7:27בוגד תמיד יבגוד, איך אפשר לסלוח על בגידה? האם פעם בוגד תמיד בוגד? האם בוגד תמיד בוגד? פעם בוגדת תמיד בוגדת, זוגיות אחרי בגידה, אמון אחרי בגידה, טיפול זוגי אחרי בגידה, איך לשקם אמון? החזרת אמון, בניית אמון
האם אפשר לסלוח ולתת אמון מחדש אחרי בגידה?
אליעד כהן פותח בדיון בשאלה מורכבת הנוגעת למערכות יחסים ולסוגיה של אמון אחרי בגידה. הוא מציג את השאלה המרכזית: האם אדם שנבגד על ידי בן הזוג יכול להאמין בו שוב? הנושא מוצג בצורה ישירה מאוד, כשאליעד מבקש להבהיר באופן מפורש למה הכוונה במונח "לסמוך".
מה פירוש "לסמוך" על בן הזוג אחרי בגידה?
אליעד מבהיר כי לסמוך, בהקשר זה, משמעו להאמין שבן הזוג לא יבגוד שוב. הוא מביא כדוגמה מצב שבו האישה אומרת לבעלה שהיא הולכת לחברה, אבל מתברר שהיא היתה אצל אמא שלה. לטענתו, גם כאן מדובר בבגידה באמון, אף שהמקרה אולי נראה פעוט יחסית. השאלה הנשאלת היא האם ניתן להחזיר את האמון לאחר אירוע כזה, ואם כן, עד כמה חזק ואמין יהיה האמון הזה.
האם מה שחשוב הוא העבר או העתיד במקרים של בגידה?
אליעד טוען שהדבר החשוב ביותר כשמדובר בבגידה הוא לא האירוע שקרה בעבר, אלא השאלה מה יקרה בעתיד. האדם שנבגד חושש שהבגידה תחזור שוב, ולכן הוא רוצה להבטיח שהדבר לא יחזור על עצמו בעתיד. ההסבר לכך הוא שלדעתו, מי שבגד פעם אחת, הסיכוי שיבגוד שוב גדול יותר, בהנחה שהנסיבות נשארו זהות.
האם בגידה בעבר מעלה את הסיכוי לבגידה נוספת?
כדי להבהיר נקודה זו, אליעד משתמש בדוגמה של הטלת קובייה. הוא מסביר שאם בקובייה יצא המספר שש בפעם הראשונה, הסיכוי שיצא שש בפעם הבאה נשאר קבוע, ועדיין נשאר אחד לשש. המשמעות של הדוגמה היא להראות שגם אם אירוע התרחש פעם אחת, זה לא בהכרח מגדיל את הסיכוי שהוא יקרה שוב. עם זאת, אליעד מדגיש שלמרות שהסיכוי נשאר תאורטית זהה, במציאות יש השפעה של נסיבות. כלומר, אם הנסיבות לא השתנו, יש סבירות גבוהה יותר שבגידה תחזור על עצמה.
מה הקשר בין שינוי נסיבות לבין בניית אמון מחדש?
כדי להדגים את הנקודה הזו, אליעד מציג דוגמה מעולם הרכב. נניח שיש תקלה במנוע. אם בעל הרכב לא יטפל בתקלה אלא רק יתמודד עם הסימפטומים באופן זמני, יש סיכוי גבוה שהבעיה תחזור. אבל אם יוחלף המנוע כולו, הסיכוי שהבעיה תחזור יהיה נמוך מאוד. באופן דומה, אם במערכת יחסים התרחש אירוע של בגידה, ולא טופלו הנסיבות או הגורמים שיצרו את הבגידה, הסיכוי שזה יקרה שוב הוא גבוה. לעומת זאת, אם בני הזוג מזהים את מקור הבעיה ומתקנים אותה באופן יסודי, הסיכוי לבגידה חוזרת נמוך משמעותית.
האם חשש מבגידה נובע רק מבגידה שהייתה?
אליעד מסביר שהחשש מבגידה בזוגיות מורכב משני גורמים מרכזיים:
איך מתמודדים עם בגידה ואיך אפשר לשקם אמון אחרי בגידה?
