מייחס הרבה חשיבות לחוכמה. הוא בחר "טיפש" בדיוק כי מבחינתו זו הפגיעה הקשה ביותר. במקביל, אם רוצים לפייס אותו, אפשר להדגיש בפניו שהוא חכם. אותו רעיון פועל גם הפוך: אם אדם נמנע מלעשות רעש כדי לא להעיר ילדים, כנראה שהוא לא רוצה שיעירו אותו בעצמו בעת שהוא ישן.
איך האופן שבו מפרשים סיטואציות מעיד על תפיסה פנימית?
ש: האם אפשר להסיק משהו על דעות של מישהו, רק לפי האופן שהוא מפרש את המציאות או את פעולותיהם של אחרים?
ת: בהחלט. אם אדם רואה אמא צועקת על הילד שלה ומיד מסיק שהיא "לא מעריכה את הילד", יכול להיות שזה בגלל שבתוכו הוא מקשר צעקות לחוסר הערכה. אדם אחר היה יכול לפרש אותה צעקה דווקא כהבעת אהבה ודאגה. דוגמה נוספת היא מישהו שנפגע ממנהל שקרא לו בצורה תקיפה. אחרי בדיקה עמוקה, התגלה שהוא עצמו פונה לאחרים בטון כזה רק כשהוא רוצה לפגוע, ולכן הוא פירש שגם המנהל רוצה לפגוע בו. הדבר מלמד שהדרך שבה אדם פועל או מפרש סיטואציות משקפת לא פעם איך הוא עצמו רואה את העולם.
ש: אז בסופו של דבר, מה חשוב לזכור?
ת: חשוב להבין שיש הבדלים בין אנשים, גם אם קיימת נורמה כללית. כן, ברוב המקרים אנשים יעדיפו דברים מסוימים (כמו אוכל על פני חול), אבל בפרטים הקטנים והאישיים, יש אינסוף גוונים והעדפות הפוכות. כדי להבין מה האדם השני רוצה, צריך להיות קשובים למעשים שלו, להתבטאויות שלו, למה שהוא משבח ולמה שהוא מגנה. זוהי הקשבה פנימית, לא רק הקשבה מילולית, אלא גם קריאה בין השורות.
ש: לעתים שואלים מדוע חלק מהנשים מעדיפות גבר שיש לו כסף ונראה טוב.
ת: יש נשים שמחפשות את זה כי כך הן מאמינות שזהו הבסיס לחיים נוחים, לביטחון כלכלי, או אולי לתחושה שיש להן שותף שמשדר הצלחה או יוקרה. יחד עם זאת, יש נשים אחרות שיעדיפו תכונות אחרות, כמו לב טוב, יכולת הקשבה או כנות.
האם כולן פועלות לפי אותה נורמה?
ש: האם אפשר לומר שכל הנשים בוחרות רק לפי כסף ומראה חיצוני?
ת: לא בהכרח. יש נשים רבות שכן מייחסות משקל למראה ולכסף, אך יש גם לא מעט נשים שיוצאות עם גבר שאולי לא נראה הכי טוב או לא מחזיק ממון רב, רק בגלל שהן מצאו בו תכונה אחרת חשובה יותר. דוגמה קלאסית היא אישה יפה הבוחרת בגבר פחות אטרקטיבי חיצונית, כי הוא מעניק לה יחס חם או לב טוב.
איך נורמה ורוב סטטיסטי מתנגשים עם העדפות אישיות?
ש: יש טענה שרוב הנשים כן מעדיפות מראה טוב או מצב כלכלי יציב. מה עושים עם אלו שלא מתאימות ל"רוב"?
ת: ברור שיש הסתברויות ונורמות חברתיות שכיחות, אך זה לא מבטל את קיומם של מיעוט או "שוליים" שבהם העדפות שונות לגמרי. אדם אחד עשוי להסתכל על בגדי יוקרה כחשובים, בעוד אדם אחר רואה חשיבות בלבוש ספורטיבי ופשוט יותר.
האם קיימות העדפות הפוכות לגמרי?
ש: האם באמת יש מצבים שבן אדם אחד רוצה דבר מסוים, ומישהו אחר רוצה את ההיפך הגמור?
ת: כן, יש מקרים שבהם אישה התרגלה לצורת התנהגות או לבוש מסוימת רק כדי לגלות שאצל בן זוג חדש זה בדיוק מה שהוא לא רוצה. לפעמים אדם אחד נהנה כשהוא מדבר בקול רם, בעוד השני רוצה שקט. לפעמים אחת מעדיפה ליטוף עדין בשיער, ואחר מעדיף ליטוף חזק יותר או בכלל לא אוהב שנוגעים לו בשיער. אלו דוגמאות להבדלים אישיים משמעותיים שלא קשורים בהכרח לנורמות רחבות כמו "רוב האנשים מעדיפים אוכל על פני חול".
