11:19איך לא להיות תלוי רגשית? איך נוצרת תלות רגשית? האם אפשרי לא להיות תלוי רגשית בדברים? האם אפשרי להרגיש טוב בלעדיו? האם אפשר להרגיש טוב בלעדיה? איך להרגיש טוב בלי להיות תלוי בדברים? איך לא להיות תלוי בדברים?
האם אפשר להרגיש טוב ללא תלות חיצונית?
השיחה של אליעד כהן עוסקת בשאלה האם קיימת אפשרות לחוות תחושות חיוביות ללא תלות בדברים חיצוניים כמו אנשים, אוכל, או חוויות מסוימות. אליעד מדגים כיצד ניתן להשיג את אותה תחושת טוב או סיפוק בלי להיות תלוי בגורם חיצוני מסוים. הרעיון המרכזי שאליעד מנסה להסביר הוא שכל תחושת טוב שאדם חווה, מקורה בתוכו, ולכן אפשר באופן עקרוני לעורר אותה בלי להסתמך על דברים חיצוניים.
מהי בעצם תלות רגשית וכיצד היא נוצרת?
כדי להסביר את התלות הרגשית, אליעד משתמש בדוגמאות נפוצות:
האם אפשר להשיג את התחושות הטובות הללו באופן עצמאי?
אליעד מסביר כי כל תחושת טוב שאדם חווה היא תוצאה של התאמה בין רצונו של האדם לבין המציאות. קיימות שתי דרכים לייצר התאמה כזו:
מדוע אנשים מתקשים להבין את הרעיון של אליעד?
הסיבה המרכזית לכך שרוב האנשים מתקשים להבין את הרעיון של אליעד היא שהם רגילים לחשוב באופן ישיר ופשטני - הם מזהים באופן אוטומטי מצבים כמו מחלה או בריאות כ"רע" או "טוב". הם אינם חוקרים לעומק מדוע הם חשים כך, ואינם מבינים שהתחושה הטובה או הרעה נובעת מהפרשנות שלהם ולא מהמציאות עצמה.
אליעד מדגיש שהמפתח להבנה הוא חקירה עצמית מעמיקה, שבה האדם שואל את עצמו למה דבר מסוים עושה לו טוב או רע, ולבסוף מגלה כי התשובה נעוצה בהתאמה או באי - התאמה בין הרצון שלו למציאות. כך מתברר שהיכולת לשנות את הרצון מובילה לחופש רגשי ולאי - תלות.
איך להתמודד עם ספקות לגבי האפשרות להרגיש טוב בלי תלות חיצונית?
אליעד עונה באופן ברור על הספקות של השואלים, כגון "האם אפשר להרגיש שובע ללא אוכל?" הוא מסביר שהמפתח הוא הפרשנות האישית: אדם שמאמין שטוב מגיע רק מהשובע הפיזי אכן לא יוכל להרגיש זאת ללא אכילה. אך אם הוא יחקור מדוע השובע עושה לו טוב, הוא יגלה שמדובר בתחושה של סיפוק מכך שהמציאות מתאימה לרצונו. תחושת סיפוק זו אפשר להשיג גם ללא הטריגר המקורי - למשל, על ידי שינוי הרצון עצמו והשלמה עם תחושת הרעב או כל תחושה אחרת.
מהו המסר העיקרי של אליעד?
המסר המרכזי שאליעד כהן מעביר הוא שהתחושה הטובה של אדם תלויה רק בהתאמה בין הרצון שלו לבין המציאות, וכיוון שהרצון ניתן לשינוי, הרי שכל תחושת טוב ניתנת להשגה ללא תלות בגורמים חיצוניים. לכן, הדרך לעצמאות רגשית ולחוסר תלות היא על ידי שינוי הרצונות הפנימיים של האדם כך שיתאימו למציאות הקיימת, במקום להיות משועבד למציאות חיצונית שתתאים לרצונות שלו.
השיחה של אליעד כהן עוסקת בשאלה האם קיימת אפשרות לחוות תחושות חיוביות ללא תלות בדברים חיצוניים כמו אנשים, אוכל, או חוויות מסוימות. אליעד מדגים כיצד ניתן להשיג את אותה תחושת טוב או סיפוק בלי להיות תלוי בגורם חיצוני מסוים. הרעיון המרכזי שאליעד מנסה להסביר הוא שכל תחושת טוב שאדם חווה, מקורה בתוכו, ולכן אפשר באופן עקרוני לעורר אותה בלי להסתמך על דברים חיצוניים.
מהי בעצם תלות רגשית וכיצד היא נוצרת?
כדי להסביר את התלות הרגשית, אליעד משתמש בדוגמאות נפוצות:
- כאשר אדם רעב ואוכל, תחושת השובע נעימה לו. אליעד מדגיש שהתחושה הזו של שובע קיימת בתוכנו מראש והיא רק מתעוררת בעקבות אכילה, אך אין היא מחייבת דווקא את פעולת האכילה עצמה כדי להיווצר.
- כשאדם חש טוב כי מישהו אוהב אותו, התחושה הטובה מגיעה מכך שהאדם מפעיל את האהבה העצמית שכבר קיימת בתוכו. כלומר, האהבה החיצונית מהווה טריגר לאהבה עצמית פנימית, אותה ניתן לעורר גם בדרכים אחרות.
- כמו שילד לומד שפה, כאשר היכולת כבר טמונה בו מבפנים, כך גם הרגשות שלנו קיימים בתוכנו ורק מתעוררים באמצעות טריגרים חיצוניים.
האם אפשר להשיג את התחושות הטובות הללו באופן עצמאי?
אליעד מסביר כי כל תחושת טוב שאדם חווה היא תוצאה של התאמה בין רצונו של האדם לבין המציאות. קיימות שתי דרכים לייצר התאמה כזו:
- לשנות את המציאות כדי שתתאים לרצון (למשל, לאכול כאשר רעבים).
- לשנות את הרצון כך שיתאים למציאות (למשל, ליהנות מהחוויה של הרעב עצמו).