אליעד מדגיש כי שיקום אמון אחרי בגידה תלוי באופן משמעותי בשינוי הנסיבות שהובילו לאירוע. אם הזוג מתמודד באופן גלוי וכנה עם הגורמים לבגידה ופותר את שורש הבעיה, יש סיכוי טוב שניתן יהיה להחזיר אמון אמיתי ויציב. עם זאת, אם הטיפול יהיה שטחי ולא יסודי, התחושה שהבגידה עלולה לחזור תישאר, והאמון לא ישתקם באמת.
לסיכום, אליעד מדגיש שבגידה בעבר לא מחייבת בגידה בעתיד באופן חד - משמעי, אך היא בהחלט יכולה לרמז על בעיה יסודית שצריכה טיפול. רק טיפול יסודי בשורשי הבעיה יכול להחזיר את האמון ולאפשר זוגיות יציבה אחרי בגידה.
אליעד כהן פותח בדיון בשאלה מורכבת הנוגעת למערכות יחסים ולסוגיה של אמון אחרי בגידה. הוא מציג את השאלה המרכזית: האם אדם שנבגד על ידי בן הזוג יכול להאמין בו שוב? הנושא מוצג בצורה ישירה מאוד, כשאליעד מבקש להבהיר באופן מפורש למה הכוונה במונח "לסמוך".
מה פירוש "לסמוך" על בן הזוג אחרי בגידה?
אליעד מבהיר כי לסמוך, בהקשר זה, משמעו להאמין שבן הזוג לא יבגוד שוב. הוא מביא כדוגמה מצב שבו האישה אומרת לבעלה שהיא הולכת לחברה, אבל מתברר שהיא היתה אצל אמא שלה. לטענתו, גם כאן מדובר בבגידה באמון, אף שהמקרה אולי נראה פעוט יחסית. השאלה הנשאלת היא האם ניתן להחזיר את האמון לאחר אירוע כזה, ואם כן, עד כמה חזק ואמין יהיה האמון הזה.
האם מה שחשוב הוא העבר או העתיד במקרים של בגידה?
אליעד טוען שהדבר החשוב ביותר כשמדובר בבגידה הוא לא האירוע שקרה בעבר, אלא השאלה מה יקרה בעתיד. האדם שנבגד חושש שהבגידה תחזור שוב, ולכן הוא רוצה להבטיח שהדבר לא יחזור על עצמו בעתיד. ההסבר לכך הוא שלדעתו, מי שבגד פעם אחת, הסיכוי שיבגוד שוב גדול יותר, בהנחה שהנסיבות נשארו זהות.
האם בגידה בעבר מעלה את הסיכוי לבגידה נוספת?
כדי להבהיר נקודה זו, אליעד משתמש בדוגמה של הטלת קובייה. הוא מסביר שאם בקובייה יצא המספר שש בפעם הראשונה, הסיכוי שיצא שש בפעם הבאה נשאר קבוע, ועדיין נשאר אחד לשש. המשמעות של הדוגמה היא להראות שגם אם אירוע התרחש פעם אחת, זה לא בהכרח מגדיל את הסיכוי שהוא יקרה שוב. עם זאת, אליעד מדגיש שלמרות שהסיכוי נשאר תאורטית זהה, במציאות יש השפעה של נסיבות. כלומר, אם הנסיבות לא השתנו, יש סבירות גבוהה יותר שבגידה תחזור על עצמה.
מה הקשר בין שינוי נסיבות לבין בניית אמון מחדש?
כדי להדגים את הנקודה הזו, אליעד מציג דוגמה מעולם הרכב. נניח שיש תקלה במנוע. אם בעל הרכב לא יטפל בתקלה אלא רק יתמודד עם הסימפטומים באופן זמני, יש סיכוי גבוה שהבעיה תחזור. אבל אם יוחלף המנוע כולו, הסיכוי שהבעיה תחזור יהיה נמוך מאוד. באופן דומה, אם במערכת יחסים התרחש אירוע של בגידה, ולא טופלו הנסיבות או הגורמים שיצרו את הבגידה, הסיכוי שזה יקרה שוב הוא גבוה. לעומת זאת, אם בני הזוג מזהים את מקור הבעיה ומתקנים אותה באופן יסודי, הסיכוי לבגידה חוזרת נמוך משמעותית.
האם חשש מבגידה נובע רק מבגידה שהייתה?
אליעד מסביר שהחשש מבגידה בזוגיות מורכב משני גורמים מרכזיים:
- האם בן הזוג חושב שיש אפשרות שהבגידה תחזור?
- האם הוא רוצה או לא רוצה שבגידה כזו תחזור?