כיצד ניתן לזהות את העדפות האחר מבלי לשאול ישירות?
ש: אם בן הזוג לא משתף מה הוא בדיוק אוהב, איך אפשר לדעת בכל זאת מה מתאים לו?
ת: אפשר להסתכל על הפעולות שלו עצמו. לדוגמה, אם את רואה שמישהו תמיד בוחר ללבוש בגדים יוקרתיים, ייתכן שהוא ישמח שגם את תתלבשי דומה כשתצאו יחד. אם הוא אוהב ללכת בחולצת טריקו וג'ינס, הוא עשוי לצפות למראה דומה גם ממך. מעבר לזה, אם את רואה שהוא מדגיש חשיבות ל"שקט ורוגע", יכול להיות שהוא ירצה שגם את תדברי אליו בשקט ובלי צעקות.
מה לגבי התנהגויות שליליות או ביטויי כעס?
ש: איך אפשר לדעת במה אדם רגיש אם הוא כועס או רוצה לפגוע במישהו אחר?
ת: הרבה פעמים, אם אדם כועס ומכנה מישהו "טיפש", אפשר להסיק שהוא מייחס הרבה חשיבות לחוכמה. הוא בחר "טיפש" בדיוק כי מבחינתו זו הפגיעה הקשה ביותר. במקביל, אם רוצים לפייס אותו, אפשר להדגיש בפניו שהוא חכם. אותו רעיון פועל גם הפוך: אם אדם נמנע מלעשות רעש כדי לא להעיר ילדים, כנראה שהוא לא רוצה שיעירו אותו בעצמו בעת שהוא ישן.
איך האופן שבו מפרשים סיטואציות מעיד על תפיסה פנימית?
ש: האם אפשר להסיק משהו על דעות של מישהו, רק לפי האופן שהוא מפרש את המציאות או את פעולותיהם של אחרים?
ת: בהחלט. אם אדם רואה אמא צועקת על הילד שלה ומיד מסיק שהיא "לא מעריכה את הילד", יכול להיות שזה בגלל שבתוכו הוא מקשר צעקות לחוסר הערכה. אדם אחר היה יכול לפרש אותה צעקה דווקא כהבעת אהבה ודאגה. דוגמה נוספת היא מישהו שנפגע ממנהל שקרא לו בצורה תקיפה. אחרי בדיקה עמוקה, התגלה שהוא עצמו פונה לאחרים בטון כזה רק כשהוא רוצה לפגוע, ולכן הוא פירש שגם המנהל רוצה לפגוע בו. הדבר מלמד שהדרך שבה אדם פועל או מפרש סיטואציות משקפת לא פעם איך הוא עצמו רואה את העולם.
ש: אז בסופו של דבר, מה חשוב לזכור?
ת: חשוב להבין שיש הבדלים בין אנשים, גם אם קיימת נורמה כללית. כן, ברוב המקרים אנשים יעדיפו דברים מסוימים (כמו אוכל על פני חול), אבל בפרטים הקטנים והאישיים, יש אינסוף גוונים והעדפות הפוכות. כדי להבין מה האדם השני רוצה, צריך להיות קשובים למעשים שלו, להתבטאויות שלו, למה שהוא משבח ולמה שהוא מגנה. זוהי הקשבה פנימית, לא רק הקשבה מילולית, אלא גם קריאה בין השורות.
- זוגיות והעדפות אישיות
- תקשורת בין - אישית והקשבה פנימית
- איך לפרש התנהגות וכעס של אחרים
- נורמות חברתיות לעומת העדפות אישיות
ש: יש לו כסף ושנראה טוב.
אליעד: מה בחורות יחפשו בדרך כלל מישהו שיש לו כסף ונראה טוב, על איזה בחורות את מדברת? לפי מה שאת מכירה ואם אני אפגיש אותך עם הבחורות שעזבו את הבחור שיש לו כסף ושהוא נראה טוב ושחיפשו.
ש: ברור כי זה לא מכסה הכל.
אליעד: לא כי חיפשו תכונה אחרת.
ש: ברור כי הם חיפשו תכונה אחרת שזה שיש לו כסף וזה זה לא מכסה הכל.
אליעד: אז מה את באה להגיד בעצם?
ש: שזה הבסיס אבל כאילו בסדר הם לא ילכו פתאום למישהו מכוער ועני שיש לו פתאום את התכונה האחרת שלא הייתה בבחור הקודם.
אליעד: למה לא אולי כן, אף פעם לא קרה שראית מישהי מאוד יפה שהולכת עם מישהו מעוד מכוער ושאלו למה ואמרו "כי יש לו לב טוב, כי הוא משהו"?
ש: זה אני פחות מכירה אולי כי יש לו כסף ויש לו זה, מישהי יפה עם מישהו מכוער.