מדוע אנשים מתקשים להבין את הרעיון של אליעד?
הסיבה המרכזית לכך שרוב האנשים מתקשים להבין את הרעיון של אליעד היא שהם רגילים לחשוב באופן ישיר ופשטני - הם מזהים באופן אוטומטי מצבים כמו מחלה או בריאות כ"רע" או "טוב". הם אינם חוקרים לעומק מדוע הם חשים כך, ואינם מבינים שהתחושה הטובה או הרעה נובעת מהפרשנות שלהם ולא מהמציאות עצמה.
אליעד מדגיש שהמפתח להבנה הוא חקירה עצמית מעמיקה, שבה האדם שואל את עצמו למה דבר מסוים עושה לו טוב או רע, ולבסוף מגלה כי התשובה נעוצה בהתאמה או באי - התאמה בין הרצון שלו למציאות. כך מתברר שהיכולת לשנות את הרצון מובילה לחופש רגשי ולאי - תלות.
איך להתמודד עם ספקות לגבי האפשרות להרגיש טוב בלי תלות חיצונית?
אליעד עונה באופן ברור על הספקות של השואלים, כגון "האם אפשר להרגיש שובע ללא אוכל?" הוא מסביר שהמפתח הוא הפרשנות האישית: אדם שמאמין שטוב מגיע רק מהשובע הפיזי אכן לא יוכל להרגיש זאת ללא אכילה. אך אם הוא יחקור מדוע השובע עושה לו טוב, הוא יגלה שמדובר בתחושה של סיפוק מכך שהמציאות מתאימה לרצונו. תחושת סיפוק זו אפשר להשיג גם ללא הטריגר המקורי - למשל, על ידי שינוי הרצון עצמו והשלמה עם תחושת הרעב או כל תחושה אחרת.
מהו המסר העיקרי של אליעד?
המסר המרכזי שאליעד כהן מעביר הוא שהתחושה הטובה של אדם תלויה רק בהתאמה בין הרצון שלו לבין המציאות, וכיוון שהרצון ניתן לשינוי, הרי שכל תחושת טוב ניתנת להשגה ללא תלות בגורמים חיצוניים. לכן, הדרך לעצמאות רגשית ולחוסר תלות היא על ידי שינוי הרצונות הפנימיים של האדם כך שיתאימו למציאות הקיימת, במקום להיות משועבד למציאות חיצונית שתתאים לרצונות שלו.
- איך להפסיק תלות רגשית?
- איך לשנות רצונות ולהרגיש טוב?
- האם אפשר לאהוב בלי להיות תלוי באחרים?
- איך להתמודד עם תחושת רעב ללא אוכל?
- איך להרגיש סיפוק עצמי ללא תלות חיצונית?
- איך להיות מאושר ללא תנאים חיצוניים?
ניתוח והסבר מלא של השיחה
השיחה עוסקת בשאלה האם ניתן להשיג כל תחושה חיובית, כלומר, כל חוויית טוב, ללא תלות בצורה חיצונית כלשהי. כלומר, האם אפשר להגיע לרגש מסוים מבלי להיות תלוי בגורם חיצוני, כמו אדם אחר, אוכל או חוויות מסוימות.
הגדרת השאלה המקורית
השאלה המקורית שהועלתה היא האם קיים סוג של "טוב" שמגיע מאנשים אחרים שאי אפשר להשיג לבד, בצורה עצמאית. לדוגמה, אם אדם רואה יופי בחברתו והיא עושה לו טוב, האם אפשר לחוות את אותה תחושת טוב גם ללא אותה חברה?
השאלה מנוסחת מחדש על ידי אליעד כך: האם אפשר להשיג את אותה תחושת טוב שמקבלים מדברים חיצוניים - מאנשים, מאוכל, מהערכה חיצונית וכו' - גם בלי להיות תלויים בדבר החיצוני עצמו? כלומר, האם ניתן להגיע לאותה תחושת סיפוק או עונג בדרך אחרת, עצמאית?
התשובה העקרונית - כן
אליעד מסביר שהתשובה היא כן, ואפשר להוכיח זאת דרך כמה דוגמאות. בסופו של דבר, התחושות שאדם חווה מגיעות מתוך עצמו, אפילו כאשר יש טריגר חיצוני שמעורר אותן. זה אומר שאפשר לעורר את אותן התחושות בלי להיות תלויים בגורם החיצוני.
הסבר באמצעות דוגמאות
1. שובע ואכילה - כשאדם רעב ואוכל, הוא חווה תחושת שובע. התחושה הזו קיימת בתוכו - היא מתעוררת כשהוא אוכל, אך היא לא בהכרח מחייבת אכילה ממשית כדי להתקיים. אפשר לעורר את אותה תחושת סיפוק גם בדרך אחרת.
2. אהבה והערכה חיצונית - אם אדם מקבל אהבה ממישהו אחר והוא מרגיש טוב בגלל זה, אז בעצם מה שקורה זה שהאהבה החיצונית מעוררת בתוכו את האהבה העצמית שלו. אך האהבה העצמית הזו קיימת בו תמיד, ולכן ניתן למצוא דרך להפעיל אותה גם ללא גורם חיצוני.
3. שפה וידע - ילד קטן שמתחיל ללמוד שפה אינו ממציא את השפה מאפס, אלא בתוכו יש כבר את היכולת להבין שפה. כלומר, יש לו את כל האפשרויות בתוכו, והסביבה החיצונית רק מעוררת את היכולת הזו. אותו דבר קורה עם רגשות - הם כבר קיימים, וגורמים חיצוניים רק מעוררים אותם.
כיצד ניתן להשיג את התחושות האלו לבד?
אם התחושות האלו נובעות בסופו של דבר מהתאמה בין הרצון של האדם לבין המציאות, אז יש שתי דרכים להגיע אליהן:
1. לשנות את המציאות כך שתתאים לרצון (לדוגמה, לאכול כשאני רעב).