איך מתמודדים עם בגידה ואיך אפשר לשקם אמון אחרי בגידה?
אליעד מדגיש כי שיקום אמון אחרי בגידה תלוי באופן משמעותי בשינוי הנסיבות שהובילו לאירוע. אם הזוג מתמודד באופן גלוי וכנה עם הגורמים לבגידה ופותר את שורש הבעיה, יש סיכוי טוב שניתן יהיה להחזיר אמון אמיתי ויציב. עם זאת, אם הטיפול יהיה שטחי ולא יסודי, התחושה שהבגידה עלולה לחזור תישאר, והאמון לא ישתקם באמת.
לסיכום, אליעד מדגיש שבגידה בעבר לא מחייבת בגידה בעתיד באופן חד - משמעי, אך היא בהחלט יכולה לרמז על בעיה יסודית שצריכה טיפול. רק טיפול יסודי בשורשי הבעיה יכול להחזיר את האמון ולאפשר זוגיות יציבה אחרי בגידה.
- סליחה אחרי בגידה
- אמון בזוגיות אחרי בגידה
- שיקום זוגיות אחרי בגידה
- בגידה בזוגיות
- איך בונים אמון אחרי בגידה?
האם תמיד אפשר לסלוח על בגידה בזוגיות? איך בונים אמון אחרי בגידה?
אליעד פתח את השיחה בכך שדן בשאלה האם אדם שבגדו בו, יכול לסמוך מחדש על מי שבגד בו. הוא הציג את השאלה בצורה ישירה, תוך כדי התמקדות בשאלה האם ניתן לשחזר את האמון אחרי הבגידה.
הוא הוסיף את ההנחה שכשאדם בוגד בו, זה יכול להתרחש בשתי דרכים: אם האישה בגדה בבעל, או אם הבעל בגידה באישה. השאלה היא אם אותו אדם שבגדו בו יכול להאמין שוב במי שבגד בו. אליעד מתעקש על הגדרת המונח "סמוך". הוא שואל אם זה משנה איזו בגידה היתה, והאם על האדם לא לסמוך על בן הזוג כי זה קרה בעבר.
האדם שבגדו בו לא תמיד מסוגל לחזור לאמון כפי שהיה קודם. אליעד מציין כי זו לא שאלה פשוטה ושהיא נוגעת לשאלה הבסיסית: האם ניתן להאמין במישהו שבגד בך. תגובתו של המשתתף לא היתה חד משמעית, והוא הציע שיש כאלה שעשויים לנסות לבדוק אם זה לא יקרה שוב בעתיד, כלומר, האם הם יכולים לשחזר את האמון ולהאמין שהבגידה לא תחזור על עצמה.
אליעד מציין שמה שחשוב במקרה של בגידה הוא לא מה קרה בעבר אלא מה יקרה בעתיד, כלומר, האם יש סיבה להאמין שהבגידה לא תחזור. מה שקורה הוא שכאשר אדם שבגדו בו מתמודד עם הבגידה, הוא לא רק לא רוצה שתהיה בגידה נוספת, אלא גם סבור שיש סיכוי שזו תחזור על עצמה. אליעד מציין שמי שבגד פעם אחת יש סיכוי גבוה שהוא יחזור על כך בעתיד.
הוא מוסיף כי האדם לא יכול לדעת אם יש סיכוי לכך שבן הזוג לא יחזור על אותה פעולה, כפי שנראה במשחק סיכויים - אם זרקנו קובייה ויצא מספר מסוים, הסיכוי שוב לא יהיה אחד לאחד.
בהמשך, אליעד הסביר כי אם הבעיה נשארה בעינה (כמו אם לא שיפרו את התנאים או את הנסיבות), אז יש יותר סיכוי שבן הזוג יחזור על אותה פעולה שוב. אם השתנו הנסיבות אחרי הבגידה, הסיכוי לבגידה נוספת יורד, כיוון שבמקרה כזה שורש הבעיה טופל. הוא דיבר על דימוי של תקלה ברכב: אם לא תיקנת את התקלה אלא רק ניסית לפתור את הסימפטומים, סביר שהבעיה תחזור על עצמה. לעומת זאת, אם תיקנת את הבעיה (כמו למשל אם החלפת מנוע), הסיכוי שתחזור אותה תקלה קטן.
בסופו של דבר, אליעד מציין ששאלה זו תלויה מאוד בשאלה אם השתנו הנסיבות והאם הבעיה שהובילה לבגידה טופלה בצורה יסודית.