אליעד: בסדר אבל יש עוד סיבות לא?
ש: ברור שיש אבל זה מה שאני מדברת על הנורמה.
אליעד: אז מה את בעצם באה להגיד, לא זה ברור שרוב האנשים שיש דברים שבהם רוב האנשים רוצים את אותו דבר זה נכון אבל זה עדיין לא אומר שכל האנשים רוצים את אותו הדבר.
ש: ברור יש את המיעוט ויש את השוליים.
אליעד: לא אני אומר יותר מזה יש גם דברים שיש בהם העדפות אישיות, העדפות אישיות נגיד לדוגמה איך מלטפים לך את השיער, יכולה להיות לך העדפה אישית בזה?
ש: כן.
אליעד: יפה, את חושבת שיש בזה נורמה?
ש: לא.
אליעד: לא, למה אין בזה נורמה? כי אין בזה נורמה את יכולה להגיד שאם נעשה סקר על מיליון בחורות או מיליארד אולי נמצא בסוף יתגלה לנו שיש נורמה יכול להיות שיש סטטיסטית אבל אין בזה זה לא בהכרח נורמה מי יכול לדעת מה הנורמה.
ש: לא אבל כן יש דברים שהם בהסתברות מאוד גבוהה.
אליעד: נגיד אנשים לא אוהבים נגיד שמושכים להם את השיער למרות שיש כאלה שגם מושכים להם את השיער, אוקי אבל לדוגמה איך נגיד לדוגמה נגיד ללטף למישהו את השיער אז איך את יכולה לדעת.
ש: זה משהו שבאמת אני לא יכולה לדעת.
אליעד: לא אבל נתתי לך דוגמה מקודם על מה שאמרתי קודם זאת התשובה, אם לדוגמה נגיד אני אתן דוגמה את מלטפת למישהו את השיער ליטפת לו את השיער, את מלטפת לו את השיער נגיד בצורה מאוד עדינה הוא יכול להניח מזה שכנראה כמלטפים לך את השיער את מעדיפה שילטפו לך את השיער בצורה עדינה.
ש: אוקי.
אליעד: זה מה שאמרתי ואם לדוגמה נגיד תוך כדי שתלטפי לו את השיער לא יודע מה תעשי משהו מסוים הוא יכול להניח שזה מה שאת רוצה, אני מנסה להגיד שניתן לקרוא מה השני רוצה לפי מה שהוא עושה.
ש: כן אבל אז אתה סיכמת את כל הדבר הזה שיש כל כך הרבה הפכים ואז אמרתי שאני לא חווה שיש הפכים אלא שיש איזה משהו כן איזה נורמה ויש שוליים שיש להם.
אליעד: עוד פעם אני מסכים איתך שיש דברים שהם נורמה, אני מסכים איתך שלדוגמה רוב האנשים לדוגמה נגיד יעדיפו לאכול בשר מאשר לאכול חול אפילו צמחוניים בשר על חול, יפה אבל עדיין מה רוב האנשים יעדיפו לאכול בבית או במסעדה? לא יודע יש כאלו שיעדיפו בית יש כאלה שיש להם אווירה של בית ויש כאלה עם אווירה של מסעדה. אז מה את בעצם באה להגיד כאילו איך זה סותר או משהו שאני אמרתי?
ש: כי הפכים זה הפכים גמורים.
אליעד: אף פעם לא נתקלת בהפכים גמורים לא יצאת עם עשרות גברים וראית שכל אחד יש לו משהו ראש אחר?
ש: לא.
אליעד: אוקי אם זה יקרה לך פעם תדעי, סתם אבל אני אומר בפרקטיקה יש דברים שגבר אחד אוהב משהו מסוים ואחרי שאת כבר תתאימי את עצמך לאותו בן אדם נגיד כעיקרון ואת תהיי עם מישהו אחר שהוא אוהב בדיוק הפוך אז את אומרת "מה הפוך אבל אני שנים ניסיתי להתאים את עצמי להיות ככה עד שהתרגלתי לזה עכשיו הפוך" הפוך זה מה שהוא אוהב הפוך.
ש: כן אבל זה בדברים שהם באמת שיש להם העדפות.
אליעד: זה יכול להיות בצורה שאת מדברת זה יכול להיות בטון דיבור, יכול להיות העדפות לגבי איך את מדברת יכול להיות העדפות לגבי איך את מתלבשת יכול להיות העדפות לגבי המון פרמטרים.
ש: אוקי אבל בפירוש רוב האנשים יעדיפו אוכל ולא חול נכון?