2. לשנות את הרצון כך שיתאים למציאות (לדוגמה, לקבל את זה שאני רעב ולראות בכך חוויה חיובית).
אליעד טוען שהאפשרות השנייה מוכיחה שאפשר להרגיש טוב בלי תלות בגורמים חיצוניים, כי אם טוב תלוי בהתאמה בין רצון למציאות - והרצון ניתן לשינוי - הרי שניתן להרגיש טוב תמיד, גם בלי שהתנאים החיצוניים ישתנו.
הקושי בהבנת הרעיון
רוב האנשים לא מבינים את העיקרון הזה כי הם רגילים לחשוב בצורה ישירה: אם אני חולה - זה רע, אם אני בריא - זה טוב. אך האמת היא שהתחושה של "טוב" או "רע" אינה נובעת מהמציאות עצמה אלא מהפרשנות של האדם כלפיה.
התמודדות עם ספקות
השואל מעלה את השאלה: האם זה באמת אפשרי? האם ניתן להגיע לתחושת שובע ללא אוכל? האם ניתן להרגיש אהבה ללא אהבה חיצונית? התשובה היא כן, אבל זה תלוי בפרשנות של האדם כלפי החוויות שלו. אם אדם מאמין שטוב נובע רק מגורם חיצוני, אז הוא באמת יהיה תלוי בגורמים חיצוניים. אבל אם הוא יחקור לעומק ויראה שטוב נובע מהתאמה בין רצון למציאות, הוא יבין שהוא יכול לשלוט בתחושות שלו בלי להיות תלוי בדברים חיצוניים.
סיכום והבנה
השואל מסכם שהבין שהכל תלוי ברצון שלו - כלומר, הוא יכול לשנות את רצונותיו ולהשיג תחושות חיוביות בלי להיות תלוי במה שקורה סביבו. אליעד מחדד שלא מדובר רק ב"שינוי רצון", אלא בכך שהתחושות החיוביות הן תוצאה של התאמה בין רצון למציאות, ושאפשר להשיג את אותה התאמה גם בדרך פנימית, ללא תלות חיצונית.
המסר המרכזי
בסופו של דבר, המסקנה היא שכל תחושה טובה אפשר לחוות ללא תלות חיצונית, כי כל התחושות נובעות מהתאמה בין רצון למציאות. הדרך להשיג זאת היא על ידי שינוי הרצון כך שיתאים למציאות, ולא רק על ידי שינוי המציאות.
השיחה עוסקת בשאלה האם ניתן להשיג כל תחושה חיובית, כלומר, כל חוויית טוב, ללא תלות בצורה חיצונית כלשהי. כלומר, האם אפשר להגיע לרגש מסוים מבלי להיות תלוי בגורם חיצוני, כמו אדם אחר, אוכל או חוויות מסוימות.
הגדרת השאלה המקורית
השאלה המקורית שהועלתה היא האם קיים סוג של "טוב" שמגיע מאנשים אחרים שאי אפשר להשיג לבד, בצורה עצמאית. לדוגמה, אם אדם רואה יופי בחברתו והיא עושה לו טוב, האם אפשר לחוות את אותה תחושת טוב גם ללא אותה חברה?
השאלה מנוסחת מחדש על ידי אליעד כך: האם אפשר להשיג את אותה תחושת טוב שמקבלים מדברים חיצוניים - מאנשים, מאוכל, מהערכה חיצונית וכו' - גם בלי להיות תלויים בדבר החיצוני עצמו? כלומר, האם ניתן להגיע לאותה תחושת סיפוק או עונג בדרך אחרת, עצמאית?
התשובה העקרונית - כן
אליעד מסביר שהתשובה היא כן, ואפשר להוכיח זאת דרך כמה דוגמאות. בסופו של דבר, התחושות שאדם חווה מגיעות מתוך עצמו, אפילו כאשר יש טריגר חיצוני שמעורר אותן. זה אומר שאפשר לעורר את אותן התחושות בלי להיות תלויים בגורם החיצוני.
הסבר באמצעות דוגמאות
1. שובע ואכילה - כשאדם רעב ואוכל, הוא חווה תחושת שובע. התחושה הזו קיימת בתוכו - היא מתעוררת כשהוא אוכל, אך היא לא בהכרח מחייבת אכילה ממשית כדי להתקיים. אפשר לעורר את אותה תחושת סיפוק גם בדרך אחרת.
2. אהבה והערכה חיצונית - אם אדם מקבל אהבה ממישהו אחר והוא מרגיש טוב בגלל זה, אז בעצם מה שקורה זה שהאהבה החיצונית מעוררת בתוכו את האהבה העצמית שלו. אך האהבה העצמית הזו קיימת בו תמיד, ולכן ניתן למצוא דרך להפעיל אותה גם ללא גורם חיצוני.
3. שפה וידע - ילד קטן שמתחיל ללמוד שפה אינו ממציא את השפה מאפס, אלא בתוכו יש כבר את היכולת להבין שפה. כלומר, יש לו את כל האפשרויות בתוכו, והסביבה החיצונית רק מעוררת את היכולת הזו. אותו דבר קורה עם רגשות - הם כבר קיימים, וגורמים חיצוניים רק מעוררים אותם.
כיצד ניתן להשיג את התחושות האלו לבד?
אם התחושות האלו נובעות בסופו של דבר מהתאמה בין הרצון של האדם לבין המציאות, אז יש שתי דרכים להגיע אליהן:
1. לשנות את המציאות כך שתתאים לרצון (לדוגמה, לאכול כשאני רעב).
2. לשנות את הרצון כך שיתאים למציאות (לדוגמה, לקבל את זה שאני רעב ולראות בכך חוויה חיובית).
אליעד טוען שהאפשרות השנייה מוכיחה שאפשר להרגיש טוב בלי תלות בגורמים חיצוניים, כי אם טוב תלוי בהתאמה בין רצון למציאות - והרצון ניתן לשינוי - הרי שניתן להרגיש טוב תמיד, גם בלי שהתנאים החיצוניים ישתנו.