אליעד פתח את השיחה בכך שדן בשאלה האם אדם שבגדו בו, יכול לסמוך מחדש על מי שבגד בו. הוא הציג את השאלה בצורה ישירה, תוך כדי התמקדות בשאלה האם ניתן לשחזר את האמון אחרי הבגידה.
הוא הוסיף את ההנחה שכשאדם בוגד בו, זה יכול להתרחש בשתי דרכים: אם האישה בגדה בבעל, או אם הבעל בגידה באישה. השאלה היא אם אותו אדם שבגדו בו יכול להאמין שוב במי שבגד בו. אליעד מתעקש על הגדרת המונח "סמוך". הוא שואל אם זה משנה איזו בגידה היתה, והאם על האדם לא לסמוך על בן הזוג כי זה קרה בעבר.
האדם שבגדו בו לא תמיד מסוגל לחזור לאמון כפי שהיה קודם. אליעד מציין כי זו לא שאלה פשוטה ושהיא נוגעת לשאלה הבסיסית: האם ניתן להאמין במישהו שבגד בך. תגובתו של המשתתף לא היתה חד משמעית, והוא הציע שיש כאלה שעשויים לנסות לבדוק אם זה לא יקרה שוב בעתיד, כלומר, האם הם יכולים לשחזר את האמון ולהאמין שהבגידה לא תחזור על עצמה.
אליעד מציין שמה שחשוב במקרה של בגידה הוא לא מה קרה בעבר אלא מה יקרה בעתיד, כלומר, האם יש סיבה להאמין שהבגידה לא תחזור. מה שקורה הוא שכאשר אדם שבגדו בו מתמודד עם הבגידה, הוא לא רק לא רוצה שתהיה בגידה נוספת, אלא גם סבור שיש סיכוי שזו תחזור על עצמה. אליעד מציין שמי שבגד פעם אחת יש סיכוי גבוה שהוא יחזור על כך בעתיד.
הוא מוסיף כי האדם לא יכול לדעת אם יש סיכוי לכך שבן הזוג לא יחזור על אותה פעולה, כפי שנראה במשחק סיכויים - אם זרקנו קובייה ויצא מספר מסוים, הסיכוי שוב לא יהיה אחד לאחד.
בהמשך, אליעד הסביר כי אם הבעיה נשארה בעינה (כמו אם לא שיפרו את התנאים או את הנסיבות), אז יש יותר סיכוי שבן הזוג יחזור על אותה פעולה שוב. אם השתנו הנסיבות אחרי הבגידה, הסיכוי לבגידה נוספת יורד, כיוון שבמקרה כזה שורש הבעיה טופל. הוא דיבר על דימוי של תקלה ברכב: אם לא תיקנת את התקלה אלא רק ניסית לפתור את הסימפטומים, סביר שהבעיה תחזור על עצמה. לעומת זאת, אם תיקנת את הבעיה (כמו למשל אם החלפת מנוע), הסיכוי שתחזור אותה תקלה קטן.
בסופו של דבר, אליעד מציין ששאלה זו תלויה מאוד בשאלה אם השתנו הנסיבות והאם הבעיה שהובילה לבגידה טופלה בצורה יסודית.
- סליחה אחרי בגידה
- אמון בזוגיות אחרי בגידה
- שיקום זוגיות אחרי בגידה
- בגידה בזוגיות
- איך בונים אמון אחרי בגידה
אליעד: עכשיו ככה, בן אדם שבגדו בו. אישה בגדה בבעלה, או בעל בגד באשתו. עכשיו האם הבן אדם שבגדו בו, יכול לסמוך על הבן אדם שבגד בו? כן או לא? מה התשובה?
ש: תלוי מה הוא חושב...
אליעד: היית צריך לשאול אותי, מה זה אומר לסמוך? זה משנה לשאלה שלי איזו בגדיה? מה זה משנה? שקרה לו, אמרה שהיא הולכת לחברה שלה, והיא היית אצל אמא שלה. ועכשיו הוא גילה את זה, היא בגדה באמון שלו.
ש: אני צריך לסמוך שזה לא יקרה שוב.
אליעד: לסמוך באיזו עוצמה? בא נלך כפשוטו, האם אפשר לחזור אחרי בגדיה? יש בני אדם יגידו כן, יגידו לא. השאלה האם הבן אדם שבגדו בו, יכול לתת אמון מחדש בזה שבגד בו? אם הבן אדם אומר תקשיב, אין אפשרות לתת אמון.