אליעד: אוקי זה נכון, עוד פעם יש תחומים שאת יכולה להניח שרוב האנשים מעדיפים משהו מסוים ויש תחומים שזה עדיין לא ידוע. בואי ניתן דוגמה נגיד שאת רוצה מישהו נניח שאת רוצה מישהו ונגיד שעכשיו את רוצה לדעת נגיד איך נגיד הוא אוהב שאת מתלבשת נניח, בסדר נניח ונגיד שהוא לא אומר לך ואת רוצה לדעת איך הוא אוהב שאת מתלבשת, עכשיו עוד פעם כל מה שאני אומר זה לא מחויב אבל זה כיוון לחשיבה ונגיד שאת רואה נגיד שהוא מתלבש תמיד בבגדים מסוג מסוים, נגיד תמיד הוא מתלבש בצורה ספורטיבית נגיד אז את יכולה להניח שהוא יאהב שגם את תתלבשי ספורטיבי.
לא מחויב שום דבר אבל יש בזה היגיון, את מבינה את לא צריכה לדעת "איך הוא יאהב שאני מתלבשת מה הוא אוהב?" בא נראה מה הוא אוהב עבור עצמו, אם הוא נגיד עבור עצמו תמיד אוהב ללכת בבגדים מאוד יוקרתיים כנראה שהוא יאהב שגם את תלכי עם בגדים יוקרתיים כי אם הוא חושב שזה טוב הוא כנראה יחשוב שגם לך זה טוב. עוד פעם יש תמיד את ההבדלים גם כן נגיד של גבר ואישה שהוא מניח שהגבר צריך להיות יותר חזק והאישה חלשה, נגיד לדוגמה נגיד שהוא יצעק עלייך נניח, סתם אני ממציא אבל הוא ירצה שאת תדברי אליו בשקט למה כי הוא מניח שהוא צריך להיות החזק ואת החלשה נניח בסדר אבל עדיין יש דברים שזה לא תמיד יש את ההבדלים האלה ולפעמים לפי מה שטוב לו את יכולה להניח שזה גם טוב, לפעמים נגיד הוא עושה לך טוב את יכולה להניח שזה גם טוב לו.
ש: ואיך זה ברע?
אליעד: אותו דבר אם יש משהו שמישהו נגיד.
ש: בזוגות כאילו נלך על דוגמה בזוגות.
אליעד: צריך לחשוב על דוגמה, עוד פעם בא תניח שבן אדם כשהוא עושה רע למישהו נגיד הוא לא רוצה שיעשו לו את זה, בא נגיד נלך על ההפוך אם לדוגמה נגיד שמישהו כשהוא כועס עליך יש משהו שהוא ישר יגיד לך אותו, מה יגיד לך "איזה טיפש אתה" זאת אומרת שמה הוא לא רוצה שיגידו לו? שהוא טיפש. קודם כל עוד פעם זה לא מחויב אבל אתה אומר "אם הוא רצה לפגוע בי והוא אמר לי שאני טיפש מכל מה שהוא יכול היה להגיד למה הוא אמר לי דווקא שאני טיפש לפי מה? כנראה שהוא חשב שטיפש זה מאוד גרוע, אז אם אני רוצה לפגוע בו מה אני צריך להגיד לו? שהוא טיפש".
אוקי זה כאילו מהצד שאם נגיד אתה רוצה לעשות למישהו רע אתה אומר "מה הוא עושה לאחרים? זה מה שאפשר לעשות לו רע", עוד פעם זה לא מחויב. עכשיו אם לדוגמה מישהו נגיד לא רוצה שיעשו לו משהו מסוים נגיד מישהו נמנע מלעשות, אני מנסה שזה לא שיגידו לך אל תעשה לי רע אלא לדוגמה נגיד שיש מישהו שנגיד לדוגמה נגיד אשתך נניח נגיד הילדים ישנים ואז נגיד היא אומרת "אל תעיר אותם" נגיד כאילו "בוא לא נעשה רעש כדי לא להעיר אותם" זאת אומרת שהיא חושבת שזה יהיה רע אם יעירו אותם, זאת אומרת שהיא לא רוצה שיעירו אותה לפי זה שהיא לא רוצה לעשות רע מסוג מסוים ואם נגיד היא אומרת "לא משנה לא יקרה שום דבר אם הם יקומו" זאת אומרת שלא רע לה אם יעירו אותה.
עכשיו החוכמה כפי שאמרתי היא לדעת לעשות את ההפרדה בין מה שטוב לך או לך לבין מה שטוב לבין אדם השני כי הרבה פעמים זה שונה, לך טוב חם הוא טוב לו קר ואוטומטית בן אדם יגיד חם לו נגיד אז הוא אומר "טוב בוא נדליק מזגן" רגע אבל הוא לא אוהב מזגן וזה לא תמיד כי האינסטינקט של הבן אדם אומר "רגע אם לי טוב משהו כנראה שזה גם טוב לו, אם לי רע משהו כנראה זה רע" אבל זה לא תמיד ככה לפעמים זה הפוך. הבנו את הסיפור והרבה פעמים אני אחזור ואגיד עוד פעם שהרבה פעמים הטיפ הפרקטי הוא שהרבה פעמים לא צריך לשאול מישהו מה הוא אוהב או לא אוהב לפעמים ניתן לדעת את זה לפי הפעולות שלו עצמו, זה הכלל לפי הפעולות שלו עצמו ניתן לדעת מה הוא אוהב או לא.