הקושי בהבנת הרעיון
רוב האנשים לא מבינים את העיקרון הזה כי הם רגילים לחשוב בצורה ישירה: אם אני חולה - זה רע, אם אני בריא - זה טוב. אך האמת היא שהתחושה של "טוב" או "רע" אינה נובעת מהמציאות עצמה אלא מהפרשנות של האדם כלפיה.
התמודדות עם ספקות
השואל מעלה את השאלה: האם זה באמת אפשרי? האם ניתן להגיע לתחושת שובע ללא אוכל? האם ניתן להרגיש אהבה ללא אהבה חיצונית? התשובה היא כן, אבל זה תלוי בפרשנות של האדם כלפי החוויות שלו. אם אדם מאמין שטוב נובע רק מגורם חיצוני, אז הוא באמת יהיה תלוי בגורמים חיצוניים. אבל אם הוא יחקור לעומק ויראה שטוב נובע מהתאמה בין רצון למציאות, הוא יבין שהוא יכול לשלוט בתחושות שלו בלי להיות תלוי בדברים חיצוניים.
סיכום והבנה
השואל מסכם שהבין שהכל תלוי ברצון שלו - כלומר, הוא יכול לשנות את רצונותיו ולהשיג תחושות חיוביות בלי להיות תלוי במה שקורה סביבו. אליעד מחדד שלא מדובר רק ב"שינוי רצון", אלא בכך שהתחושות החיוביות הן תוצאה של התאמה בין רצון למציאות, ושאפשר להשיג את אותה התאמה גם בדרך פנימית, ללא תלות חיצונית.
המסר המרכזי
בסופו של דבר, המסקנה היא שכל תחושה טובה אפשר לחוות ללא תלות חיצונית, כי כל התחושות נובעות מהתאמה בין רצון למציאות. הדרך להשיג זאת היא על ידי שינוי הרצון כך שיתאים למציאות, ולא רק על ידי שינוי המציאות.
כן מה את אומרת?
ש: האם יש אפשרות שלא יהיה שיש צורה של טוב שאני לא יכולה להשיג בעצמי לבד באופן עצמאי.
אליעד: את תאלצי להסביר את השאלה שלך.
ש: אוקי נגיד יש כל מיני דברים שעושים טוב לאנשים.
אליעד: לדוגמה נגיד?
ש: נגיד יש לי חברה והיא עושה לי טוב בצורה מסוימת.
אליעד: מה זאת אומרת?
ש: היא יפה בעיני ויופי עושה לי טוב.
אליעד: אוקי.
ש: אני רואה יופי ועושה לי טוב זה צורה נגיד שאני יכולה למצוא משהו אחר יפה ולהשיג לעצמי בלי החברה הזאת לדוגמה לא להיות תלויה בה אז השאלה היא אם יש משהו טוב שיש באנשים שאני לא יכולה להשיג לבד.
אליעד: שיש באנשים?
ש: כן.
אליעד: מה זה קשור לאנשים עכשיו?
ש: כאילו משהו שלא יהיה תלוי.
אליעד: טוב אני אנסח את השאלה במקומך השאלה הולכת ככה יש בעולם דברים שעושים לך טוב לבן אדם טוב לדוגמה אתה רעב ואתה אוכל זה עושה לך טוב אתה קר לך אתה לובש מעיל המעיל עושה לך טוב נכון אתה רוצה שיאהבו אותך אוהבים אותך עושה לך טוב אתה רוצה מישהי מישהי עושה לך טוב לא משנה משהו עושה לך טוב אז את שואלת האם כל דבר בעולם אפשרי להשיג את אותה של טוב.
ש: בדיוק את אותה תחושה.
אליעד: אמרתי את אותה תחושה לא יודע בדיוק זה נשמע כזה חשוד בדיוק באופן מוחלט?
ש: כן.
אליעד: מלא?
ש: כן.
אליעד: סבבה אז את אותה תחושה האם אפשר להשיג את אותה תחושה בלי תלות בצורה החיצונית נכון?
ש: כן.
אליעד: אז מה האמת איך נדע מה התשובה אז קודם כל התשובה היא שכן בא נסביר איך זה עובד אוקי בסוף נגיד את אוכלת את רעבה את אוכלת ואז כשאת אוכלת את מרגישה איזו תחושה עכשיו התחושה הזאת זה משהו שהיה קיים בתוכך כאילו יש בתוכך תחושה של שובע והתחושה של השובע מתעוררת כאשר אכלת, התחלתי עם השובע אולי שובע נשמע לאנשים פחות הגיוני בוא ניתן דוגמה אחרת מישהו נגיד אוהב אותך ואז הוא גורם לך לאהוב את עצמך עכשיו יש בתוכך מקום שאוהב את עצמו את אוהבת את עצמך בתוכך יש בתוכך מקום שאת שונאת את עצמך ומקום שאת אוהבת את עצמך ברגע שמישהו אוהב אותך זה מעיר בתוכך את המקום שאת אוהבת את עצמך אבל אפשרי להעיר את אותו המקום בדרכים אחרות לא מחויב שבהכרח יהיה אפשרי להעיר את המקום שבתוכך שאוהב את עצמו רק דרך מישהו שאוהב אותך נגיד, נגיד שבן אדם יש לו התניה בראש הוא אומר אם מישהו אוהב אותי אם הוא מוחאים לי כפיים סימן שאני משהו אבל המחשבה שאתה משהו היא נמצאת בתוכך גם בלי קשר לזה שמחאו לך כפיים.