ש: כי מה שחשוב לו, זה לא מה מעבר אלא מהעתיד.
אליעד: מה זה אומר אבל? השאלה אם זו האמת? אם זה נכון, הוא יחשוב שבעתיד יהיה רע, כי בעבר הייתה בגדיה.
ש: אני אנסה לראות אם העתיד, כביכול מובטח יותר, ומראה שאהבה...
אליעד: כן. אם בן אדם בגד בך יש יותר סיכוי, שהוא יבגוד בך פעם נוספת.
ש: צריך למדוד, ולראות על פי הבן אדם, שבא ואומר תראה זה לא יחזור על עצמו שוב.
אליעד: כן... אבל מי שבגד פעם אחת, יבגוד פעם נוספת. אז בואו אני אתן לך כמה פרספקטיבות, בן אדם נגיד אומר, אני לא רוצה שאשתי תבגוד בי. סבבה? נגיד שהיא לא בגדה בו, ושהוא חושב שהיא עוד לא בגדה בו, ושהוא עוד לא התחתן איתה, אפילו הם עוד לא התחתנו בכלל. הוא אומר אני אכיר אותה, ואני לא רוצה שהיא תבגוד בי. ועכשיו הם התחתנו, האם הוא חושש שהיא תבגוד בו? חושש ברמה מסוימת. נכון?
עכשיו, בבמה נובע זה, שבן אדם חושש שיבגדו בו? זה נובע משני דברים: אחת, שהוא חושב שיש אפשרות שזה יקרה. שתיים, שהוא לא רוצה שזה יקרה. אם בן אדם לא הייתה לו בעיה, שיקרה משהו מסוים. נגיד, לא הייתה לו בעיה שאשתו תצא עם מישהו אחר. אז הוא לא יחשוב שהיא תבגוד בו. אם הוא אומר, לא אכפת לי שזה יקרה. אין לו בעיה. אם הוא גם אומר, אין אפשרות שזה יקרה. גם אין לו בעיה. נגיד האישה סגורה בחדר, אין אפשרות שהיא תבגוד, אז הוא לא חושש.
זאת אומרת, שבשביל לחשוש צריך שיקרו שני דברים. אחד, שהוא לא ירצה שהיא תבגוד בו. אולי הוא רוצה, אולי לא אכפת לו. שתיים, שהוא יחשוב שיש אפשרות שהיא תבגוד בי. עד כאן זה נכון? יפה.
ברגע, שאישה נגיד בגדה בבעלה. בא נראה איך זה משפיע על זה שהוא יחשוב שיבגדו בו, ועל איך זה משפיע על זה שהוא לא רוצה שיבגדו בו. בא נבדוק מבחינת לא רוצה, אחרי שבגדו בו. האם זה אומר שהוא יותר לא ירצה שיבגדו בו? או פחות ירצה שיבגדו בו? או שבאותו מידה? אני אומר שבאותה מידה. למה באותה מידה? כי מצד אחד יכול להיות שהוא עוד יותר ירצה שלא יבגדו בו, כי בגדו בו פעם אחת. מצד שני, הוא יכול להגיד בגדו בי פעם אחת, לא קרה כלום, יכול להיות שיבגדו בי פעם נוספת. ולכן בואו נהמר על זה, שזה אותו דבר.
אבל בואו, נדבר על הסיכוי. אם מישהו בגד בך כבר פעם אחת, יש יותר סיכוי שהוא יבגוד בך פעם נוספת. כן או לא? בואו נדבר על קובייה, עכשיו אני זורק מספר ואני אומר לך, איזה מספר מה אתה אומר? איזה מספר יצא? שש. מה הסיכוי שיצא שש? אחד לחמש. זרקנו ומה יצא? שש. ניחשת. עכשיו אני זורק שוב, איזה מספר אתה תהמר שיצא? עוד הפעם שש? לא. למה לא? כי עדיין אתה אומר, מה הסיכוי שיצא אחד אחרי השני שוב שש? ואם נגיד, שיצא שש בכל זאת, מה הסיכוי שעוד הפעם יצא שש?