הבנו ואני אוסיף עוד דבר שזה לא רק אוהב או לא אוהב זה גם לגבי דעות באופן כללי, זאת אומרת בן אדם לדוגמה נגיד מפרש דברים לפי איך שהוא רואה אותם בבסיס שלו, לדוגמה נגיד שעכשיו תבוא אמא ברחוב ותצעק על הילד שלה ויבוא מישהו מהצד ויגיד "תראה איך האמא הזאת לא מעריכה את הילד שלה", למה הוא אומר את זה? כי הוא מניח בראש שלו מחויב שהוא יפרש את זה למה שהוא לא יגיד "תראה איך היא אוהבת אותו ומרגישים בנוח כשהיא צועקת עליו" אולי זה הפוך, אלא מה שבהתניה שלו הוא עצמו רואה את זה ככה שנגיד אם צועקים עליו זה נובע מחוסר הערכה ואז נגיד הוא מפרש או נגיד כשהוא צועק זה נובע מחוסר הערכה.
היה פעם מישהו נגיד לדוגמה אצלי באיזה טיפול באיזה עניין שהוא היה קטע שכשהיו בעבודה מישהו היה צועק עליו או משהו כזה הוא היה ישר נפגע מזה, על סתם על איזה משהו כאילו מישהו אמר לו איזה משהו בצורה מסוימת הוא היה נפגע מזה, למה אתה נפגע מזה אחרי החקירה התברר כי הוא כשהוא מדבר ככה לאחרים זה רק כשהוא רוצה לפגוע בהם ולכן הוא הניח שכשמדברים אליו ככה רוצים לפגוע בו וזה בכלל לא היה מחויב לדוגמה. אז אני אומר גם לפי הצורה שבן אדם מפרש דברים אחרים ניתן לראות נגיד איך הוא רואה את העולם, אם נגיד כמו על ראש הגנב בוער הכובע אם הוא מניח שמישהו אמר לו את זה כי ככה וככה יכול להיות שבראש שלו זה יהיה ככה וככה כי אחרת למה שהוא יחשוב כזה דבר, בסדר יש בזה עוד המון והמון דברים.
ש: זאת הקשבה, קוראים לזה הקשבה.
אליעד: נכון זה לא הקשבה רק לפשוט.
ש: זאת לא הקשבה באוזן אלא הקשבה.
אליעד: אני אומר אבל מעבר לזה זה לא רק.
ש: קשובה מהמילה קשוב.
אליעד: נכון אבל אני אומר זה כהקשבה במובן פנימי יותר כאילו את גם מודעת למה המשמעות של הדבר אם הוא אמר ככה אז כנראה שככה, אם לדוגמה נגיד מישהו אומר לך נגיד מישהו אומר "מה אתה אומר את זה מה נראה לך שאני טיפש?" זאת אומרת שאם אתה רוצה להחמיא לו אתה צריך להחמיא לו שהוא חכם, איך אתה יכול לדעת מה הבן אדם רוצה שישמע בתור מחמאה? תראה ממה הוא מנסה שלא תחשוב עליו נגיד הוא לא אומר לך את זה בפירוש, יש כל מיני דרכים לדעת הרבה דברים על אנשים.
או נגיד לדוגמה שמישהו משבח מישהו אחר במשהו "וואו תראה איזה חכם הוא" סתם נלך על החכם נניח, זאת אומרת שהוא בעצם לא היה רוצה שיגידו עליו שהוא טיפש כי אם הוא רואה בזה שבח זאת אומרת זה אומר שהוא חושב שזה שבח, אם הוא חושב שזה שבח זאת אומרת שהוא חושב שההפך של זה זה ביזוי אז הוא לא רוצה לעצמו שיגידו לו שזה ביזוי. הבנו יש מה להוסיף? אוקי.
אליעד: מה בחורות יחפשו בדרך כלל מישהו שיש לו כסף ונראה טוב, על איזה בחורות את מדברת? לפי מה שאת מכירה ואם אני אפגיש אותך עם הבחורות שעזבו את הבחור שיש לו כסף ושהוא נראה טוב ושחיפשו.
ש: ברור כי זה לא מכסה הכל.
אליעד: לא כי חיפשו תכונה אחרת.
ש: ברור כי הם חיפשו תכונה אחרת שזה שיש לו כסף וזה זה לא מכסה הכל.