למה כי בתוך בן אדם יש בראש את הכל נגיד בן אדם לומד שפות חדשות אבל השפות כבר היו בתוכו קודם כאילו כבר יש לו את הפוטנציאל לדעת את השפה ילד שנולד איזה שפה הוא דובר הוא דובר את כל השפות אז מסבירים לו כאילו בתוכו יש איזה מנגנון של שפה עכשיו אם נגיד הוא חירש ואין לו את האופציה אז אתה לא יכול ללמד אותו נגיד לשמוע את השפה כי אין לו את האופציה אבל ברמה הרגשית יש לבן אדם את כל האופציות בפנים ואז יש דברים שמעוררים רגשות מסוימות, עכשיו יש לבן אדם התניה קרה ככה זה אומר שאני טיפש נגיד אם אומרים לך אהבל אז אתה נפגע למה כי אתה בתוכך חושב שאתה כנראה אהבל וזה עושה לך רע ואז אתה אומר אם אמרו לי אהבל אז כנראה שאני אהבל והיום הוא אומר לי שאני אהבל נגיד אבל עוד פעם זה הכל טריגרים אבל לא מחויב שדווקא הטריגרים יפעילו את זה, עכשיו איך בן אדם יכול להפעיל בתוכו את כל הרגשות האפשריים בלי טריגרים מבחוץ עוד שאלה.
ש: זאת השאלה.
אליעד: לא זאת לא השאלה זאת השאלה שלך אולי אבל זאת לא הייתה השאלה שלה היא שאלה האם אפשרי כל רגש פנימי האם אפשרי כל תחושת טוב לקבל אותה בלי הצורה החיצונית והתשובה היא שכן. עכשיו בוא ניתן דוגמה נגיד על הנושא של אכילה נגיד שאוכל עושה לך טוב האם את יכולה להשיג את אותה תחושה של טוב בלי האוכל?
ש: לא נראה לי.
אליעד: אז התשובה היא שכן.
ש: אותה תחושה מה לדמיין את זה?
אליעד: את רוצה תשובה?
ש: כן.
אליעד: אני אענה לך לא לדמיין נסביר פשוט לא אם את מדמיינת אוכל זה אומר שבסוף האוכל נתן לך את כאילו יצרת מציאות שבה את אוכלת אבל אני אומר עם אפשרות בלי אוכל, עכשיו בוא ניתן דוגמה כדי שזה יהיה יותר מוחשי אוקי נגיד שמישהו בא מוריד לך את היד אין יד עכשיו יש דברים שאת לא יכולה לעשות אין יד נכון עכשיו עובדתית האם התחושות הטובות שהיד שלך נותנת לך את יכולה לקבל אותן בלי יד אז לכאורה לא כי אם אין יד אני לא יכולה להחזיק ביד משהו אני לא יכולה לגעת ביד עם משהו אין אפשרות נכון ומה האמת האמת היא שזה נכון ולא נכון זאת אומרת זה נכון שבלי אוכל את לא תוכלי להיות שבעה נגיד בלי מזון לא תהיי שבעה ובלי לא יודע מה בסדר בלי אור לא יהיה אור בחדר אבל התחושה הטובה אם ניכנס פנימה אותה אפשר להשיג גם בלי האוכל או בלי היד או מה שזה לא יהיה לדוגמה.
ש: איך אותה תחושה?
אליעד: אני אענה לך את רעבה ואת אוכלת ואז את שבעה ואז את חשה שובע אוקי עכשיו השובע עושה לך טוב למה השובע עושה לך טוב כי עכשיו בוא נעצור פה אם את אומרת שובע עושה לי טוב כי שובע עושה לי טוב ואפשר להיות שבע רק מלאכול אז אי אפשר להשיג את התחושה של השובע את הטוב של השובע בלי לאכול.
ש: זה תלוי במה שאני אומרת לעצמי?
אליעד: תלוי מה שאת חושבת אם בן אדם אומר מה שעושה לי טוב זה השובע ורק אוכל נותן לי שובע אז באמת אי אפשר להרגיש תחושה של שובע בלי אוכל זאת האמת אם בן אדם אומר אני עושה לי טוב שאוהבים אותי ורק הם אוהבים אותי אז אם הם לא אוהבים אותי אז לא טוב לי בסדר אבל אם בן אדם מסתכל יותר לעומק מה האמת למה כאשר הם אוהבים אותי זה עושה לי טוב כי אני אוהב את עצמי אז אולי את זה אני יכול להשיג בלעדיהם למה כשאני שבע זה עושה לי טוב כי כשאני שבע אז אני חש תחושת סיפוק שהמציאות כרצוני אז אתה יכול את תחושת הסיפוק שהמציאות כרצונך להשיג אותה גם בלי האוכל איך לדוגמה באמצעות זה שתרצה את זה שאתה רעב, בסוף כל התחושות הטובות יש להם מכנה משותף של אני רוצה את המציאות אני אוהב את המציאות מקבל את המציאות אני אוהב את עצמי רוצה את עצמי בסוף המכנה המשותף של כל התחושות הטובות זה התאמה בין הרצון שלך למציאות אני רוצה את מה שקורה זה בסוף המכנה המשותף של כל התחושות הטובות.
ולרצות את מה שקורה ברמה הלוגית זה אפשרי בשתי דרכים או שהשתנה מה שקורה או שהשתנה מה שאתה רוצה ומה שאתה רוצה אתה יכול לשנות מה שאתה רוצה לא תלוי במה שקורה זה קודם כל ברמה הלוגית טוב פירושו אני רוצה את מה שקורה ולכן אפשרי לתחושת טוב או דרך מה שקורה או דרך מה שאתה רוצה וברמה הלוגית מה שקורה לא משנה מה שאתה רוצה ומה שאתה רוצה לא קשור למה שקורה ומשום כך זה אומר שאם מה שאתה רוצה לא תלוי במה שקורה וכדי להרגיש טוב אחת מהאפשרויות זה לשנות את מה שאתה רוצה זאת אומרת שכל תחושה טובה ניתן להשיג אותה לא כתלות במה שקורה, בשביל להרגיש טוב צריך לשנות או את מה שאתה רוצה או את מה שקורה מה שאתה רוצה לא תלוי במה שקורה זאת אומרת שכדי להרגיש טוב זה לא תלוי במה שקורה זהו. עכשיו רוב האנשים בעולם לא יסכימו עם מה שאמרתי יגידו שזה מטופש ויגידו ואם נשרוף אותך באש יהיה לך טוב ויבלבלו את המוח וזכותם וזה הכל בסדר גמור זה עדיין לא אומר שמה שאמרתי לא נכון אוקי. את הבנת משהו מה הבנת?