זאת אומרת, מה שאני מנסה לראות, שקרה משהו כמה, פעמים. לא מחויב שזה יקרה שוב. עכשיו מה האמת? שאם מישהו בגד פעם אחת, האם מצד האמת מחויב שהוא יבגוד פעם נוספת? אם הנסיבות נשארו אותן נסיבות, כן יש סיכוי שהוא יבגוד שוב. אם לדוגמה, הייתה בגידה נגיד, גבר בגד, ואז האישה גילתה. ואז הוא אמר לה, אני מבטיח לך שלא אבגוד שוב. גבר שבגד פעם אחת, יבגוד פעם נוספת. אישה שבגדה פעם אחת תבגוד פעם נוספת. אין סיבה שזה לא יקרה שוב. למה שזה לא יקרה שוב?
אם לא השתנו הנסיבות. אבל, אם נגיד הייתה בגידה ובתקו מה הן הנסיבות שהייתה הבגידה וטיפלו בזה, זה מקטין את הסיכוי שזה יקרה שוב. זאת אומרת, שזה, שזה קרה יכול להיות, שזה יקטין את הסיכוי. נגיד הייתה לך תקנה ברכב ונגיד, שהלך המנוע והחלפת את המנוע. מה הסיכוי שילך שוב המנוע? פחות. לא יותר.
אם היו לך בעיות במנוע, ולא תיקנת את המנוע אלא רק נתת מכה לפח שיעבוד. יש יותר סיכוי שתחזור התקנה במנוע. מפני שלא פתרת את התקלה. אבל, אם החלפת את המנוע. יש פחות סיכוי שזה יקרה שוב. מה שבאתי להגיד, שבסופו של דבר, אחרי בגידה. האם יבצר אמון מחדש? תלוי אם שינו את הנסיבות. אם ישתנו הנסיבות יש סיכוי סביר, שאין סיכוי שהוא יבגוד שוב. מפני, שבדקנו את שורש הבעיה. אבל, אם לא שינוי את הנסיבות, יש יותר סיכוי שתהיי בגידה פעם נוספת.
ש: תלוי מה הוא חושב...
אליעד: היית צריך לשאול אותי, מה זה אומר לסמוך? זה משנה לשאלה שלי איזו בגדיה? מה זה משנה? שקרה לו, אמרה שהיא הולכת לחברה שלה, והיא היית אצל אמא שלה. ועכשיו הוא גילה את זה, היא בגדה באמון שלו.
ש: אני צריך לסמוך שזה לא יקרה שוב.
אליעד: לסמוך באיזו עוצמה? בא נלך כפשוטו, האם אפשר לחזור אחרי בגדיה? יש בני אדם יגידו כן, יגידו לא. השאלה האם הבן אדם שבגדו בו, יכול לתת אמון מחדש בזה שבגד בו? אם הבן אדם אומר תקשיב, אין אפשרות לתת אמון.
ש: כי מה שחשוב לו, זה לא מה מעבר אלא מהעתיד.
אליעד: מה זה אומר אבל? השאלה אם זו האמת? אם זה נכון, הוא יחשוב שבעתיד יהיה רע, כי בעבר הייתה בגדיה.
ש: אני אנסה לראות אם העתיד, כביכול מובטח יותר, ומראה שאהבה...
אליעד: כן. אם בן אדם בגד בך יש יותר סיכוי, שהוא יבגוד בך פעם נוספת.
ש: צריך למדוד, ולראות על פי הבן אדם, שבא ואומר תראה זה לא יחזור על עצמו שוב.
אליעד: כן... אבל מי שבגד פעם אחת, יבגוד פעם נוספת. אז בואו אני אתן לך כמה פרספקטיבות, בן אדם נגיד אומר, אני לא רוצה שאשתי תבגוד בי. סבבה? נגיד שהיא לא בגדה בו, ושהוא חושב שהיא עוד לא בגדה בו, ושהוא עוד לא התחתן איתה, אפילו הם עוד לא התחתנו בכלל. הוא אומר אני אכיר אותה, ואני לא רוצה שהיא תבגוד בי. ועכשיו הם התחתנו, האם הוא חושש שהיא תבגוד בו? חושש ברמה מסוימת. נכון?
עכשיו, בבמה נובע זה, שבן אדם חושש שיבגדו בו? זה נובע משני דברים: אחת, שהוא חושב שיש אפשרות שזה יקרה. שתיים, שהוא לא רוצה שזה יקרה. אם בן אדם לא הייתה לו בעיה, שיקרה משהו מסוים. נגיד, לא הייתה לו בעיה שאשתו תצא עם מישהו אחר. אז הוא לא יחשוב שהיא תבגוד בו. אם הוא אומר, לא אכפת לי שזה יקרה. אין לו בעיה. אם הוא גם אומר, אין אפשרות שזה יקרה. גם אין לו בעיה. נגיד האישה סגורה בחדר, אין אפשרות שהיא תבגוד, אז הוא לא חושש.