אליעד: אז מה את באה להגיד בעצם?
ש: שזה הבסיס אבל כאילו בסדר הם לא ילכו פתאום למישהו מכוער ועני שיש לו פתאום את התכונה האחרת שלא הייתה בבחור הקודם.
אליעד: למה לא אולי כן, אף פעם לא קרה שראית מישהי מאוד יפה שהולכת עם מישהו מעוד מכוער ושאלו למה ואמרו "כי יש לו לב טוב, כי הוא משהו"?
ש: זה אני פחות מכירה אולי כי יש לו כסף ויש לו זה, מישהי יפה עם מישהו מכוער.
אליעד: בסדר אבל יש עוד סיבות לא?
ש: ברור שיש אבל זה מה שאני מדברת על הנורמה.
אליעד: אז מה את בעצם באה להגיד, לא זה ברור שרוב האנשים שיש דברים שבהם רוב האנשים רוצים את אותו דבר זה נכון אבל זה עדיין לא אומר שכל האנשים רוצים את אותו הדבר.
ש: ברור יש את המיעוט ויש את השוליים.
אליעד: לא אני אומר יותר מזה יש גם דברים שיש בהם העדפות אישיות, העדפות אישיות נגיד לדוגמה איך מלטפים לך את השיער, יכולה להיות לך העדפה אישית בזה?
ש: כן.
אליעד: יפה, את חושבת שיש בזה נורמה?
ש: לא.
אליעד: לא, למה אין בזה נורמה? כי אין בזה נורמה את יכולה להגיד שאם נעשה סקר על מיליון בחורות או מיליארד אולי נמצא בסוף יתגלה לנו שיש נורמה יכול להיות שיש סטטיסטית אבל אין בזה זה לא בהכרח נורמה מי יכול לדעת מה הנורמה.
ש: לא אבל כן יש דברים שהם בהסתברות מאוד גבוהה.
אליעד: נגיד אנשים לא אוהבים נגיד שמושכים להם את השיער למרות שיש כאלה שגם מושכים להם את השיער, אוקי אבל לדוגמה איך נגיד לדוגמה נגיד ללטף למישהו את השיער אז איך את יכולה לדעת.
ש: זה משהו שבאמת אני לא יכולה לדעת.
אליעד: לא אבל נתתי לך דוגמה מקודם על מה שאמרתי קודם זאת התשובה, אם לדוגמה נגיד אני אתן דוגמה את מלטפת למישהו את השיער ליטפת לו את השיער, את מלטפת לו את השיער נגיד בצורה מאוד עדינה הוא יכול להניח מזה שכנראה כמלטפים לך את השיער את מעדיפה שילטפו לך את השיער בצורה עדינה.
ש: אוקי.
אליעד: זה מה שאמרתי ואם לדוגמה נגיד תוך כדי שתלטפי לו את השיער לא יודע מה תעשי משהו מסוים הוא יכול להניח שזה מה שאת רוצה, אני מנסה להגיד שניתן לקרוא מה השני רוצה לפי מה שהוא עושה.
ש: כן אבל אז אתה סיכמת את כל הדבר הזה שיש כל כך הרבה הפכים ואז אמרתי שאני לא חווה שיש הפכים אלא שיש איזה משהו כן איזה נורמה ויש שוליים שיש להם.
אליעד: עוד פעם אני מסכים איתך שיש דברים שהם נורמה, אני מסכים איתך שלדוגמה רוב האנשים לדוגמה נגיד יעדיפו לאכול בשר מאשר לאכול חול אפילו צמחוניים בשר על חול, יפה אבל עדיין מה רוב האנשים יעדיפו לאכול בבית או במסעדה? לא יודע יש כאלו שיעדיפו בית יש כאלה שיש להם אווירה של בית ויש כאלה עם אווירה של מסעדה. אז מה את בעצם באה להגיד כאילו איך זה סותר או משהו שאני אמרתי?
ש: כי הפכים זה הפכים גמורים.
אליעד: אף פעם לא נתקלת בהפכים גמורים לא יצאת עם עשרות גברים וראית שכל אחד יש לו משהו ראש אחר?
ש: לא.
אליעד: אוקי אם זה יקרה לך פעם תדעי, סתם אבל אני אומר בפרקטיקה יש דברים שגבר אחד אוהב משהו מסוים ואחרי שאת כבר תתאימי את עצמך לאותו בן אדם נגיד כעיקרון ואת תהיי עם מישהו אחר שהוא אוהב בדיוק הפוך אז את אומרת "מה הפוך אבל אני שנים ניסיתי להתאים את עצמי להיות ככה עד שהתרגלתי לזה עכשיו הפוך" הפוך זה מה שהוא אוהב הפוך.
ש: כן אבל זה בדברים שהם באמת שיש להם העדפות.