ש: הבנתי שהכל תלוי ברצון שלי כאילו אני יכולה לשנות את הרצון שלי בלי שום קשר למציאות מה שקורה במציאות לא משנה אני יכולה להרגיש טוב על ידי שינוי הרצונות שלי על ידי בדיקה שלהם על ידי להשיג אותם באמצעות.
אליעד: לא דיברתי על איך משנים רצונות אמרתי שאפשר להרגיש את התחושות הטובות באמצעות שינוי רצונות בלי קשר למה שקורה, עכשיו אם בן אדם אוכל וטוב לו הוא מרגיש שטוב לו הוא אומר איזה כייף היה לי שאכלתי והוא מאמין שטוב לו כי הוא אכל אז באמת בן אדם כזה לא יכול להרגיש את הטוב של האכילה בלי אכילה אם בן אדם אומר איזה כייף היה שראיתי טלוויזיה איזה כייף היה שישנתי איזה כייף היה שאמרו לי איזה כייף היה שקרה לי אז בן אדם כזה באמת לא יכול הוא באמת תלוי במה שקורה אבל אם בן אדם כל פעם שטוב לו הוא אומר למה זה עושה לי טוב למה זה עושה לי רע למה זה עושה לי טוב ולמה זה עושה לי רע אם הוא עושה כל פעם למה זה עשה לי טוב ולמה זה עשה לי רע למה זה עשה לי טוב עשה לי רע בסוף הוא יגלה כי ככה יש התאמה בין מה שרציתי למה שקרה כי ככה הייתה התאמה בין מה שרציתי למה שקרה אז כשהוא מגלה את זה באמת אז אני יכול גם לשנות את מה שאני רוצה לא חייב שישתנה מה שקורה.
אבל רוב האנשים לא מבינים את זה רוב האנשים אומרים תראה איזה יפה זה איזה לא יפה זה איזה טוב ואיזה רע זה רוב אנשים לא חושבים שזה רק משחקים של התאמה בין רצון למציאות.
ש: כאילו אם הוא מאמין בזה שהוא לא יכול לשנות את זה אז מצד.
אליעד: מה?
ש: אם הוא מאמין שהוא לא יכול לשנות.
אליעד: את מה?
ש: את הרצון שלו נגיד.
אליעד: לא אנשים לא מאמינים בזה הם לא נכנסים לזה בכלל הם מאמינים שזה טוב וזה רע ככה הם מאמינים הם מאמינים שאם אתה בריא זה טוב ואם אתה חולה זה רע זאת האמונה ככה הם מאמינים.
ש: אז מצדם זה לא אפשרי ומצד.
אליעד: לא אפשרי אין בזה שום היגיון במה שאמרתי אבל אם בן אדם יושב עם עצמו וישאל את עצמו למה רע לי כשאני חולה ואז הוא יגיד כי אני חולה ואז מה אם אתה חולה לא כי חולה זה רע אבל למה חולה זה רע כי רע לי כשאני חולה ואני מוגבל ולמה אתה מוגבל מה זה משנה שאתה מוגבל יחקור ויחקור הוא יגלה שזה שאתה חולה לא מחויב שזה רע זאת צורה שאתה לא רוצה אותה בסוף מסיבות כאלה ואחרות אפשר גם לשנות את זה.
ש: אני מסכימה איתך אבל מה שקרה לי זה שיש דברים שכן הצלחתי לשנות ויש דברים ששיקרתי לעצמי שאני לא יכולה לשנות ועכשיו הבנתי את זה אז זה סבבה.
אליעד: נניח.
ש: וגם זה שאני יכולה לשנות זה שקר בסדר.
אליעד: הכל נניח הלאה אתה רצית לשאול משהו את רצית לשאול משהו, הבנו את הסיפור?
ש: האם יש אפשרות שלא יהיה שיש צורה של טוב שאני לא יכולה להשיג בעצמי לבד באופן עצמאי.
אליעד: את תאלצי להסביר את השאלה שלך.
ש: אוקי נגיד יש כל מיני דברים שעושים טוב לאנשים.
אליעד: לדוגמה נגיד?
ש: נגיד יש לי חברה והיא עושה לי טוב בצורה מסוימת.
אליעד: מה זאת אומרת?
ש: היא יפה בעיני ויופי עושה לי טוב.
אליעד: אוקי.
ש: אני רואה יופי ועושה לי טוב זה צורה נגיד שאני יכולה למצוא משהו אחר יפה ולהשיג לעצמי בלי החברה הזאת לדוגמה לא להיות תלויה בה אז השאלה היא אם יש משהו טוב שיש באנשים שאני לא יכולה להשיג לבד.
אליעד: שיש באנשים?
ש: כן.
אליעד: מה זה קשור לאנשים עכשיו?
ש: כאילו משהו שלא יהיה תלוי.
אליעד: טוב אני אנסח את השאלה במקומך השאלה הולכת ככה יש בעולם דברים שעושים לך טוב לבן אדם טוב לדוגמה אתה רעב ואתה אוכל זה עושה לך טוב אתה קר לך אתה לובש מעיל המעיל עושה לך טוב נכון אתה רוצה שיאהבו אותך אוהבים אותך עושה לך טוב אתה רוצה מישהי מישהי עושה לך טוב לא משנה משהו עושה לך טוב אז את שואלת האם כל דבר בעולם אפשרי להשיג את אותה של טוב.
ש: בדיוק את אותה תחושה.
אליעד: אמרתי את אותה תחושה לא יודע בדיוק זה נשמע כזה חשוד בדיוק באופן מוחלט?
ש: כן.
אליעד: מלא?
ש: כן.
אליעד: סבבה אז את אותה תחושה האם אפשר להשיג את אותה תחושה בלי תלות בצורה החיצונית נכון?