זאת אומרת, שבשביל לחשוש צריך שיקרו שני דברים. אחד, שהוא לא ירצה שהיא תבגוד בו. אולי הוא רוצה, אולי לא אכפת לו. שתיים, שהוא יחשוב שיש אפשרות שהיא תבגוד בי. עד כאן זה נכון? יפה.
ברגע, שאישה נגיד בגדה בבעלה. בא נראה איך זה משפיע על זה שהוא יחשוב שיבגדו בו, ועל איך זה משפיע על זה שהוא לא רוצה שיבגדו בו. בא נבדוק מבחינת לא רוצה, אחרי שבגדו בו. האם זה אומר שהוא יותר לא ירצה שיבגדו בו? או פחות ירצה שיבגדו בו? או שבאותו מידה? אני אומר שבאותה מידה. למה באותה מידה? כי מצד אחד יכול להיות שהוא עוד יותר ירצה שלא יבגדו בו, כי בגדו בו פעם אחת. מצד שני, הוא יכול להגיד בגדו בי פעם אחת, לא קרה כלום, יכול להיות שיבגדו בי פעם נוספת. ולכן בואו נהמר על זה, שזה אותו דבר.
אבל בואו, נדבר על הסיכוי. אם מישהו בגד בך כבר פעם אחת, יש יותר סיכוי שהוא יבגוד בך פעם נוספת. כן או לא? בואו נדבר על קובייה, עכשיו אני זורק מספר ואני אומר לך, איזה מספר מה אתה אומר? איזה מספר יצא? שש. מה הסיכוי שיצא שש? אחד לחמש. זרקנו ומה יצא? שש. ניחשת. עכשיו אני זורק שוב, איזה מספר אתה תהמר שיצא? עוד הפעם שש? לא. למה לא? כי עדיין אתה אומר, מה הסיכוי שיצא אחד אחרי השני שוב שש? ואם נגיד, שיצא שש בכל זאת, מה הסיכוי שעוד הפעם יצא שש?
זאת אומרת, מה שאני מנסה לראות, שקרה משהו כמה, פעמים. לא מחויב שזה יקרה שוב. עכשיו מה האמת? שאם מישהו בגד פעם אחת, האם מצד האמת מחויב שהוא יבגוד פעם נוספת? אם הנסיבות נשארו אותן נסיבות, כן יש סיכוי שהוא יבגוד שוב. אם לדוגמה, הייתה בגידה נגיד, גבר בגד, ואז האישה גילתה. ואז הוא אמר לה, אני מבטיח לך שלא אבגוד שוב. גבר שבגד פעם אחת, יבגוד פעם נוספת. אישה שבגדה פעם אחת תבגוד פעם נוספת. אין סיבה שזה לא יקרה שוב. למה שזה לא יקרה שוב?
אם לא השתנו הנסיבות. אבל, אם נגיד הייתה בגידה ובתקו מה הן הנסיבות שהייתה הבגידה וטיפלו בזה, זה מקטין את הסיכוי שזה יקרה שוב. זאת אומרת, שזה, שזה קרה יכול להיות, שזה יקטין את הסיכוי. נגיד הייתה לך תקנה ברכב ונגיד, שהלך המנוע והחלפת את המנוע. מה הסיכוי שילך שוב המנוע? פחות. לא יותר.
אם היו לך בעיות במנוע, ולא תיקנת את המנוע אלא רק נתת מכה לפח שיעבוד. יש יותר סיכוי שתחזור התקנה במנוע. מפני שלא פתרת את התקלה. אבל, אם החלפת את המנוע. יש פחות סיכוי שזה יקרה שוב. מה שבאתי להגיד, שבסופו של דבר, אחרי בגידה. האם יבצר אמון מחדש? תלוי אם שינו את הנסיבות. אם ישתנו הנסיבות יש סיכוי סביר, שאין סיכוי שהוא יבגוד שוב. מפני, שבדקנו את שורש הבעיה. אבל, אם לא שינוי את הנסיבות, יש יותר סיכוי שתהיי בגידה פעם נוספת.