אליעד: זה יכול להיות בצורה שאת מדברת זה יכול להיות בטון דיבור, יכול להיות העדפות לגבי איך את מדברת יכול להיות העדפות לגבי איך את מתלבשת יכול להיות העדפות לגבי המון פרמטרים.
ש: אוקי אבל בפירוש רוב האנשים יעדיפו אוכל ולא חול נכון?
אליעד: אוקי זה נכון, עוד פעם יש תחומים שאת יכולה להניח שרוב האנשים מעדיפים משהו מסוים ויש תחומים שזה עדיין לא ידוע. בואי ניתן דוגמה נגיד שאת רוצה מישהו נניח שאת רוצה מישהו ונגיד שעכשיו את רוצה לדעת נגיד איך נגיד הוא אוהב שאת מתלבשת נניח, בסדר נניח ונגיד שהוא לא אומר לך ואת רוצה לדעת איך הוא אוהב שאת מתלבשת, עכשיו עוד פעם כל מה שאני אומר זה לא מחויב אבל זה כיוון לחשיבה ונגיד שאת רואה נגיד שהוא מתלבש תמיד בבגדים מסוג מסוים, נגיד תמיד הוא מתלבש בצורה ספורטיבית נגיד אז את יכולה להניח שהוא יאהב שגם את תתלבשי ספורטיבי.
לא מחויב שום דבר אבל יש בזה היגיון, את מבינה את לא צריכה לדעת "איך הוא יאהב שאני מתלבשת מה הוא אוהב?" בא נראה מה הוא אוהב עבור עצמו, אם הוא נגיד עבור עצמו תמיד אוהב ללכת בבגדים מאוד יוקרתיים כנראה שהוא יאהב שגם את תלכי עם בגדים יוקרתיים כי אם הוא חושב שזה טוב הוא כנראה יחשוב שגם לך זה טוב. עוד פעם יש תמיד את ההבדלים גם כן נגיד של גבר ואישה שהוא מניח שהגבר צריך להיות יותר חזק והאישה חלשה, נגיד לדוגמה נגיד שהוא יצעק עלייך נניח, סתם אני ממציא אבל הוא ירצה שאת תדברי אליו בשקט למה כי הוא מניח שהוא צריך להיות החזק ואת החלשה נניח בסדר אבל עדיין יש דברים שזה לא תמיד יש את ההבדלים האלה ולפעמים לפי מה שטוב לו את יכולה להניח שזה גם טוב, לפעמים נגיד הוא עושה לך טוב את יכולה להניח שזה גם טוב לו.
ש: ואיך זה ברע?
אליעד: אותו דבר אם יש משהו שמישהו נגיד.
ש: בזוגות כאילו נלך על דוגמה בזוגות.
אליעד: צריך לחשוב על דוגמה, עוד פעם בא תניח שבן אדם כשהוא עושה רע למישהו נגיד הוא לא רוצה שיעשו לו את זה, בא נגיד נלך על ההפוך אם לדוגמה נגיד שמישהו כשהוא כועס עליך יש משהו שהוא ישר יגיד לך אותו, מה יגיד לך "איזה טיפש אתה" זאת אומרת שמה הוא לא רוצה שיגידו לו? שהוא טיפש. קודם כל עוד פעם זה לא מחויב אבל אתה אומר "אם הוא רצה לפגוע בי והוא אמר לי שאני טיפש מכל מה שהוא יכול היה להגיד למה הוא אמר לי דווקא שאני טיפש לפי מה? כנראה שהוא חשב שטיפש זה מאוד גרוע, אז אם אני רוצה לפגוע בו מה אני צריך להגיד לו? שהוא טיפש".
אוקי זה כאילו מהצד שאם נגיד אתה רוצה לעשות למישהו רע אתה אומר "מה הוא עושה לאחרים? זה מה שאפשר לעשות לו רע", עוד פעם זה לא מחויב. עכשיו אם לדוגמה מישהו נגיד לא רוצה שיעשו לו משהו מסוים נגיד מישהו נמנע מלעשות, אני מנסה שזה לא שיגידו לך אל תעשה לי רע אלא לדוגמה נגיד שיש מישהו שנגיד לדוגמה נגיד אשתך נניח נגיד הילדים ישנים ואז נגיד היא אומרת "אל תעיר אותם" נגיד כאילו "בוא לא נעשה רעש כדי לא להעיר אותם" זאת אומרת שהיא חושבת שזה יהיה רע אם יעירו אותם, זאת אומרת שהיא לא רוצה שיעירו אותה לפי זה שהיא לא רוצה לעשות רע מסוג מסוים ואם נגיד היא אומרת "לא משנה לא יקרה שום דבר אם הם יקומו" זאת אומרת שלא רע לה אם יעירו אותה.