ש: כן.
אליעד: אז מה האמת איך נדע מה התשובה אז קודם כל התשובה היא שכן בא נסביר איך זה עובד אוקי בסוף נגיד את אוכלת את רעבה את אוכלת ואז כשאת אוכלת את מרגישה איזו תחושה עכשיו התחושה הזאת זה משהו שהיה קיים בתוכך כאילו יש בתוכך תחושה של שובע והתחושה של השובע מתעוררת כאשר אכלת, התחלתי עם השובע אולי שובע נשמע לאנשים פחות הגיוני בוא ניתן דוגמה אחרת מישהו נגיד אוהב אותך ואז הוא גורם לך לאהוב את עצמך עכשיו יש בתוכך מקום שאוהב את עצמו את אוהבת את עצמך בתוכך יש בתוכך מקום שאת שונאת את עצמך ומקום שאת אוהבת את עצמך ברגע שמישהו אוהב אותך זה מעיר בתוכך את המקום שאת אוהבת את עצמך אבל אפשרי להעיר את אותו המקום בדרכים אחרות לא מחויב שבהכרח יהיה אפשרי להעיר את המקום שבתוכך שאוהב את עצמו רק דרך מישהו שאוהב אותך נגיד, נגיד שבן אדם יש לו התניה בראש הוא אומר אם מישהו אוהב אותי אם הוא מוחאים לי כפיים סימן שאני משהו אבל המחשבה שאתה משהו היא נמצאת בתוכך גם בלי קשר לזה שמחאו לך כפיים.
למה כי בתוך בן אדם יש בראש את הכל נגיד בן אדם לומד שפות חדשות אבל השפות כבר היו בתוכו קודם כאילו כבר יש לו את הפוטנציאל לדעת את השפה ילד שנולד איזה שפה הוא דובר הוא דובר את כל השפות אז מסבירים לו כאילו בתוכו יש איזה מנגנון של שפה עכשיו אם נגיד הוא חירש ואין לו את האופציה אז אתה לא יכול ללמד אותו נגיד לשמוע את השפה כי אין לו את האופציה אבל ברמה הרגשית יש לבן אדם את כל האופציות בפנים ואז יש דברים שמעוררים רגשות מסוימות, עכשיו יש לבן אדם התניה קרה ככה זה אומר שאני טיפש נגיד אם אומרים לך אהבל אז אתה נפגע למה כי אתה בתוכך חושב שאתה כנראה אהבל וזה עושה לך רע ואז אתה אומר אם אמרו לי אהבל אז כנראה שאני אהבל והיום הוא אומר לי שאני אהבל נגיד אבל עוד פעם זה הכל טריגרים אבל לא מחויב שדווקא הטריגרים יפעילו את זה, עכשיו איך בן אדם יכול להפעיל בתוכו את כל הרגשות האפשריים בלי טריגרים מבחוץ עוד שאלה.
ש: זאת השאלה.
אליעד: לא זאת לא השאלה זאת השאלה שלך אולי אבל זאת לא הייתה השאלה שלה היא שאלה האם אפשרי כל רגש פנימי האם אפשרי כל תחושת טוב לקבל אותה בלי הצורה החיצונית והתשובה היא שכן. עכשיו בוא ניתן דוגמה נגיד על הנושא של אכילה נגיד שאוכל עושה לך טוב האם את יכולה להשיג את אותה תחושה של טוב בלי האוכל?
ש: לא נראה לי.
אליעד: אז התשובה היא שכן.
ש: אותה תחושה מה לדמיין את זה?
אליעד: את רוצה תשובה?
ש: כן.
אליעד: אני אענה לך לא לדמיין נסביר פשוט לא אם את מדמיינת אוכל זה אומר שבסוף האוכל נתן לך את כאילו יצרת מציאות שבה את אוכלת אבל אני אומר עם אפשרות בלי אוכל, עכשיו בוא ניתן דוגמה כדי שזה יהיה יותר מוחשי אוקי נגיד שמישהו בא מוריד לך את היד אין יד עכשיו יש דברים שאת לא יכולה לעשות אין יד נכון עכשיו עובדתית האם התחושות הטובות שהיד שלך נותנת לך את יכולה לקבל אותן בלי יד אז לכאורה לא כי אם אין יד אני לא יכולה להחזיק ביד משהו אני לא יכולה לגעת ביד עם משהו אין אפשרות נכון ומה האמת האמת היא שזה נכון ולא נכון זאת אומרת זה נכון שבלי אוכל את לא תוכלי להיות שבעה נגיד בלי מזון לא תהיי שבעה ובלי לא יודע מה בסדר בלי אור לא יהיה אור בחדר אבל התחושה הטובה אם ניכנס פנימה אותה אפשר להשיג גם בלי האוכל או בלי היד או מה שזה לא יהיה לדוגמה.
ש: איך אותה תחושה?
אליעד: אני אענה לך את רעבה ואת אוכלת ואז את שבעה ואז את חשה שובע אוקי עכשיו השובע עושה לך טוב למה השובע עושה לך טוב כי עכשיו בוא נעצור פה אם את אומרת שובע עושה לי טוב כי שובע עושה לי טוב ואפשר להיות שבע רק מלאכול אז אי אפשר להשיג את התחושה של השובע את הטוב של השובע בלי לאכול.
ש: זה תלוי במה שאני אומרת לעצמי?