עכשיו החוכמה כפי שאמרתי היא לדעת לעשות את ההפרדה בין מה שטוב לך או לך לבין מה שטוב לבין אדם השני כי הרבה פעמים זה שונה, לך טוב חם הוא טוב לו קר ואוטומטית בן אדם יגיד חם לו נגיד אז הוא אומר "טוב בוא נדליק מזגן" רגע אבל הוא לא אוהב מזגן וזה לא תמיד כי האינסטינקט של הבן אדם אומר "רגע אם לי טוב משהו כנראה שזה גם טוב לו, אם לי רע משהו כנראה זה רע" אבל זה לא תמיד ככה לפעמים זה הפוך. הבנו את הסיפור והרבה פעמים אני אחזור ואגיד עוד פעם שהרבה פעמים הטיפ הפרקטי הוא שהרבה פעמים לא צריך לשאול מישהו מה הוא אוהב או לא אוהב לפעמים ניתן לדעת את זה לפי הפעולות שלו עצמו, זה הכלל לפי הפעולות שלו עצמו ניתן לדעת מה הוא אוהב או לא.
הבנו ואני אוסיף עוד דבר שזה לא רק אוהב או לא אוהב זה גם לגבי דעות באופן כללי, זאת אומרת בן אדם לדוגמה נגיד מפרש דברים לפי איך שהוא רואה אותם בבסיס שלו, לדוגמה נגיד שעכשיו תבוא אמא ברחוב ותצעק על הילד שלה ויבוא מישהו מהצד ויגיד "תראה איך האמא הזאת לא מעריכה את הילד שלה", למה הוא אומר את זה? כי הוא מניח בראש שלו מחויב שהוא יפרש את זה למה שהוא לא יגיד "תראה איך היא אוהבת אותו ומרגישים בנוח כשהיא צועקת עליו" אולי זה הפוך, אלא מה שבהתניה שלו הוא עצמו רואה את זה ככה שנגיד אם צועקים עליו זה נובע מחוסר הערכה ואז נגיד הוא מפרש או נגיד כשהוא צועק זה נובע מחוסר הערכה.
היה פעם מישהו נגיד לדוגמה אצלי באיזה טיפול באיזה עניין שהוא היה קטע שכשהיו בעבודה מישהו היה צועק עליו או משהו כזה הוא היה ישר נפגע מזה, על סתם על איזה משהו כאילו מישהו אמר לו איזה משהו בצורה מסוימת הוא היה נפגע מזה, למה אתה נפגע מזה אחרי החקירה התברר כי הוא כשהוא מדבר ככה לאחרים זה רק כשהוא רוצה לפגוע בהם ולכן הוא הניח שכשמדברים אליו ככה רוצים לפגוע בו וזה בכלל לא היה מחויב לדוגמה. אז אני אומר גם לפי הצורה שבן אדם מפרש דברים אחרים ניתן לראות נגיד איך הוא רואה את העולם, אם נגיד כמו על ראש הגנב בוער הכובע אם הוא מניח שמישהו אמר לו את זה כי ככה וככה יכול להיות שבראש שלו זה יהיה ככה וככה כי אחרת למה שהוא יחשוב כזה דבר, בסדר יש בזה עוד המון והמון דברים.
ש: זאת הקשבה, קוראים לזה הקשבה.
אליעד: נכון זה לא הקשבה רק לפשוט.
ש: זאת לא הקשבה באוזן אלא הקשבה.
אליעד: אני אומר אבל מעבר לזה זה לא רק.
ש: קשובה מהמילה קשוב.
אליעד: נכון אבל אני אומר זה כהקשבה במובן פנימי יותר כאילו את גם מודעת למה המשמעות של הדבר אם הוא אמר ככה אז כנראה שככה, אם לדוגמה נגיד מישהו אומר לך נגיד מישהו אומר "מה אתה אומר את זה מה נראה לך שאני טיפש?" זאת אומרת שאם אתה רוצה להחמיא לו אתה צריך להחמיא לו שהוא חכם, איך אתה יכול לדעת מה הבן אדם רוצה שישמע בתור מחמאה? תראה ממה הוא מנסה שלא תחשוב עליו נגיד הוא לא אומר לך את זה בפירוש, יש כל מיני דרכים לדעת הרבה דברים על אנשים.
או נגיד לדוגמה שמישהו משבח מישהו אחר במשהו "וואו תראה איזה חכם הוא" סתם נלך על החכם נניח, זאת אומרת שהוא בעצם לא היה רוצה שיגידו עליו שהוא טיפש כי אם הוא רואה בזה שבח זאת אומרת זה אומר שהוא חושב שזה שבח, אם הוא חושב שזה שבח זאת אומרת שהוא חושב שההפך של זה זה ביזוי אז הוא לא רוצה לעצמו שיגידו לו שזה ביזוי. הבנו יש מה להוסיף? אוקי.