אליעד: תלוי מה שאת חושבת אם בן אדם אומר מה שעושה לי טוב זה השובע ורק אוכל נותן לי שובע אז באמת אי אפשר להרגיש תחושה של שובע בלי אוכל זאת האמת אם בן אדם אומר אני עושה לי טוב שאוהבים אותי ורק הם אוהבים אותי אז אם הם לא אוהבים אותי אז לא טוב לי בסדר אבל אם בן אדם מסתכל יותר לעומק מה האמת למה כאשר הם אוהבים אותי זה עושה לי טוב כי אני אוהב את עצמי אז אולי את זה אני יכול להשיג בלעדיהם למה כשאני שבע זה עושה לי טוב כי כשאני שבע אז אני חש תחושת סיפוק שהמציאות כרצוני אז אתה יכול את תחושת הסיפוק שהמציאות כרצונך להשיג אותה גם בלי האוכל איך לדוגמה באמצעות זה שתרצה את זה שאתה רעב, בסוף כל התחושות הטובות יש להם מכנה משותף של אני רוצה את המציאות אני אוהב את המציאות מקבל את המציאות אני אוהב את עצמי רוצה את עצמי בסוף המכנה המשותף של כל התחושות הטובות זה התאמה בין הרצון שלך למציאות אני רוצה את מה שקורה זה בסוף המכנה המשותף של כל התחושות הטובות.
ולרצות את מה שקורה ברמה הלוגית זה אפשרי בשתי דרכים או שהשתנה מה שקורה או שהשתנה מה שאתה רוצה ומה שאתה רוצה אתה יכול לשנות מה שאתה רוצה לא תלוי במה שקורה זה קודם כל ברמה הלוגית טוב פירושו אני רוצה את מה שקורה ולכן אפשרי לתחושת טוב או דרך מה שקורה או דרך מה שאתה רוצה וברמה הלוגית מה שקורה לא משנה מה שאתה רוצה ומה שאתה רוצה לא קשור למה שקורה ומשום כך זה אומר שאם מה שאתה רוצה לא תלוי במה שקורה וכדי להרגיש טוב אחת מהאפשרויות זה לשנות את מה שאתה רוצה זאת אומרת שכל תחושה טובה ניתן להשיג אותה לא כתלות במה שקורה, בשביל להרגיש טוב צריך לשנות או את מה שאתה רוצה או את מה שקורה מה שאתה רוצה לא תלוי במה שקורה זאת אומרת שכדי להרגיש טוב זה לא תלוי במה שקורה זהו. עכשיו רוב האנשים בעולם לא יסכימו עם מה שאמרתי יגידו שזה מטופש ויגידו ואם נשרוף אותך באש יהיה לך טוב ויבלבלו את המוח וזכותם וזה הכל בסדר גמור זה עדיין לא אומר שמה שאמרתי לא נכון אוקי. את הבנת משהו מה הבנת?
ש: הבנתי שהכל תלוי ברצון שלי כאילו אני יכולה לשנות את הרצון שלי בלי שום קשר למציאות מה שקורה במציאות לא משנה אני יכולה להרגיש טוב על ידי שינוי הרצונות שלי על ידי בדיקה שלהם על ידי להשיג אותם באמצעות.
אליעד: לא דיברתי על איך משנים רצונות אמרתי שאפשר להרגיש את התחושות הטובות באמצעות שינוי רצונות בלי קשר למה שקורה, עכשיו אם בן אדם אוכל וטוב לו הוא מרגיש שטוב לו הוא אומר איזה כייף היה לי שאכלתי והוא מאמין שטוב לו כי הוא אכל אז באמת בן אדם כזה לא יכול להרגיש את הטוב של האכילה בלי אכילה אם בן אדם אומר איזה כייף היה שראיתי טלוויזיה איזה כייף היה שישנתי איזה כייף היה שאמרו לי איזה כייף היה שקרה לי אז בן אדם כזה באמת לא יכול הוא באמת תלוי במה שקורה אבל אם בן אדם כל פעם שטוב לו הוא אומר למה זה עושה לי טוב למה זה עושה לי רע למה זה עושה לי טוב ולמה זה עושה לי רע אם הוא עושה כל פעם למה זה עשה לי טוב ולמה זה עשה לי רע למה זה עשה לי טוב עשה לי רע בסוף הוא יגלה כי ככה יש התאמה בין מה שרציתי למה שקרה כי ככה הייתה התאמה בין מה שרציתי למה שקרה אז כשהוא מגלה את זה באמת אז אני יכול גם לשנות את מה שאני רוצה לא חייב שישתנה מה שקורה.
אבל רוב האנשים לא מבינים את זה רוב האנשים אומרים תראה איזה יפה זה איזה לא יפה זה איזה טוב ואיזה רע זה רוב אנשים לא חושבים שזה רק משחקים של התאמה בין רצון למציאות.
ש: כאילו אם הוא מאמין בזה שהוא לא יכול לשנות את זה אז מצד.
אליעד: מה?
ש: אם הוא מאמין שהוא לא יכול לשנות.
אליעד: את מה?
ש: את הרצון שלו נגיד.
אליעד: לא אנשים לא מאמינים בזה הם לא נכנסים לזה בכלל הם מאמינים שזה טוב וזה רע ככה הם מאמינים הם מאמינים שאם אתה בריא זה טוב ואם אתה חולה זה רע זאת האמונה ככה הם מאמינים.
ש: אז מצדם זה לא אפשרי ומצד.
אליעד: לא אפשרי אין בזה שום היגיון במה שאמרתי אבל אם בן אדם יושב עם עצמו וישאל את עצמו למה רע לי כשאני חולה ואז הוא יגיד כי אני חולה ואז מה אם אתה חולה לא כי חולה זה רע אבל למה חולה זה רע כי רע לי כשאני חולה ואני מוגבל ולמה אתה מוגבל מה זה משנה שאתה מוגבל יחקור ויחקור הוא יגלה שזה שאתה חולה לא מחויב שזה רע זאת צורה שאתה לא רוצה אותה בסוף מסיבות כאלה ואחרות אפשר גם לשנות את זה.
ש: אני מסכימה איתך אבל מה שקרה לי זה שיש דברים שכן הצלחתי לשנות ויש דברים ששיקרתי לעצמי שאני לא יכולה לשנות ועכשיו הבנתי את זה אז זה סבבה.
אליעד: נניח.
ש: וגם זה שאני יכולה לשנות זה שקר בסדר.
אליעד: הכל נניח הלאה אתה רצית לשאול משהו את רצית לשאול משהו, הבנו את הסיפור?